Resolució
Q-04214/2010 Disconformitat amb l'actuació irregular de l'Ajuntament d'Esparreguera davant les reclamacions per sorolls i vibracions d'uns aparells d'aire condicionat.

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Contaminació
Data d'inici 10/09/2010
Data de l'últim moviment 09/03/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament d'Esparreguera Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor mostra la seva disconformitat amb l'actuació irregular de l'Ajuntament d'Esparreguera a l'hora de resoldre la incidència per sorolls i vibracions ocasionada pel funcionament d'uns aparells d'aire condicionat de la seu municipal que confronten amb el seu habitatge. 

La persona interessada explica que els fets denunciats s'arrosseguen des de fa més de dos anys, tal com ho acredita la instància registrada el 29 de juliol de 2008 i els correus electrònics intercanviats amb el cap de sistemes d'informació i seguretat de l'Ajuntament. Aquests correus electrònics evidencien que el consistori ha anat proposant l'aplicació d'una sèrie de mesures -la instal·lació d'una mampara i la col·locació d'una manta aïllant- que encara no han resolt el problema. En altres ocasions, s'ha apuntat que la causa podia ser una anomalia en la màquina condensadora o bé un error humà per deixar encesos els aparells de la sala de plens durant tota la nit.

El sol·licitant manifesta que també se li va indicar que els aparells es traslladarien a la teulada, mesura que no s'ha dut a terme.

El promotor diu que no consta que s'hagi fet un mesurament acústic que segueixi les directrius del Decret 176/2009, de 10 de novembre, pel qual s'aprova el reglament que desenvolupa la Llei 16/2002, de 28 de juny, de protecció contra la contaminació acústica, per determinar el que s'ha aconseguit reduir dins de l'habitatge afectat i si la incidència acústica supera encara els valors límits d'immissió en l'ambient interior fixats a la normativa vigent.

Contingut

L'Ajuntament d'Esparreguera indica al Síndic que, malgrat que l'assumpte objecte de queixa s'arrossega des de fa més de dos anys, no s'ha fet cap mesurament acústic des de l'habitatge del promotor de la queixa per determinar el nivell d'incidència acústica que percep després de les actuacions municipals realitzades.

El Síndic recorda que la decisió que el consistori ha adoptat de demanar a la Diputació de Barcelona que cedeixi un aparell per fer el mesurament acústic és el que pertoca, tot i que aquesta determinació s'hauria hagut de prendre abans. Així, doncs, recorda que l'Ajuntament, de la mateixa manera que els particulars, està subjecte al principi de legalitat i, per tant, ha de fer complir i complir ell també les disposicions normatives en matèria de protecció contra la contaminació acústica. 

Precisament es va acordar a l'Ordenança municipal que l'objecte de la regulació municipal era la d'ordenar la conducta dels ciutadans vers el respecte als objectius de qualitat de vida, protecció i millora del medi ambient i de la salut. En conseqüència, amb més motiu, el Síndic recorda que la conducta del consistori també ha de respondre a aquests paràmetres, atès el caràcter exemplificador que ha de tenir per a la resta de la ciutadania. Recorda també que l'article 14 de l'Ordenança estableix que l'Ajuntament ha d'atendre els requeriments de prevenció, correcció i millora dels nivells d'avaluació, mitjançant, entre altres, els apantallaments acústics i els equipaments urbans de baixa emissió sonora. 

D'altra banda, es dedueix que si l'Ajuntament ha demanat a la Diputació la cessió de l'aparell és perquè disposa de personal tècnic qualificat per fer els mesuraments. En aquest cas, el Síndic suggereix que seria bo que el consistori pensés a adquirir un instrument de mesurament per no demorar les actuacions que s'han de fer a partir de les denúncies i/o demandes d'actuació que li reclamen els ciutadans.

Alhora, suggereix al consistori que en el cas d'endarrerir-se la cessió de l'aparell o l'elaboració de l'informe acústic, adopti mesures cautelars que contribueixin a minimitzar les molèsties del funcionament de l'aparell.

Amb aquestes consideracions, es finalitza l'expedient. Tot i això, el Síndic demana informació del resultat del mesurament acústic que es dugui a terme i de les mesures que, si escau, s'hagin d'adoptar.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/12/2010 Ajuntament d'Esparreguera Sol·licitud d'informació a l'Administració
12/01/2011 Ajuntament d'Esparreguera Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/03/2011 Ajuntament d'Esparreguera Resolució