En l'informe de l'Ajuntament de Premià de Mar s'exposa que les administracions locals tenen competències relacionades amb l'ordenació del procés d'admissió a les escoles bressol, també pel que fa al procediment de sorteig; que el número de desempat per al sorteig es determina per l'extracció d'una primera bola corresponent a les centenes, una segona bola corresponent a les desenes i d'una tercera bola corresponent a les unitats, i que l'aleatorització de l'assignació del número de cada sol·licitud neutralitza una possible desigualtat de probabilitats en el sorteig un cop ja s'ha assignat aquest número.
Segons la informació de què es disposa, l'Ajuntament de Premià de Mar va seguir un procediment similar al que utilitzen als Serveis Centrals del Departament d'Ensenyament, però no anàleg, ja que es van extreure tres boles i no es va partir del residu de la divisió entre el número extret i el nombre de sol·licituds rebudes, i sobretot des del moment en què el procediment seguit no garantia l'equiprobabilitat amb totes les sol·licituds. De fet, la normativa preveu la possibilitat d'utilitzar un procediment anàleg sempre que ?el sorteig sigui operatiu i raonablement equiprobable?.
Així, atès que el sorteig no era raonablement equiprobable, el Síndic no considera que el procediment seguit respongui a allò que preveu la Resolució ENS/315/2012, de 23 de febrer, per la qual s'aproven les normes de preinscripció i matrícula de l'alumnat per al curs 2012-2013.
En aquest sentit, i de cara a propers cursos escolars, el Síndic demana a l'Ajuntament de Premià de Mar que empri un procediment que garanteixi l'equiprobabilitat del sorteig, tal com preveu la normativa que regula l'admissió d'alumnat.
D'altra banda, el Síndic considera que a hores d'ara no és possible restituir la situació de dret vulnerada a les persones afectades per la no equiprobabilitat del sorteig, perquè aquest ja no es pot declarar nul pel greuge que es generaria a les persones que han obtingut plaça i que ja han organitzat el seu temps a partir d'aquesta prestació de servei.
No obstant això, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que estudiï la possibilitat de rescabalar d'ofici les persones a les quals s'ha vulnerat, a criteri d'aquesta institució, el dret a participar en igualtat de condicions en el sorteig, si bé aquesta resolució no posa en dubte ni la transparència del procés ni cap mala intencionalitat per part de l'Administració afectada.