Resolució
Q-04249/2014 Disconformitat amb l'extinció d'una prestació de la renda mínima d'inserció

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 06/06/2014
Data de l'últim moviment 11/06/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Terrassa Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Contingut

Segons la documentació que aporta el promotor de la queixa, per resolució de 19 de desembre de 2013 se li va extingir la prestació per l'incompliment greu de les seves obligacions, ja que no va comunicar canvis de situació personal o patrimonial i perquè havia comès irregularitats greus encaminades a obtenir o conservar la prestació. El promotor, però, diu que no va comunicar aquests canvis per desconeixement, i per aquest motiu va interposar un recurs d'alçada en data de 11 de març de 2014, al qual manifesta que encara no ha rebut resposta.

Efectivament, les persones beneficiàries de la renda mínima d'inserció tenen l'obligació de comunicar qualsevol canvi en la seva situació personal o patrimonial que pugui modificar o suspendre la prestació. En aquest cas concret, el fet que el promotor passés a ser beneficiari d'una altra prestació afectava directament la percepció de la renda mínima d'inserció, i el fet de no comunicar-ho constitueix un incompliment de les seves obligacions.

Cal tenir en compte també que un incompliment de les obligacions pot derivar, d'acord amb la normativa reguladora de la prestació, en l'extinció de la prestació o en una suspensió. En aquest sentit, atès que les conseqüències per a la persona afectada són molt diferents, en la resolució que es dicti en aquests casos l'Administració hauria de justificar de manera clara, i no només amb una referència genèrica, les raons per les quals entén que és procedent l'extinció de la prestació i no la suspensió.

Igualment, s'ha de tenir en compte que en aquests casos, abans de la proposta de resolució, s'ha de donar tràmit d'audiència a les persones interessades, perquè puguin fer les al·legacions i presentar els documents que considerin procedents, d'acord amb allò que disposa l'article 84 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i també l'article 51 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. D'acord amb això, el Síndic recomana al Departament d'Empresa i Ocupació que adopti les mesures adients per garantir que en supòsits com aquest es compleix el tràmit d'audiència a la persona interessada abans de la proposta de resolució, en tots els casos.

D'altra banda, l'Ajuntament de Terrassa ha informat que a finals de 2014 es va tramitar una nova sol·licitud de renda mínima d'inserció a nom del promotor, ja que la situació de la família continua essent d'insuficiència de recursos per atendre les necessitats bàsiques. No consta que aquesta sol·licitud s'hagi resolt, motiu pel qual el Síndic suggereix que es resolgui a fi d'atendre la situació del promotor i la seva família.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/06/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/07/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/08/2014 Ajuntament de Terrassa Sol·licitud d'informació a l'Administració
01/08/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/09/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/09/2014 Ajuntament de Terrassa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/11/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/01/2015 Ajuntament de Terrassa Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/04/2015 Ajuntament de Terrassa No irregularitat
17/04/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
02/06/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
03/06/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
05/06/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Irregularitat
05/06/2015 Síndica Municipal de Greuges de Terrassa Irregularitat
05/06/2015 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Irregularitat
11/06/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Seguiment finalitzat
11/06/2015 Síndica Municipal de Greuges de Terrassa Comunicació a l'Ombudsman del seguiment finalitzat