Resolució
Q-04276/2010 Presumptes irregularitats en un procés d'admissió al sistema educatiu per llistes alternatives i per baremació de les necessitats educatives especials.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 14/09/2010
Data de l'últim moviment 20/09/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor mostra la seva disconformitat sobre diferents aspectes del procés d'admissió de la seva filla al sistema educatiu. En concret, esmenta dos fets que demana que siguin objecte d'investigació: 

El primer té a veure amb el fet que, presumptament, un menor assignat a l'escola Mare de Déu de Lourdes com a alumne amb necessitats educatives específiques, no presenta una situació socialment desfavorable. 

El segon fa referència a una suposada existència de llistes d'espera "alternatives" a diverses escoles, i un suposat procés de segona sol·licitud de centre per als alumnes que no han entrat en cap de les opcions del full de preinscripció.

Contingut

El Departament d'Ensenyament indica, en l'informe de resposta, que el procés d'admissió d'alumnat a Mataró incorpora un segon període d'assignació de sol·licituds, a partir de les vacants produïdes a conseqüència de la matrícula real. 

En aquest informe, també comunica que la Comissió de Garanties d'Admissió de Mataró va demanar a tots els centres de la ciutat, públics i privats concertats, que totes les sol·licituds fora de termini es presentessin de forma centralitzada a l'Oficina Municipal d'Escolarització (en endavant OME), per tal de garantir un tractament igualitari. De la mateixa manera, d'acord amb l'informe de la Inspecció, totes les sol·licituds que demanaven un canvi d'assignació per disconformitat també havien de ser presentades a l'OME, de manera que es garantís l'ordre de barem en les reassignacions. Aquest és un procediment que intenta vetllar per la distribució equitativa de l'alumnat amb necessitats educatives específiques. 

Arran d'aquest informe i de la queixa presentada per la persona interessada, el Síndic constata que en el procés de preinscripció, les places vacants de l'escola esmentada es van cobrir en el període ordinari amb alumnat que va sol·licitar el centre en primera opció i amb alumnat amb necessitats educatives específiques. Alguns d'aquests alumnes, però, no van fer la matrícula en el període de matriculació. El centre no tenia llista d'espera de sol·licituds en primera opció.

El síndic també constata que la filla del promotor va sol·licitar sis escoles en el procés ordinari d'admissió, entre les quals figurava l'escola Pia Santa Anna de Mataró. Finalment, i atesa la manca de places vacants en les sis escoles, va ser assignada d'ofici al centre infantil i de primària Josep Manuel Peramàs. 

A partir de l'informe, el Síndic també constata que quatre alumnes van ser admesos a l'escola Pia Santa Anna de Mataró fora de termini i abans d'iniciar el curs, sense que aquestes sol·licituds passessin per l'OME. Segons sembla, aquests alumnes no van fer la preinscripció a cap dels centres del municipi. 

Per tant, això significa que els quatre alumnes matriculats al final de juny a l'escola Pia Santa Anna ho van fer, malgrat ser fora de termini, per davant de la persona interessada, que havia sol·licitat el centre en el procés ordinari d'admissió. 

Així doncs, el Síndic considera un greuge que els quatre alumnes esmentats hagin accedit abans al centre que la filla del promotor, que l'havia sol·licitat en el procés ordinari d'admissió, tot i que Resolució EDU/107/2010, de 27 de gener, per la qual s'aproven les normes de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres educatius per al curs 2010-2011 en els ensenyaments sufragats amb fons públics d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, de formació professional, de programes de qualificació professional inicial (PQPI) realitzats pel Departament d'Educació, artístics, esportius, d'idiomes o d'educació d'adults, estableix que la llista d'espera ha d'estar formada només per les sol·licituds en primera opció del centre. El fet d'haver sol·licitat el centre en el procés ordinari d'admissió, encara que no fos en primera opció, ha de garantir una millor prioritat d'accés al centre que els alumnes que no participen en el procés.

En vista d'aquest fet, el Síndic fa els suggeriments següents al Departament d'Ensenyament:

Primer, que adopti les mesures necessàries per corregir aquest greuge en el cas objecte de queixa. 

Segon, que garanteixi per mitjà de la resolució que regula el procés d'admissió d'alumnat que aquestes circumstàncies es puguin produir. Els alumnes que han estat assignats d'ofici en centres no sol·licitats haurien de poder accedir abans als centres sol·licitats en la preinscripció que els alumnes que no van sol·licitar aquell centre (dins o fora de termini) i que no ocupen plaça reservada per alumnat amb necessitats educatives específiques.

Tercer, que investigui si els quatre alumnes van fer la preinscripció en algun altre centre fora del municipi durant el procés ordinari d'admissió. En referència a aquest fet, demana informació sobre si l'admissió d'alumnat fora de termini no nouvingut és una pràctica freqüent al municipi.  
  
Quart, que traslladi formalment a l'escola Pia Santa Anna de Mataró, i a la resta de centres del municipi, la importància que la xarxa escolar centralitzi la gestió de les sol·licituds fora de termini per mitjà de l'OME, per tal de garantir no només l'equitat del procés d'admissió d'alumnat sinó també més racionalitat en el procés. Així mateix, demana conèixer si aquesta pràctica del centre és freqüent en altres centres del municipi i en altres processos d'admissió.

El Departament d'Ensenyament confirma que estudiarà el suggeriment formulat pel Síndic en relació amb la regulació del procés d'admissió i les garanties de respecte a l'ordenació de les sol·licituds formulades per les famílies, no només de la primera opció com passa fins ara. La informatització del procés d'admissió, de ben segur, facilitarà adoptar millores en aquesta direcció.

El Síndic dóna per closes les seves actuacions en aquest assumpte, però en farà el seguiment mitjançat l'actuació d'ofici oberta a aquest efecte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/09/2010 Direcció General d'Atenció a la Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/12/2010 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/01/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/03/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/07/2011 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/07/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/07/2011 Departament d'Ensenyament Resolució
20/09/2011 Departament d'Ensenyament Resolució