Resolució
Q-04315/2013 Disconformitat amb la percepció mínima imposada al metro de Barcelona i amb la resposta de Transports Metropolitans de Barcelona a les al·legacions formulades

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu sancionador i expropiació forçosa
Data d'inici 30/05/2013
Data de l'últim moviment 26/05/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la percepció mínima que li va ser imposada el 2 de maig de 2013 al metro de Barcelona i amb la resposta que ha rebut de Transports Metropolitans de Barcelona (en endavant TMB) a les al·legacions formulades en el procediment iniciat per gestionar el cobrament de la percepció.

Exposa que en aquella data feia un trajecte a la línia 5 del metro amb la seva targeta T-Mes de dues zones quan es va trobar amb un control de bitllets a l'estació de Sagrada Família. Quan va mostrar a l'interventor el títol de transport es va adonar que hi figurava el número del seu mòbil i no el del carnet d'identitat. 

Atesa la manca de coincidència entre el número d'identificació que constava a la targeta i el del carnet d'identitat de la persona interessada, l'agent va estimar que es podia tractar d'un supòsit d'ús indegut del servei i li va requerir el pagament de la percepció mínima.

Contingut

Segons informa TMB, la T-Mes és un títol de viatge personalitzat que permet el lliure desplaçament per la xarxa de transport sempre que es compleixin les normes d'utilització. D'acord amb la normativa, l'ús incorrecte de la targeta, com és el fet de no portar el número identificatiu vàlid, comporta haver-la de retirar i sol·licitar la percepció mínima corresponent. Per aquest motiu, en aquest cas no es pot considerar vàlida la identificació del títol mitjançant la incorporació d'un número de telèfon.

Tot i això, el Síndic no aprecia intenció fraudulenta en l'actuació de la promotora, la qual va presentar a TMB dues proves que acrediten que el número consignat en el títol coincideix amb el seu número de telèfon, i que la T-Mes es va comprar en data 10 d'abril d'enguany.  

Per aquest motiu, el Síndic suggereix a TMB que, davant l'existència d'unes proves clares que denoten l'absència de mala fe o intencionalitat fraudulenta per part de la persona interessada i tenint en compte que aquest error no té més transcendència ni afecta terceres persones, anul·li la percepció mínima imposada a aquesta persona. 

Així mateix, el Síndic suggereix que s'habiliti un sistema per tal que, quan s'introdueixin les dades de DNI o passaport, la màquina obligui a consignar també alguna lletra, i evitar així possibles errors com el que ha tingut lloc en aquest cas.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/07/2013 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/09/2013 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/09/2013 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/12/2013 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) Resolució pendent d'acceptació
27/01/2014 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
06/02/2014 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) Resposta a la resolució pendent d'acceptació
03/09/2014 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) No irregularitat
26/05/2015 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) Seguiment finalitzat