Resolució
Q-04340/2012 Disconformitat amb una resolució del Departament d'Empresa i Ocupació de reconeixement de grau personal consolidat

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 11/06/2012
Data de l'últim moviment 01/07/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa, funcionari del Departament d'Empresa i Ocupació, manifesta la seva disconformitat amb la resolució de 16 de maig de 2012 per la qual se li reconeix el grau personal consolidat 23, amb efectes des del 30 de gener de 2011.

Exposa que l'1 de gener de 2005 va prendre possessió, com a funcionari de carrera del Cos Superior d'Administració, d'un lloc de treball de nivell 21, i que l'endemà va ocupar mitjançant encàrrec en funcions un lloc del nivell 24. 

Aquest lloc de treball de nivell 24 el va ocupar de forma provisional des d'aleshores i fins al 6 de juny de 2009, data en què va passar a ocupar-lo amb caràcter definitiu, arran del concurs específic que es va convocar per cobrir-lo. 

El promotor assenyala que, en virtut de l'article 69 ?in fine? del Decret 65/1987, de 15 de gener, pel qual s'aprova el Reglament general de provisió de llocs de treball, de promoció professional i de promoció interna dels funcionaris de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, el temps en què un funcionari sigui destinat provisionalment a un lloc de treball de nivell superior al del grau en què es troba en procés de consolidació permet la consolidació -cada dos anys de serveis continuats el grau superior en dos nivells- del nivell del lloc de treball ocupat si n'obté la destinació definitiva.

En aplicació d'aquest article, el promotor manifesta que ha consolidat el nivell 24 i no pas el nivell 23.

Contingut

El promotor de la queixa argumentava en el seu escrit que, per aplicació de l'article 69 ?in fine? del Decret 65/1987, de 15 de gener, va consolidar el nivell 24 en data 2 de gener de 2011 i no pas el nivell 23, atès que des del 2 de gener de 2005 havia estat ocupant, en funcions, un lloc de cap de secció, del nivell 24, que va passar a ocupar definitivament el 6 de juny de 2009.

L'informe del Servei d'Ocupació de Catalunya (en endavant SOC) manifesta que la normativa aplicable -article 80 del Decret legislatiu 1/1997 i article 69 del Decret 65/1987- estableix que el dret de consolidació del grau personal es genera en el moment en què el funcionari ocupa un lloc de treball de forma definitiva. 

La normativa estableix que tot funcionari posseeix un grau personal que es correspon amb alguns dels nivells en què es classifiquen els llocs de treball. El grau personal s'adquireix pel fet d'haver ocupat durant dos anys consecutius o tres anys amb interrupció un o més llocs de treball del nivell corresponent. Els funcionaris que obtenen un lloc de treball superior en més de dos nivells al que correspon al seu grau personal consoliden cada dos anys de serveis continuats el grau superior en dos nivells al que posseeixen, sense que en cap cas es pugui superar el grau assignat.

La normativa també disposa que el període de temps durant el qual el funcionari roman provisionalment en un lloc de treball de nivell superior al del grau en què es troba en procés de consolidació computarà per a la consolidació del nivell del lloc d'origen. No obstant això, en el cas que obtingués una destinació definitiva en el lloc de treball exercit o en un altre del mateix nivell, el funcionari consolidarà aquest darrer grau.

Per tant, el Departament va reconèixer al promotor el següent:

- el 12 de febrer de 2009, amb efectes des del 30 de gener de 2009 (data en què va ser destinat de forma definitiva a una plaça de nivell 21), el grau consolidat del nivell 21;

- el 16 de maig de 2011, amb efectes des del 30 de gener de 2011 (fruit del còmput de dos anys des de la consolidació del nivell 21), el grau consolidat del nivell 23.

Finalment, el Departament manifesta que el promotor consolidarà el nivell 24 en data 30 de gener de 2013, quan ja hauran transcorregut dos anys des de la consolidació del nivell 23.

En vista d'aquesta informació, el Síndic fa les consideracions següents:

D'una banda, aquesta institució coincideix amb l'informe del SOC pel que fa a la normativa invocada però no pas en la manera en què ha estat aplicada a l'hora de fer el reconeixement dels graus consolidats al promotor de la queixa.

D'altra banda, pel que fa a les destinacions provisionals i definitives i quina ha estat realment la plaça ocupada pel promotor, s'han de fer alguns matisos a les dades que conté l'informe del SOC. 

De la informació de què es disposa, es desprèn que en el moment en què el promotor va ser destinat definitivament als efectes de presa de possessió d'una plaça de nivell 21 -30 de gener de 2009- aquest havia estat més de quatre anys i mig ocupant provisionalment un lloc de treball de nivell superior (24). 

Per aquest motiu, a l'hora de reconèixer-li el grau consolidat nivell 21, el Departament, de manera correcta, va computar els efectes des d'aquella data (30 de gener de 2009), ja que no és fins a l'ocupació de forma definitiva del lloc que no es pot aplicar el temps durant el qual ha romàs en el lloc de forma provisional. Tanmateix, a l'hora d'ocupar de forma definitiva el lloc nivell 24, el Departament no va computar la resta del temps durant el qual el promotor l'havia estat ocupant de forma provisional.

En conseqüència, el Síndic entén que al promotor se li hauria d'haver reconegut el grau personal consolidat de nivell 23 amb efectes des del 6 de juny de 2009, i no pas el 16 de maig de 2011 amb efectes des del 30 de gener de 2011. I per tant, el grau personal consolidat nivell 24 li hauria d'haver estat reconegut amb efectes des del 6 de juny de 2011. 

D'altra banda, el Síndic assenyala que el nomenament provisional i l'ocupació durant més de quatre anys i mig com a encàrrec de funcions d'un càrrec de comandament vacant denota una actuació administrativa irregular. L'Administració ha deixat transcórrer, amb escreix, més dels sis mesos que preveu l'article 106 del Decret 123/19997, de 13 de maig, relatiu a la provisió de llocs per encàrrec de funcions, abans de recórrer als sistemes de provisió que estableix la legalitat vigent. I en aquesta situació de provisionalitat ha mantingut la persona interessada durant més de quatre anys, sens perjudici del nomenament definitiu a un lloc de nivell 21 que no va afectar la continuïtat del desenvolupament de les funcions de cap de secció.

Finalment, i al marge de la previsió de l'article 69 del Decret 65/1987, que reconeix explícitament que, als efectes de la consolidació del grau, un cop s'obté el lloc de forma definitiva s'ha de computar el període de temps en què aquest s'ha ocupat de forma provisional, el Síndic apunta que encara que el reconeixement del grau en el moment en què hauria pertocat no té efectes econòmics per a la persona interessada sí que forma part del seu dret a la carrera professional. 

Per tot el que s'ha exposat, el Síndic recomana al Departament d'Empresa i Ocupació que revisi la decisió adoptada per tal de corregir la data d'efectes del reconeixement del grau 23 i reconegui a la persona interessada el grau 24 amb efectes des del 6 de juny de 2011, de conformitat amb les consideracions precedents.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/07/2012 Secretaria General d'Empresa i Ocupació Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/08/2012 Secretaria General d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/12/2012 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/01/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/01/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/02/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució
01/07/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Seguiment finalitzat