La promotora de la queixa, en nom i representació de l'Associació de Mares i Pares dels Alumnes (en endavant AMPA) de les escoles Fàsia, manifesta la problemàtica amb què es troben la gran majoria de joves amb dificultats intel·lectuals i de desenvolupament quan finalitzen els seus estudis de secundària obligatòria, sigui amb titulació o sense. L'única alternativa que el sistema els ofereix són els programes de qualificació professional inicial (PQPI), amb la condició que no s'hagi adquirit la titulació de l'ESO.
Segons exposa la promotora, s'han fet moltes propostes de millores al Departament d'Ensenyament a fi d'afavorir la capacitació d'aquests joves al món laboral i donar-los suport en la seva inserció. En data 6 de març de 2014, el Parlament de Catalunya, mitjançant la Resolució 573/X del Parlament sobre l'atenció de les necessitats educatives, laborals i socials dels joves amb discapacitat intel·lectual, reconeixia la necessitat de crear nous recorreguts formatius, eliminava la limitació d'edat i el títol de l'ESO per poder accedir a un PQPI i els allargava fins a quatre anys. No obstant això, sembla que aquestes mesures han quedat paralitzades.
Un cop estudiat a fons aquest assumpte, el Síndic ha demanat al Departament d'Ensenyament:
- Que adeqüi la normativa que regula la provisió i l'accés als programes de formació i inserció (en endavant PFI) per tal d'autoritzar l'alumnat amb necessitats educatives especials graduat en ESO que no pot accedir als ensenyaments secundaris postobligatoris a accedir als PFI, encara que sigui excepcionalment o per indicació de l'EAP o del mateix centre.
- Que desenvolupi una oferta formativa reglada, especialment en l'àmbit de la formació professional, que garanteixi oportunitats formatives i de posterior inserció laboral als alumnes amb necessitats educatives especials més enllà dels ensenyaments obligatoris.
- Que estudiï amb deteniment les propostes contingudes en el document ?La formació professional entre els 16 i els 21 anys per als nois i noies amb DID (moderada, lleu)?, elaborat per l'AMPA de les escoles Fàsia, document presentat al Departament d'Ensenyament el gener de 2014, i que en valori la idoneïtat, viabilitat i aplicació.
El Departament ha informat que està treballant per donar compliment a l'article 21.7 de la Llei 10/2015, de 19 de juny, de formació i qualificació professionals, que estableix que ?l'Administració de la Generalitat ha de promoure ofertes formatives, preferentment vinculades a qualificacions professionals de nivell 1, adreçades específicament a persones amb discapacitat reconeguda que no estiguin en disposició de seguir els itineraris de formació professional ordinaris?, i a l'Acord de Govern d'1 de setembre de 2015, que en fixa el calendari de desplegament.
En aquest sentit, està previst establir el desenvolupament d'itineraris formatius específics de caràcter postobligatori per a persones amb discapacitat reconeguda abans del 31 de desembre de 2016.
El Departament també té en procés d'elaboració propostes d'itineraris formatius dissenyats a partir de les qualificacions professionals de nivell 1, que puguin donar resposta a les necessitats de formació i posterior inserció laboral d'aquests joves, seguint els criteris esmentats en la Llei.