Resolució
Q-04352/2010 Lentitud en la resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania del Programa individual d'atenció en un reconeixement de la situació de dependència.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Gent gran
Data d'inici 20/09/2010
Data de l'últim moviment 13/01/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora es queixa del procediment del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) de reconeixement de la situació de dependència i del dret a les prestacions i als serveis vinculats inicial a nom del seu pare.

Concretament, la queixa es planteja pel retard en l'aprovació del Programa individual d'atenció (en endavant PIA), ja que l'acord d'aquest programa es va signar el 4 de febrer de 2010 i la resolució d'aprovació no es va fer fins al 16 de setembre de 2010.

La promotora de la queixa ha comunicat que, quan va preguntar els motius d'aquest retard, li van indicar -verbalment- que s'havia produït una incidència en el full de dades per a l'ingrés de la prestació, ja que faltava una signatura.  

També indica, però, que en cap moment no van ser informats ni van rebre cap requeriment per aportar aquest requisit, cosa que ha comportat una demora en la resolució del procediment. 

Així mateix, la promotora ha exposat la seva preocupació per un possible retard en el pagament de la prestació concedida.

Contingut

L'anterior DASC indica que "la treballadora social dels serveis socials de l'Hospitalet de Llobregat va fer el requeriment de la signatura de la persona interessada al full de les dades bancàries, atès que en lliurar la documentació hi mancava", segons informa PRODEP (Programa per a l'impuls i l'ordenació de la promoció de l'autonomia personal i l'atenció de les persones amb dependències).

Davant d'aquesta informació, el Síndic recorda que la qüestió que es plantejava era precisament el temps transcorregut fins que es va comprovar aquesta mancança i es va demanar l'esmena, i sobre aquest aspecte concret el DASC no aporta cap dada que permeti justificar aquesta demora.

Així, el full de domiciliació de prestacions econòmiques en què faltava la signatura de la persona interessada és de data 4 de febrer de 2010, la mateixa data en què es va signar l'acord PIA. En canvi, fins al 16 de setembre de 2010 -set mesos després- no es va fer la resolució d'aprovació del PIA. 

El Síndic considera que aquest temps és excessiu per dur a terme aquests tràmits. Tampoc no s'ha acreditat en quina data la treballadora social va fer el requeriment de la signatura.

Per tot això, s'ha de valorar que, amb independència que la persona interessada hagués d'aportar aquesta signatura, la gestió que s'ha fet no s'ajusta als principis que han de regir la tramitació dels procediments administratius.

D'una banda, perquè, tal com estableix l'article 74 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, el procediment s'ha d'impulsar d'ofici en tots els tràmits, d'acord amb criteris de celeritat. Per tant, l'estudi d'una sol·licitud i de la documentació aportada s'ha de fer per part de l'òrgan gestor de manera ràpida, de manera que, si observa la mancança d'algun requisit necessari per tramitar-la, ha de requerir la persona interessada perquè esmeni la falta.

Així mateix, en cas que durant la tramitació les persones interessades hagin de formalitzar algun tràmit, l'òrgan responsable de la gestió del procediment els ho ha de comunicar expressament, i concedir-los un termini de deu dies per formalitzar-lo. 

Aquest requeriment, de conformitat amb les normes generals del procediment administratiu, s'ha de fer per escrit, per tal de tenir constància de la realització del tràmit i de la recepció per part de la persona interessada, de manera que aquestes dades s'incorporin a l'expedient administratiu i es puguin acreditar convenientment tots els tràmits realitzats.

De conformitat amb el que s'ha exposat, i per evitar en el futur circumstàncies com la plantejada en aquesta queixa, el Síndic recorda a l'actual Departament de Benestar Social i Família la necessitat d'adoptar les mesures adients per tal d'estudiar i tramitar al més aviat possible aquests procediments. En particular, recorda que cal assegurar que, quan sigui necessari formalitzar algun tràmit, l'òrgan responsable de la gestió del procediment ho notifiqui expressament i de manera ràpida a les persones interessades, d'acord amb els principis i les pràctiques que han de regir tots els procediments administratius.

Amb aquest recordatori, es finalitzen les actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

08/11/2010 Serveis Territorials d'Acció Social i Ciutadania a Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/12/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/01/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució