Resolució
Q-04373/2009 Manca de resposta de l'Ajuntament de Barcelona a una sol·licitud d'un guàrdia urbà d'hores extraordinàries.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 17/09/2009
Data de l'últim moviment 22/06/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Un caporal de la Guàrdia Urbana adscrit a la unitat d'accidents es queixa de la manca de resposta a l'escrit presentat a l'Ajuntament de Barcelona en data 18 de juny de 2009 sobre la realització d'unes hores extraordinàries en la seva destinació anterior, la Unitat de Policia Administrativa i de Seguretat (en endavant UPAS).
 
El promotor de la queixa exposa, en el seu escrit, que la petició que va fer va ser denegada de forma verbal pel seu superior, tot i que té constància que els agents de la Guàrdia Urbana normalment fan les hores extres en qualsevol unitat o districte, excepte a la UPAS i a la Unitat Nocturna Operativa torn C, per a les quals s'exigeix el curs CIP, que el promotor assenyala que ha fet.

Contingut

Per escrit de 8 d'octubre de 2009, el Síndic va demanar informació a l'Ajuntament de Barcelona sobre els criteris que es fan servir per assignar la destinació per fer les hores extraordinàries a la Guàrdia Urbana i sobre la resposta que es pensa donar a l'escrit del promotor.

En l'informe de resposta, el consistori esmenta que són les necessitats dels serveis les que determinen que la majoria del personal que duu a terme serveis extraordinaris els faci a la unitat a la qual pertany. També s'indica que "al caporal no se li ha negat la possibilitat de realitzar serveis extraordinaris per poder aconseguir uns ingressos extres, sinó que atès que hi ha una necessitat dintre de la seva unitat, és aquí on haurà de fer-les per tractar-se d'un servei d'interès prioritari".

Tanmateix, en l'informe no es diu res sobre la resposta que es pensa donar a l'escrit que la persona interessada va presentar en data 18 de juny de 2009. 

Per això, el Síndic recorda que l'article 42 de la Llei estatal 30/1992, de 26 de novembre, estableix l'obligació de totes les administracions de dictar resolució expressa en tots els procediments i de notificar-la a les persones interessades. També la Llei orgànica 4/2001, de 12 de novembre, recull aquesta obligació de resposta en relació amb els escrits per mitjà dels quals els ciutadans exerceixen el seu dret de petició.

Amb la resolució expressa, encara que sigui fora dels terminis previstos per la normativa, es fa possible que els ciutadans tinguin un coneixement fefaent del determini adoptat per l'Administració en relació amb la seva sol·licitud i puguin resoldre el que millor els convingui en defensa dels seus interessos.

Per això, el Síndic suggereix que s'adoptin les mesures adients per tal de donar resposta expressa a l'escrit de la persona interessada i que s'informi detalladament si hi ha alguna normativa (acord, circular, instrucció, etc.) relativa a les hores i als serveis extraordinaris que reguli o determini la unitat o servei en què hagin de prestar-se.

Tramitació

Data Administració Tràmit

08/10/2009 Ajuntament de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/12/2009 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/03/2010 Ajuntament de Barcelona Resolució
22/06/2011 Ajuntament de Barcelona Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei orgànica 4/2001, reguladora del dret de petició- BOE.272 (13/11/2001)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)