Resolució
Q-04395/2010 Presumpta no equiprobabilitat del sorteig públic per resoldre els casos d'empat en el procés d'admissió d'alumnat als centres públics.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 21/09/2010
Data de l'últim moviment 30/12/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La persona interessada es queixa de la presumpta no equiprobabilitat del sorteig públic previst en l'article 9.2. del Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics, per resoldre els casos d'empat en el procés d'admissió d'alumnat.

Contingut

El Síndic recorda al Departament d'Educació que la Resolució EDU/107/2010, de 27 de gener, per la qual s'aproven les normes de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres educatius per al curs 2010/2011 en els ensenyaments sufragats amb fons públics d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, de formació professional, de programes de qualificació professional inicial (PQPI) realitzats pel Departament d'Educació, artístics, esportius, d'idiomes o d'educació d'adults, que desplega el decret esmentat, estableix en l'article 7 que:

"Per tal de resoldre les situacions d'empat que es produeixen en aplicar els criteris de prioritat, s'assigna aleatòriament un número a cada sol·licitud presentada i es fa públic amb la relació baremada de sol·licituds. Seguint el procediment i en els dies, els llocs i les hores que detalla l'annex 5, s'efectuen els sorteigs públics per tal de determinar per a cada un dels ensenyaments el número a partir del qual es fa l'ordenació de les corresponents sol·licituds en cas d'empat.".

I en l'annex 5, s'afegeix que "per tal que el sorteig sigui operatiu i raonablement equiprobable, per ordenar les sol·licituds en aquests ensenyaments, en cas d'empat, s'utilitza el procediment següent: D'una bossa amb les xifres del 0 al 9 es fan nou extraccions consecutives, reintroduint la bola després de cada extracció. Així s'obtenen les xifres primera, segona, fins a la novena, d'un nombre entre el 000 000 000 i el 999 999 999. Aquest nombre es divideix pel nombre total de sol·licituds i s'obté el quocient i el residu. Es pren com a resultat del sorteig el nombre següent al residu de la divisió". 

En aquest sentit, la persona interessada, que ja va presentar una queixa al Departament d'Educació, exposa que, un cop s'ha assignat un número aleatori de desempat a totes les sol·licituds, no totes les sol·licituds empatades en un mateix centre tenen la mateixa probabilitat d'accedir a una plaça en el centre sol·licitat, per la qual cosa considera que el sorteig no és just. 

Per il·lustrar-ho, exposa el cas hipotètic de dues famílies empatades en un centre amb una plaça per cobrir, que, en el supòsit que el sorteig fos just, haurien de tenir les mateixes possibilitats d'obtenir aquesta plaça (del 50%). A la pràctica, però, la persona interessada lamenta que aquesta equiprobabilitat no existeix. D'acord amb aquest cas hipotètic, se suposa que el nombre total de preinscripcions és de 100.000 i que una de les famílies (A) té com a número aleatori de desempat el 10.000 i l'altra (B), el 20.000. La família A obtindrà la plaça si el nombre del sorteig està entre l'1 i el 10.000, però també entre el 20.001 i el 100.000 (amb un 90% de probabilitats), i, en canvi, la família B només l'obtindrà si el nombre de sorteig es troba entre el 10.001 i el 20.000 (amb un 10% de probabilitats).

En l'escrit de la resposta emès en data 10 de juny de 2009, la Direcció General d'Atenció a la Comunitat Educativa del Departament d'Educació recorda que la resolució de les situacions d'empat es fa en dues fases: l'assignació aleatòria d'un número de sol·licitud, independentment del centre sol·licitat, i posteriorment el sorteig públic per determinar el número a partir del qual s'ordenaran les sol·licituds. Així mateix, es reconeix que, una vegada assignat aleatòriament el número de desempat, en cada centre no tothom té la mateixa probabilitat que el número de sorteig l'afavoreixi. Ara bé, en el conjunt del procés, i atès que el número de desempat s'assigna de manera aleatòria, tothom té la mateixa probabilitat de partir abans del sorteig amb un número amb més probabilitats d'obtenir plaça. En el cas hipotètic anterior, es podria dir que és cert que la família A té el 90% de possibilitats d'obtenir la plaça i la família B, només el 10%, però, en ser aleatori l'assignació de número, el resultat hauria pogut ser, amb la mateixa probabilitat, l'invers (que la família A tingués el 10% i la família B, el 90%).

Davant d'aquests arguments, el Síndic recorda que la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, preveu en l'article 4.1 que "tothom té dret a accedir en condicions d'igualtat al sistema educatiu". El Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics estableix també en l'article 2 que "el dret a l'educació es regeix pels principis d'equitat, igualtat...", entre altres. 

Després d'estudiar aquest assumpte, el Síndic comparteix amb el Departament d'Educació que, d'acord amb la regulació del procés d'admissió d'alumnat, el procediment seguit per resoldre les situacions d'empat, que combina aleatorietat en l'assignació de número de desempat i sorteig públic, garanteix raonablement condicions d'igualtat per a tots els alumnes d'un mateix centre a l'hora d'obtenir plaça.

Aquesta igualtat, però, ve donada més per l'aleatorietat del procés d'assignació de número que pel sorteig públic mateix. De fet, com també fa el mateix Departament d'Educació, el Síndic comparteix amb la persona interessada que el sorteig que ha de determinar l'ordenació de les sol·licituds empatades no és plenament equiprobable, des del moment que, si bé tots els alumnes tenen la mateixa probabilitat que el número de desempat resultant del sorteig coincideixi amb el seu número de sol·licitud, no tots els alumnes que hi participen tenen les mateixes probabilitats, just abans del sorteig, de sortir-ne realment beneficiats amb l'obtenció de plaça, que és allò que realment està en joc.

En aquest sentit, la Resolució EDU/107/2010, de 27 de gener, per la qual s'aproven les normes de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres educatius per al curs 2010-2011 en els ensenyaments sufragats amb fons públics d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, de formació professional, de programes de qualificació professional inicial (PQPI) realitzats pel Departament d'Educació, artístics, esportius, d'idiomes o d'educació d'adults, com ja s'ha esmentat, estableix en l'article 7 i en l'annex 5 que per resoldre les situacions d'empat es fa un sorteig públic, que ha de ser operatiu i raonablement equiprobable.

Pel que fa a l'equiprobabilitat, es pot discutir si el sorteig vigent, si bé no és plenament equiprobable, ho és raonablement, tal com estableix la normativa. En el marc d'aquesta resolució, però, sembla menys discutible que el sorteig ha de tendir a ser plenament equiprobable.  

El dèficit d'equiprobabilitat del sorteig es deu bàsicament al fet que els números de sol·licitud es distribueixen entre totes les sol·licituds d'alumnat que participa en el procés d'admissió per accedir a uns determinats ensenyaments, i no pas entre totes les sol·licituds que volen accedir a un determinat centre. Per exemple, aquesta equiprobabilitat quedaria plenament garantida si el sorteig fos per centre i escollís com a número de desempat un dels números assignats aleatòriament en les sol·licituds rebudes per aquest mateix centre. 

Caldria valorar, en aquest sentit, si hi ha la possibilitat de desplegar un sorteig plenament equiprobable que sigui operatiu des del punt de vista de la seva organització. El Síndic entén, com també estableix la normativa, que l'operativitat també s'ha de prendre en consideració.

El Síndic no comparteix, per exemple, que cada centre organitzi el seu propi sorteig, encara que sigui públic, perquè el procés guanyaria en equiprobabilitat, però també podria perdre (en certes ocasions) en transparència i conseqüentment també en equitat.

En canvi, però, tècnicament potser també és possible organitzar de manera centralitzada un sorteig que sigui operatiu i més equiprobable, per exemple, tot atorgant un número de desempat a cada centre entre els números de sol·licitud rebudes en cada centre.

Des d'aquesta perspectiva, i un cop fetes aquestes consideracions, el Síndic suggereix al Departament d'Educació que explori la possibilitat d'organitzar un sorteig que sigui més equiprobable, tot garantint al seu torn l'acompliment d'altres principis bàsics que han de regir aquest procediment com ara la fiabilitat o la transparència, entre altres.

Tramitació

Data Administració Tràmit

29/11/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/07/2011 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/12/2011 Departament d'Ensenyament No irregularitat
30/12/2011 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics- DOGC.4852 (29/03/2007)
Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació - DOGC.5422 (16/07/2009)
Resolució EDU/107/2010, de 27 de gener, per la qual s'aproven les normes de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres educatius per al curs 2010-2011 en els ensenyaments sufragats amb fons públics d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, de formació professional, de programes de qualificació professional inicial (PQPI) realitzats pel Departament d'Educació, artístics, esportius, d'idiomes o d'educació d'adults.- DOGC.5555 (28/01/2010)