Q-04396/2013 | Disconformitat amb el copagament del servei de transport escolar col·lectiu que cobreix el tram dels nuclis d'Orís, Borgonyà i Vila-seca fins a Sant Vicenç de Torelló per part de l'alumnat resident a Borgonyà i Vila-seca, a partir del curs 2013-2014 |
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
|
La promotora de la queixa, en nom d'un grup de pares i mares, manifesta la seva disconformitat amb el copagament del servei de transport escolar col·lectiu que cobreix el tram dels nuclis d'Orís, Borgonyà i Vila-seca fins a Sant Vicenç de Torelló per part de l'alumnat resident a Borgonyà i Vila-seca, a partir del curs 2013-2014. Exposa que les famílies de Borgonyà i Vila-seca, poblacions pertanyents al municipi de Sant Vicenç de Torelló, tan sols disposen de l'escola Lloriana per escolaritzar als seus fills. Per accedir al municipi s'ha de creuar la BV-5226, carretera amb un alt risc d'accidents, o bé passar per un camí alternatiu pel qual és difícil transitar. Per aquest motiu, l'any 1988, l'Ajuntament de Sant Vicenç de Torelló va demanar una subvenció per tal d'establir una línia de transport escolar col·lectiu i facilitar la mobilitat del tram Borgonyà - Vila-seca - Sant Vicenç de Torelló. Sembla que fa tres anys el municipi d'Orís, agregat a l'escola de Sant Vicenç de Torelló, va sol·licitar el transport escolar col·lectiu de forma gratuïta i se li va concedir. Els promotors de la queixa no estan conformes amb el fet que alumnes d'Orís que viuen a 500 metres del centre escolar, es puguin beneficiar del servei de transport escolar pel simple fet de residir a un altre municipi, i que, per contra, els alumnes de Borgonyà i Vila-seca hagin perdut la gratuïtat del servei de menjador i la del servei de transport escolar, en aplicació del Decret 161/1996, de 14 de maig, pel qual es regula el servei escolar de transport per tal de facilitar el desplaçament de l'alumnat en l'educació obligatòria. Manifesten que van presentar un escrit de reclamació al Departament d'Ensenyament però no estan conformes amb la resposta obtinguda.
En vista del que s'exposa en l'informe del Consell Comarcal d'Osona, el Síndic fa les consideracions següents: El Decret 161/1996, de 14 de maig, pel qual es regula el servei escolar de transport per tal de facilitar el desplaçament de l'alumnat en l'educació obligatòria, estableix que aquest servei és obligatori i gratuït en el cas de l'alumnat d'educació obligatòria que hagi d'escolaritzar-se fora del seu municipi de residència en un centre proposat pel Departament d'Ensenyament. En la resta de situacions, la provisió d'aquest servei no és obligatòria ni gratuïta, com succeeix en aquest cas, ja que es tracta d'un servei de transport escolar d'entre els diferents nuclis del mateix municipi a una escola del municipi. Des d'un punt de vista formal, doncs, el Síndic no aprecia irregularitat en el canvi relatiu a la provisió del servei de transport escolar. Tot i això, el mateix Decret 161/1996 també preveu que quan les necessitats d'escolarització en un determinat municipi així ho aconsellin, es podrà facilitar el servei escolar de transport o la concessió d'ajuts a l'alumnat d'educació obligatòria que s'hagi de desplaçar a centres docents del mateix municipi però distants del seu lloc de residència. El Síndic considera que aquest és el cas objecte de queixa, atès que el trajecte que han de recórrer els alumnes fins al centre és de diversos quilòmetres, distància suficient per garantir unes condicions de transport adequades. També és cert que la normativa parla de provisió de transport escolar i de concessió d'ajuts en cas que els centres docents estiguin distants del lloc de residència de l'alumnat, però no pas de gratuïtat total. En aquest sentit, el Consell Comarcal d'Osona informa que la consignació pressupostària de transport escolar transferida pel Departament d'Ensenyament s'ha reduït de manera significativa, i no permet per instrucció expressa del mateix Departament d'Ensenyament finançar íntegrament el servei de transport escolar no obligatori. Davant d'aquest fet, el Consell Comarcal ha decidit establir el preu públic amb tarifa ordinària del transport escolar no obligatori amb el cost més reduït, 1,5 euros per alumne i dia. El Síndic no considera irregular l'aplicació d'una quota bàsica per a ús del servei, si bé també convé alertar del risc de malmetre un dels pilars fonamentals del nostre estat del benestar, i un dels drets educatius bàsics, la gratuïtat de l'ensenyament. Per aquest motiu, (1) el Síndic demana al Consell Comarcal d'Osona que tingui en compte aquesta consideració en el cas de modificació futura del preu públic. D'altra banda, davant de l'augment de quotes, el Síndic considera que des de la perspectiva dels drets el més important és garantir l'accessibilitat al servei. En aquest sentit, l'informe del Consell Comarcal exposa que es concedeixen ajuts econòmics parcials per al transport escolar no obligatori. No s'especifica, però, si hi ha criteris socioeconòmics que condicionin l'atorgament d'aquests ajuts, ni tampoc si hi ha famílies que, malgrat aquest ajut, encara presenten dificultats per assumir el cost restant de la quota. En aquest sentit, (2) el Síndic demana al Consell Comarcal d'Osona que estigui atent a les dificultats d'accés al servei que poden patir encara algunes famílies per raons econòmiques, i que garanteixi els mitjans perquè cap alumne deixi de fer ús d'aquest servei o en quedi exclòs per aquest motiu.
Data | Administració | Tràmit |
|
||
26/06/2013 | Consell Comarcal d'Osona | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
26/06/2013 | Ajuntament de Sant Vicenç de Torelló | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
26/06/2013 | Serveis Territorials d'Ensenyament a la Catalunya Central | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
08/08/2013 | Consell Comarcal d'Osona | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
13/08/2013 | Serveis Territorials d'Ensenyament a la Catalunya Central | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
13/08/2013 | Ajuntament de Sant Vicenç de Torelló | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
16/09/2013 | Departament d'Ensenyament | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
20/09/2013 | Consell Comarcal d'Osona | Resolució pendent d'acceptació |
27/09/2013 | Departament d'Ensenyament | Resolució pendent d'acceptació |
03/10/2013 | Ajuntament de Sant Vicenç de Torelló | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
11/10/2013 | Ajuntament de Sant Vicenç de Torelló | Resolució pendent d'acceptació |
11/10/2013 | Consell Comarcal d'Osona | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
18/10/2013 | Consell Comarcal d'Osona | Vulneració |
12/11/2013 | Departament d'Ensenyament | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
27/11/2013 | Ajuntament de Sant Vicenç de Torelló | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
05/12/2013 | Departament d'Ensenyament | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
12/12/2013 | Ajuntament de Sant Vicenç de Torelló | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
20/12/2013 | Ajuntament de Sant Vicenç de Torelló | Resolució pendent d'acceptació |
20/12/2013 | Departament d'Ensenyament | Resolució pendent d'acceptació |
04/02/2014 | Departament d'Ensenyament | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
04/02/2014 | Ajuntament de Sant Vicenç de Torelló | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
05/02/2014 | Ajuntament de Sant Vicenç de Torelló | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
28/03/2014 | Ajuntament de Sant Vicenç de Torelló | Irregularitat |
03/04/2014 | Departament d'Ensenyament | Irregularitat |
07/04/2014 | Serveis Territorials d'Ensenyament a la Catalunya Central | Irregularitat |
08/04/2014 | Departament d'Ensenyament | Seguiment finalitzat |
08/04/2014 | Ajuntament de Sant Vicenç de Torelló | Seguiment finalitzat |