Resolució
Q-04421/2009 Manca de resposta del Departament d'Educació a una reclamació de responsabilitat patrimonial per l'assetjament escolar patit per una alumna.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Responsabilitat patrimonial
Data d'inici 21/09/2009
Data de l'últim moviment 25/01/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

El promotor es queixa de la manca de resposta a una reclamació de responsabilitat patrimonial contra el Departament d'Educació.

La persona interessada explica que va formular la reclamació per rescabalar-se dels danys soferts per la seva filla a conseqüència d'una situació d'assetjament escolar que va patir des del curs 2004-2005 fins al curs 2007-2008, al Col·legi Antoni Vilanova de Falset.

El promotor manifesta que la reclamació la va presentar el 12 de març de 2009 i, a hores d'ara, no ha rebut cap comunicació del Departament d'Educació en relació amb la seva tramitació.

Contingut

El Departament d'Educació ha tramès un informe i la còpia de la Resolució de 7 d'octubre de 2009, d'incoació d'un procediment de responsabilitat patrimonial com a conseqüència de la reclamació.

Un cop analitzada aquesta documentació, el Síndic constata el següent:

En primer lloc, el promotor va presentar la reclamació davant els serveis territorials d'Educació a Tarragona el 12 de març de 2009, i aquesta documentació no es va trametre a l'assessoria jurídica del Departament fins al 9 de juny de 2009.

En segon lloc, abans d'aquesta tramesa i de la resolució d'admetre a tràmit la reclamació, que és de 7 d'octubre de 2009, es van demanar, elaborar i incorporar tot un seguit d'informes que, si bé són pertinents per resoldre al cas, s'entén que són tràmits inherents a la instrucció de l'expedient.

I en tercer lloc, transcorre en conseqüència un termini de més de sis mesos -que és l'inicialment previst a la normativa aplicable per resoldre de forma ordinària la reclamació- entre la presentació de la reclamació i seva admissió a tràmit.

Tal com s'exposa a l'acord d'admissió, els procediments en matèria de responsabilitat patrimonial es poden iniciar d'ofici o per reclamació de les persones interessades. 

L'inici d'ofici s'efectua sempre per acord de l'òrgan competent, adoptat bé per iniciativa pròpia, bé com a conseqüència d'una ordre superior, petició raonada d'altres òrgans o per denúncia. Abans de l'acord d'iniciació, l'òrgan competent pot obrir un període d'informació prèvia amb la finalitat de conèixer les circumstàncies del cas concret i la conveniència o no d'iniciar el procediment. 

De l'examen dels tràmits efectuats per gestionar la reclamació sembla deduir-se que aquests s'ajusten més als d'un procediment de responsabilitat patrimonial iniciat d'ofici quan, en aquest cas, a la Resolució de 7 d'octubre s'afirma que el procediment s'inicia a sol·licitud del promotor.

És probable que, ateses les circumstàncies que donen lloc a la formulació d'aquesta reclamació -assetjament patit a un centre educatiu-, des dels serveis territorials de Tarragona, s'interpretés la sol?licitud del promotor de la queixa com una denúncia a fi i efecte que l'Administració valorés l'oportunitat d'iniciar actuacions sancionadores o disciplinàries, on sí que tenen cabuda les gestions d'informació prèvia dutes a terme, atès que són procediments que s'inicien d'ofici. Tanmateix, cal tenir en compte que la sol·licitud objecte d'estudi és una reclamació de responsabilitat patrimonial que inicia el procediment i que s'ha de tramitar d'acord amb el procediment normativament previst, que és el regulat a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i al Reial decret 429/1993, de 26 de març, pel qual s?aprova el Reglament dels procediments de les administracions públiques en matèria de responsabilitat patrimonial.

En conseqüència, el Síndic entén que, si bé l'objecte de la reclamació és una situació complexa, cal articular mesures concretes per impulsar-ne d'ofici la tramitació i agilitar-la al màxim. 

A més a més, ateses les circumstàncies descrites, que han ocasionat demores en les trameses internes de documentació i que estan incidint en el termini de resolució del cas, el Síndic suggereix que seria convenient revisar els protocols d'actuació amb els serveis territorials del Departament d'Educació en relació amb les reclamacions de responsabilitat patrimonial, per aclarir quin és el procediment aplicable a cada cas, així com els terminis als quals s'ha d'ajustar l'actuació administrativa.

En resposta a les consideracions formulades, el Departament d'Educació tramet un informe. D'acord amb el contingut d'aquest informe, el Síndic constata que la reclamació es troba actualment en fase de valoració de les al·legacions de la persona interessada i en tràmit d'audiència i petició, si escau, d'informes addicionals que, a criteri de l'instructor, siguin necessaris per elaborar la proposta de resolució i sotmetre-la a dictamen preceptiu de la Comissió Jurídica Assessora. 

Pel que fa a l'eventual petició d'informes addicionals que l'instructor de l'expedient estimi necessaris per emetre la proposta de resolució, en vista de les al·legacions, i atès que s'ha superat amb escreix el termini establert per resoldre la reclamació, el Síndic considera que cal ponderar-ne la petició tenint en compte aquesta circumstància i que, en qualsevol cas, si no s'emeten en termini, caldria continuar la tramitació del procediment sense més dilacions, de conformitat amb allò establert a l'article 83.3 de la Llei 30/1992.

Finalment, més enllà del cas singular objecte de queixa, el Síndic suggereix revisar els protocols d'actuació amb els serveis territorials amb relació a la tramitació dels expedients de responsabilitat patrimonial, per evitar demores en la tramesa de documentació i clarificar el procediment aplicable. Res no s'indica en la resposta amb relació a aquesta qüestió, motiu pel qual el Síndic reitera aquell plantejament.  

Així mateix, demana que se li faciliti una còpia de la proposta de resolució, una vegada es concreti.

Tramitació

Data Administració Tràmit

08/10/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
26/10/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/01/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/03/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/04/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/05/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/10/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/03/2011 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/04/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/10/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/12/2011 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/12/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
25/01/2012 Departament d'Ensenyament Resolució