Resolució
Q-04428/2009 Presumpta irregularitat de l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat en el procés d'admissió a l'escola bressol Casal dels Àngels, i manca de resposta del Departament d'Educació a una reclamació.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 22/09/2009
Data de l'últim moviment 26/05/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació no irregular de l'administració

Plantejament

La persona interessada es queixa de la presumpta irregularitat de l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat en el procés d'admissió a l'escola bressol Casal dels Àngels, i també de la manca de resposta del Departament d'Educació a la seva reclamació.

Particularment, la persona interessada exposa que el sorteig de desempat que va tenir lloc per decidir l'admissió dels infants amb 30 punts de proximitat no va ser equiprobable. D'acord amb el reglament que propicia al municipi que les escoles bressol subvencionades regeixin el seu procés d'admissió pel que estableix la normativa, sol·licita la revisió del sorteig.   

Així mateix, exposa que en data 21 de juliol de 2009 va presentar als serveis territorials de Barcelona-Comarques del Departament d'Educació una reclamació, de la qual, a hores d'ara, encara no ha rebut cap resposta.

Contingut

Després d'estudiar el contingut dels informes que l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat ha adreçat com a resposta a les peticions d'informació, el Síndic fa les consideracions següents:

1. Segons el reglament que regula les normes de preinscripció i matrícula de l'alumnat a les escoles bressol municipals sufragades amb fons públics de l'Hospitalet de Llobregat, el procés d'admissió a l'educació infantil de primer cicle segueix els mateixos criteris tant per als centres de titularitat pública com per als de titularitat privada.  

En motiu d'altres queixes, el Síndic ha tramès al Departament d'Educació la necessitat de modificar la normativa vigent a fi que les escoles bressol de titularitat privada sufragades amb fons públics segueixin el mateix procediment d'admissió que les escoles bressol públiques. En aquest sentit, el Síndic celebra la política endegada per l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat, perquè afavoreix que en l'admissió a les escoles bressol es respectin els principis bàsics que regulen el dret a l'educació.  

2. El Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics, estableix en l'article 2, entre altres aspectes, que "el dret a l'educació es regeix pels principis d'equitat, igualtat, integració i cohesió social". 

La persona interessada exposava en el seu escrit de queixa que el procediment d'admissió a l'escola bressol Casal dels Àngels corresponent al curs 2009/2010 vulnerava el principi d'equitat, atès que el sorteig no era equiprobable. 

Sobre aquest assumpte, tot i haver requerit informació en data 9 d'octubre de 2009 i en data 16 de desembre de 2009, no s'ha rebut cap valoració específica per part de l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat sobre la presumpta manca d'equiprobabilitat del sorteig. 

En aquest sentit, la persona interessada exposa que en el procediment de desempat es va utilitzar una llista amb el total de sol·licituds rebudes (35 sol·licituds) numerades de l'1 a la 35. Les úniques sol·licituds rellevants en aquest procediment eren les que estaven empatades amb una baremació de 120 punts. Aquestes sol·licituds ocupaven les posicions 15, 16 i 18 de la llista. D'aquestes tres sol·licituds, calia triar-ne dues. 

El promotor explica que el procediment utilitzat per l'escola tenia dues fases:

Primer, es va generar aleatòriament un nombre de 10 xifres, es va dividir pel nombre de sol·licituds (35) i es va obtenir un residu (un nombre entre 0 i 34). Com a resultat del sorteig es va prendre el nombre següent al residu de la divisió (és a dir, un nombre entre 1 i 35).

A partir d'aquest nombre, es va fer un recorregut de la llista fins a trobar el nombre de sol·licituds desitjat (en aquest cas, 2). En cas d'arribar al final de la llista, calia continuar el recorregut des del començament de la llista.

Si examinem els possibles resultats del nombre escollit a la primera fase del procediment, la persona interessada indica que hi ha diferències molt significatives entre les probabilitats d'escollir cada sol·licitud:

- Si el resultat era qualsevol nombre entre 1 i 15, les sol·licituds triades eren la 15 i la 16.
- Si el resultat era el número 16, les sol·licituds triades eren la 16 i la 18.
- Si el resultat era els números 17 o 18, les sol·licituds triades eren la 18 i la 15.
- Si el resultat era qualsevol nombre entre 19 i 35, les sol·licituds triades eren la 15 i la 16.

En resum, la sol·licitud 15 seria escollida en 34 casos (97,1%), la 16 seria escollida en 33 casos (94,2%) i la 18 únicament ho seria en 3 casos (8,6%). Per tant, que queda mostrat que el procediment utilitzat per l'escola no és raonablement equiprobable.

El problema d'aquest procediment radica en el fet que les altres 32 sol·licituds, les que tenen baremació diferent de 120 punts, interferien en el resultat del sorteig.

El Síndic desconeix si aquest relat sobre el desenvolupament del sorteig per part de la persona interessada s'ajusta a la realitat, ja que l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat no fa menció en els seus escrits de la manca d'equiprobabilitat.

En qualsevol cas, si aquest relat s'ajustés a la realitat, i el sorteig no fos equiprobable, el Síndic indica al consistori que es vulneraria el principi d'equitat que ha de regir el procés d'admissió a les escoles bressol del municipi. En aquest cas, doncs, i d'acord amb els arguments assenyalats anteriorment, el Síndic suggereix que, o bé es declari nul el sorteig del dia 27 de maig de 2009, o bé es faciliti l'accés de l'alumne afectat, fill de la persona interessada, a l'escola esmentada, a fi de restituir la situació de dret vulnerada.

Si aquest relat no s'ajustés a la realitat, en canvi, demana informació del procés que es va seguir.

3. En ser preguntats per l'equiprobabilitat del sorteig, l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat i el Departament d'Educació manifesten que el procediment seguit respon a allò que ja preveu la Resolució EDU/553/2009, de 2 de març, per la qual s'aproven les normes de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres educatius per al curs 2009-2010 en els ensenyaments sufragats amb fons públics d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, de formació professional, artístics, d'esports, d'idiomes o de formació de persones adultes.
 
Per al cas de les llars d'infants, l'annex 5 de la resolució esmentada preveu que "en aquests sis darrers tipus d'ensenyaments, per tal de desempatar les sol·licituds en cas d'empat de manera que el sorteig sigui operatiu i raonablement equiprobable, es podrà optar, un cop assignada plaça als alumnes amb puntuacions superiors, per introduir en una bossa els noms dels alumnes que tinguin la puntuació a desempatar i treure tants noms com places vacants restin, o bé per utilitzar un procediment anàleg al que s'utilitza als Serveis Centrals del Departament d'Educació, descrit anteriorment. En aquest darrer cas, el nombre de xifres a extreure serà, com a mínim, de tres més que el nombre de xifres del total de sol·licituds rebudes".

El procediment que utilitzen els Serveis Centrals del Departament d'Educació per regular el procés d'admissió al segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria i altres ensenyaments consisteix en el següent: "per tal que el sorteig sigui operatiu i raonablement equiprobable, per ordenar les sol·licituds en aquests ensenyaments, en cas d'empat, s'utilitza el següent procediment: D'una bossa amb les xifres del 0 al 9 es fan nou extraccions consecutives, i es reintrodueix la bola després de cada extracció. Així s'obtenen les xifres primera, segona, fins a la novena, d'un nombre entre el 000 000 000 i el 999 999 999. Aquest nombre es divideix pel nombre total de sol·licituds i s'obté el quocient i el residu. Es pren com a resultat del sorteig el nombre següent al residu de la divisió". 

Segons la informació que consta, l'escola bressol Casal dels Àngels va seguir un procediment anàleg al que utilitzen als Serveis Centrals del Departament d'Educació. No obstant això, la normativa preveu la possibilitat d'utilitzar aquest procediment sempre que "el sorteig sigui operatiu i raonablement equiprobable". 

Si la informació que aporta la persona interessada s'ajusta a la realitat, el sorteig seguit no era raonablement equiprobable. Des d'aquest punt de vista, el Síndic no considera que el procediment seguit respongui a allò que preveu la Resolució EDU/553/2009, de 2 de març, per la qual s'aproven les normes de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres educatius per al curs 2009-2010 en els ensenyaments sufragats amb fons públics d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, de formació professional, artístics, d'esports, d'idiomes o de formació de persones adultes.

De fet, tal com indica la mateixa persona interessada, la mateixa normativa preveu específicament per a les escoles bressol que "es podrà optar, un cop assignada plaça als alumnes amb puntuacions superiors, per introduir en una bossa els noms dels alumnes que tinguin la puntuació a desempatar i treure tants noms com places vacants restin". Aquest procediment, previst en la normativa, hagués garantit l'equiprobabilitat del sorteig.

En aquest sentit, i de cara a propers cursos escolars, el Síndic suggereix que es garanteixi l'equiprobabilitat en el sorteig, tal com està previst per la normativa que regula l'admissió d'alumnat.
 
4. Tal com el Síndic ja va manifestar en data 16 de desembre de 2009 en la petició d'informe, la persona interessada va trametre que es va produir una baixa al centre sol·licitat a mig curs i que, tot i que la seva sol·licitud va quedar la primera en la llista d'espera, la plaça vacant no li va ser atorgada. 

Sobre aquest assumpte, no s'ha rebut cap informació específica per part de l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat.

D'una banda, tal com el Síndic va manifestar a la persona interessada, convé tenir present que la normativa general d'admissió preveu que les llistes d'espera tinguin vigència fins a principi de curs. No obstant això, i d'altra banda, també és cert que l'admissió d'alumnat un cop iniciat el curs ha de respectar determinats principis bàsics que regulen el dret a l'educació.

En aquest sentit, el Síndic desconeix si la informació aportada per la persona interessada s'ajusta a la realitat, i també desconeix si l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat té regulat un procediment d'admissió durant el curs escolar. 

Si aquest no fos el cas, i si la informació que consta fos real, el procediment seguit per a la cobertura de places vacants durant el curs escolar a les escoles bressol i a les llars d'infants sufragades amb fons públics podria vulnerar alguns principis bàsics que han de regir l'actuació de les administracions públiques.

D'una banda, el procediment utilitzat per a l'assignació de places vacants podria no satisfer el principi d'equitat, en cas de no respectar la llista d'espera existent en el procés ordinari d'admissió o de no establir un sistema alternatiu que incorpori criteris que fomentin la igualtat en l'accés a l'educació infantil de primer cicle. En el mateix procés d'admissió ordinari, que regeix l'assignació de plaça fins que no s'inicia el curs, s'aplica un seguit de criteris per ordenar les sol·licituds, que incorporen aspectes relatius a la proximitat, a la possible discapacitat de l'alumne o a la renda familiar, per exemple.

I d'altra banda, el procediment utilitzat podria no garantir necessàriament la transparència, tal com succeeix amb el procés d'admissió ordinari. En aquest cas, es fan públiques les vacants, les llistes baremades i l'assignació final de places. En el procediment obert a posteriori del procés ordinari, segons la informació que consta, no hi ha aquest nivell de transparència. Les famílies afectades, precisament, haurien de poder conèixer la llista d'espera i les places vacants que es vagin produint al llarg del curs.

D'acord amb això, i sempre que la informació de què es disposa s'ajusti a la realitat, el Síndic suggereix la necessitat d'incorporar millores en el procediment actual que introdueixin la perspectiva de l'equitat en l'assignació de plaça, i garanteixin la màxima transparència d'aquest procés envers la ciutadania. Alternativament, considera més equitatiu i transparent mantenir les llistes d'espera dels centres resultants del darrer procés d'admissió.

Si la informació de què es disposa no s'ajusta a la realitat, en canvi, demana que se li ho faci saber.

Tramitació

Data Administració Tràmit

13/10/2009 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/10/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
01/12/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/12/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució
23/12/2009 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/03/2010 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/03/2010 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/05/2010 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/05/2010 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/10/2010 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/11/2010 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
09/02/2011 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/03/2011 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/05/2011 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/05/2011 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics- DOGC.4852 (29/03/2007)
Resolució EDU/553/2009, de 2 de març, per la qual s'aproven les normes de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres educatius per al curs 2009-2010 en els ensenyaments sufragats amb fons públics d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, de formació professional, artístics, d'esports, d'idiomes o de formació de persones adultes.- DOGC.5333 (06/03/2009)