Resolució
Q-04435/2013 Disconformitat amb els criteris que regeixen els concursos per a l'adjudicació de centres educatius, i amb el fet que es doni prioritat als criteris econòmics en front dels tècnics

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Centres de menors
Data d'inici 06/06/2013
Data de l'últim moviment 20/10/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb els criteris que regeixen els concursos per a l'adjudicació de centres educatius, i amb el fet que es doni prioritat als criteris econòmics en front dels tècnics.

En concret, fa referència a l'anunci de licitació que es va publicar el 13 de maig de 2013 d'un contracte de gestió de servei públic que es correspon amb el centre residencial d'acció educativa (en endavant CRAE) Folch i Camarasa, que té la gestió delegada. En aquest anunci s'estableix com a criteri d'adjudicació una puntuació per metodologia de treball de 35 punts, mentre que a l'oferta econòmica se li atorga una valoració de fins a 65 punts.

El promotor demana que es revisin aquests criteris, a fi d'evitar que l'adjudicació de la gestió del CRAE esdevingui una subhasta que obligui les entitats a rebaixar l'oferta econòmica en detriment de la qualitat.

Així mateix, s'assenyala que s'ha produït un increment del mòdul per infant/dia, però que aquest augment no és efectiu perquè cap empresa que vulgui obtenir els 65 punts del criteri econòmic podrà mantenir-lo i haurà d'oferir un preu molt semblant a l'anterior.

Contingut

Pel que fa a la priorització dels criteris d'adjudicació de caràcter econòmic enfront dels tècnics, el Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat per Reial decret legislatiu 3/2011, del 14 de novembre, estableix, en l'article 150.2, que en la determinació dels criteris d'adjudicació es donarà més importància a aquells que facin referència a característiques de l'objecte del contracte que es puguin valorar mitjançant xifres o percentatges obtinguts a través de la mera aplicació de fórmules establertes en els plecs.

El Departament de Benestar Social i Família es basa en aquesta previsió legal per establir la preeminència de la valoració de l'oferta econòmica respecte de la valoració tècnica de la metodologia de treball amb l'atorgament d'una puntuació màxima de 60 punts pel criteri econòmic i de fins a 40 pel tècnic. En aquest sentit, considera que la valoració de la metodologia de treball depèn d'un judici de valor i, com a tal, ha de tenir una ponderació inferior als criteris econòmics, que es poden valorar amb xifres.

Tanmateix, la regulació que conté l'article 150.2 del Text refós de la Llei de contractes del sector públic, si bé requereix la preponderància de criteris que es puguin valorar mitjançant xifres o percentatges obtinguts mitjançant fórmules, no estableix l'obligació específica que aquests siguin de caràcter econòmic, ni exclou la utilització de criteris alternatius al criteri econòmic, sempre que es puguin avaluar de forma automàtica a través de fórmules de ponderació preestablertes.

L'aplicació dels criteris d'adjudicació establerts actualment per gestionar els CRAE, amb l'atorgament de 60 punts al criteri econòmic, no garanteix que s'adjudiqui el contracte a l'entitat que presenti el projecte amb una millor valoració tècnica i, per tant, de més qualitat.

L'eventual adjudicació de la gestió d'un CRAE a una entitat amb pitjor valoració tècnica i, per tant, a un projecte de menys qualitat, podria entrar en contradicció amb el principi d'interès superior de l'infant, establert a la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant i a la Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència. El Síndic, doncs, considera que la ponderació del criteri econòmic s'hauria de limitar de manera que no impedeixi l'adjudicació al projecte més ben valorat des de la perspectiva de l'interès dels infants.

Un cop fetes aquestes consideracions, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família que estudiï la introducció de criteris d'adjudicació dels contractes de gestió de centres que, a banda de ser objectivament avaluables i quantificables, incorporin elements relacionats amb la qualitat i amb la cobertura de les necessitats dels infants, de manera que no prevalguin els criteris econòmics i s'asseguri l'adjudicació al projecte més ajustat a l'interès i les necessitats dels infants i adolescents als quals han de donar servei.

Tramitació

Data Administració Tràmit

10/07/2013 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/08/2013 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/04/2014 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/11/2014 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
13/01/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
02/09/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
16/10/2015 Departament de Benestar Social i Família Irregularitat
19/10/2015 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat
20/10/2015 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Irregularitat