El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el tracte rebut del personal del CAP de Vallirana, ja que dia 9 de juny de 2012 no van voler atendre la seva esposa perquè van arribar a les 20.45 hores i segons les instruccions del centre no poden agafar visites no urgents a partir de les 20.30 hores.
Tot i que el Departament de Salut informa que des dels serveis d'atenció continuada i urgències de l'Institut Català de la Salut es va donar resposta a la reclamació del promotor i es van lamentar els fets, el Síndic entén que no es va adoptar cap mesura per millorar l'atenció i el servei als usuaris i que, per tant, no s'ha actuat en relació amb els fets que van motivar la reclamació del promotor ni s'ha corregit l'actuació que la va motivar, a fi de modificar l'organització per tal que no es tornin a repetir situacions com la que van patir les persones interessades.
Per això, el Síndic suggereix al Departament de Salut que doni les ordres oportunes per tal que s'adoptin les mesures necessàries per al compliment de la legalitat i de la normativa establerta i el respecte als drets dels usuaris dels serveis sanitaris. Concretament, i en síntesi, el Síndic considera convenient que:
- S'investigui si l'horari d'atenció del CAP Vallirana és fins a les 21.00 hores i, si escau, s'investiguin les causes de la presumpta desatenció dels professionals sanitaris d'aquest CAP a l'esposa del promotor, atès que no va ser atesa perquè va accedir al centre un quart d'hora abans de finir l'horari d'activitat.
- s'avaluï l'actuació dels professionals del CAP Vallirana que no van atendre l'esposa del promotor i s'actuï amb conseqüència, després de verificar el compliment de les seves obligacions horàries i altres deures.
Finalment, pel que fa al dret de l'esposa del promotor i de la resta de ciutadans a la dignitat i la qualitat assistencial, el Síndic recorda al Departament de Salut que vetlli perquè l'actuació dels professionals sanitaris en la seves relacions amb les persones que atenen sigui diligent i els tractin amb cortesia i amb el respecte i la consideració que mereix llur dignitat.
Posteriorment, el Departament de Salut ha informat que, seguint els suggeriments del Síndic, el Servei d'Atenció Primària (SAP) Baix Llobregat Centre, va convocar l'equip directiu del Servei d'Atenció Continuada i d'Urgències a fi de recordar que s'han de complir els horaris establerts i es va ordenar fer un seguiment a tot el territori.
Pel que fa a aquest cas concret, s'indica que s'ha recordat als professionals del CAP que l'horari d'obertura del centre els dissabtes, diumenges i festius és de 8 a 21 hores, i que s'han adoptat les mesures adients per tal d'evitar que casos com aquest tornin a produir-se.
El Síndic, doncs, entén que s'han adoptat les mesures oportunes per tal de correspondre i acceptar parcialment els suggeriments del Síndic, motiu pel qual dóna per finalitzades les seves actuacions en aquest assumpte.