Resolució
Q-04455/2011 Disconformitat amb la pràctica seguida per l'Ajuntament de Breda en l'empadronament de les persones estrangeres, a qui se'ls demana l'autorització del propietari del pis de lloguer per poder empadronar-se.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu
Data d'inici 06/07/2011
Data de l'últim moviment 03/10/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Breda Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa, en representació de l'organització SOS Racisme, manifesta la seva disconformitat amb els requisits que imposa l'Ajuntament de Breda a les persones estrangeres per tal de poder-se empadronar al municipi, ja que se'ls demana autorització del propietari del pis de lloguer per poder empadronar-se. L'organització esmentada considera que aquest procediment suposa una discriminació cap a aquestes persones per raó d'origen, ètnia o nacionalitat. Han reclamat a l'Ajuntament que compleixi determinades directrius emanades de diferents òrgans però no estan d'acord amb la resposta rebuda.

Contingut

L'Ajuntament de Breda informa que el Ple va acordar el 29 d'abril de 2011 l'aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança municipal reguladora dels requisits formals en el procés d'empadronament.

Després d'examinar la regulació d'aquesta ordenança, el Síndic la considera contrària a l'ordenament jurídic vigent.

Així, informa que recentment ha fet arribar a les associacions que apleguen diferents administracions locals de Catalunya, i també a diferents administracions supramunicipals que tenen entre les seves tasques donar suport jurídic als ajuntaments, un document sobre els requisits per a l'empadronament previstos en ordenances municipals que es consideren contraris a l'ordenament vigent.

El Síndic ha tramès una còpia d'aquest document a l'Ajuntament de Breda, amb els arguments que avalen les conclusions a què arriba aquesta institució:

- La presentació de la cèdula d'habitabilitat no ha de ser un requisit per inscriure's al padró.

- El vigent marc normatiu en matèria de règim local impedeix avalar qualsevol actuació municipal que exigeixi una documentació complementària per tramitar la inscripció al padró, com ara la llicència de primera ocupació o els certificats finals d'obra i d'habitabilitat.

- Manquen de suport legal les previsions que recullen algunes ordenances en el sentit d'establir limitacions per a l'empadronament en funció del nombre de persones per habitatge.

- El fet de sol·licitar la baixa del municipi d'origen o el certificat de l'Institut Nacional d'Estadística està mancat de suport legal atès que és el municipi que empadrona un nou veí qui ha de comunicar-ho d'ofici al municipi de procedència.

- El fet d'exigir el document acreditatiu de l'emplaçament del lloc de treball no té suport legal, ja que aquest emplaçament no és una de les dades que cal fer constar quan se sol·licita la inscripció en el padró. 

- El títol possessori no és un requisit per a la inscripció al padró sinó només la via ordinària per acreditar la residència.

Per les raons exposades, el Síndic recomana a l'Ajuntament de Breda que revisi i modifiqui diversos preceptes de l'Ordenança per suprimir l'exigència dels requisits que s'hi contenen per a la inscripció en el padró dels veïns del municipi.

Tramitació

Data Administració Tràmit

06/10/2011 Ajuntament de Breda Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/12/2011 Ajuntament de Breda Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/03/2012 Ajuntament de Breda Reiteració posterior a la primera
19/03/2012 Ajuntament de Breda Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/07/2012 Ajuntament de Breda Resolució
03/10/2012 Ajuntament de Breda Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

Q-04933/2010
Q-04790/2011
Q-01842/2011