AO-04490/2013 | Actuació d'ofici per estudiar els problemes de malnutrició infantil i les actuacions endegades per les administracions socials i educatives per detectar-los i combatre'ls |
|
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
Els darrers dies, han aparegut als mitjans de comunicació informacions referides a problemes de malnutrició infantil i a actuacions endegades per les administracions socials i educatives per detectar aquests casos en el context escolar i donar-hi resposta. En aquesta línia, segons apunten aquestes informacions, l'Ajuntament de Barcelona va dur a terme una prospecció de casos d'infants amb problemes de malnutrició entre les diverses escoles públiques i concertades de la ciutat, arran de la qual va detectar 2.865 alumnes amb alimentació deficient. En aquesta mateixa línia, el Departament d'Ensenyament va anunciar la preparació d'un pla per fer front a les necessitats dels casos de malnutrició infantil més greus. Per complementar el treball ja endegat per aquesta institució sobre la pobresa infantil, que ha derivat, entre d'altres aspectes, en l'elaboració d'un informe extraordinari sobre la pobresa infantil a Catalunya, el Síndic ha obert aquesta actuació d'ofici.
És cert, com bé afirmen les entitats i els serveis que atenen els infants en situació de vulnerabilitat social, que a Catalunya no es detecta una situació estructural de desnutrició infantil aguda o crònica per causes socioeconòmiques. Ara bé, la realitat indica que la precarització creixent de la situació social i econòmica genera situacions tant de subnutrició (ingesta insuficient d'aliments) com d'alimentació no adequada (dieta no equilibrada) que no es poden ignorar. En aquest sentit, cal tenir en compte les dades següents: a) La taxa de risc de pobresa infantil a Catalunya se situa en el 28,0%, amb aproximadament 345.000 infants menors de setze anys afectats. b) El 4% dels infants menors de setze anys pateix privacions materials que afecten l'alimentació: en concret, quasi 50.000 infants catalans d'aquesta edat no es poden permetre carn o peix almenys una vegada cada dos dies, és a dir, no mengen proteïnes de manera regular. c) Hi ha 650 infants menors de setze anys amb codis diagnòstics de problemes nutricionals relacionats amb la pobresa extrema i els baixos ingressos. L'edat mitjana és de quatre anys, una quarta part són menors d'un any i majoritàriament de nacionalitat estrangera (56%), segons dades del mes de juny de 2013 de la història clínica informatitzada de l'atenció primària de l'Institut Català de Salut. d) Les situacions associades a la pobresa severa, que actualment afecten una desena part dels infants (130.000), s'han multiplicat els darrers anys a Catalunya. La prevalença de llars catalanes (amb infants o sense) que no es poden permetre carn o peix almenys cada dos dies l'any 2011 és quasi sis vegades més elevada que la de l'any 2008 i les llars catalanes que pateixen una privació material severa l'any 2011 són més del triple que les de l'any 2008. Els dèficits més rellevants que el Síndic de Greuges ha detectat arran de la investigació oberta al voltant de l'actuació de les administracions públiques davant de la problemàtica de la malnutrició infantil són: 1. Dèficits en les garanties i en l'accessibilitat de les famílies a rendes mínimes. 2. Dèficits en la cobertura dels ajuts de menjador escolar, criteris restrictius en l'atorgament, infravaloració de la renda familiar per accedir-hi, problemes en el copagament, i retards en la concessió i el pagament dels ajuts menjador. 3. Manca de garantia, com a mínim, d'un àpat diari durant el curs escolar en determinats col·lectius d'infants, la primera infància i els adolescents. 4. Dèficits de planificació i impacte de la distribució solidària d'aliments entre les famílies en situació de pobresa. 5. Desigualtats econòmiques i territorials en l'atenció alimentària dels infants socialment desfavorits per mitjà del lleure educatiu. 6. Debilitament de les garanties d'alimentació adequada en els períodes de vacances. 7. Dèficits en la detecció dels infants amb problemes de malnutrició infantil, en el desplegament de plans integrals i en l'impacte de les desigualtats socials en els hàbits alimentaris. El Síndic de Greuges proposa 33 recomanacions perquè es garanteixi el dret dels infants a l'alimentació adequada. Els departaments d'Empresa i Ocupació, Benestar Social i Família, Ensenyament i Salut de la Generalitat, els consells comarcals i els ajuntaments són els principals destinataris d'aquestes recomanacions. Entre aquestes recomanacions, les principals són: 1. Adoptar polítiques i mesures concretes per cobrir les necessitats bàsiques de la població que s'hagi vist privada dels recursos més elementals i que hagi vist accentuada la seva situació d'exclusió social a causa de la modificació dels criteris per accedir a la renda mínima d'inserció, i agilitar la revisió i la renovació dels expedients de renda mínima d'inserció pendents de resoldre. 2. Condicionar la partida pressupostària d'ajuts de menjador escolar a les necessitats socials i econòmiques existents, de manera que augmenti en períodes en què la precarietat econòmica de les famílies també augmenti, per garantir que tots els alumnes que no tenen recursos suficients per sufragar l'accés a aquest servei percebin ajut. 3. Establir un llindar de renda unificat a totes les comarques equiparable a l'indicador de renda de suficiència de Catalunya, per sota del qual totes les sol·licituds de menjador escolar rebin ajut, i consensuar entre els diferents consells comarcals criteris homogenis per concedir-lo. 4. Resoldre i pagar els ajuts abans de l'inici o durant els primers dies de curs. 5. Garantir el funcionament del servei de menjador als instituts de secundària els cinc dies de la setmana, tinguin o no jornada compactada, i la provisió de beques als alumnes socialment desfavorits. 6. Fomentar l'accessibilitat econòmica als serveis de menjador de les escoles bressol per als infants de zero a tres anys que es trobin en situacions socioeconòmiques desfavorides. 7. Garantir la cobertura de la distribució solidària d'aliments al conjunt de municipis de Catalunya, i desenvolupar experiències de treball integrat a escala local entre serveis socials municipals, entitats distribuïdores d'aliments, empreses distribuïdores d'aliments, etc., per millorar la detecció de necessitats, els circuits de distribució i la seva eficàcia. 8. Planificar la provisió gratuïta de places suficients de casals i colònies d'estiu al conjunt de municipis de Catalunya, per garantir que tots els infants detectats en situació de pobresa, amb possibles problemes de malnutrició infantil, puguin participar en aquestes activitats de lleure i tenir garantit, com a mínim, un àpat diari. 9. Garantir l'obertura dels centres oberts durant tot l'any, també en els períodes de vacances. 10. Desenvolupar protocols de detecció de casos de malnutrició infantil a escala local que comptin amb la implicació dels Serveis Socials, els centres escolars i altres serveis que s'ocupen d'atendre infants. 11. Situar el desenvolupament de mesures contra la malnutrició infantil en el marc de plans integrals per combatre la pobresa infantil en el conjunt de Catalunya, o en els diferents territoris que la integren, a fi que les diferents actuacions endegades es puguin coordinar i puguin donar respostes compartides, més eficaces i globals, a les necessitats dels infants que es troben en aquesta situació.
Data | Administració | Tràmit |
|
||
21/06/2013 | Consorci d'Educació de Barcelona | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
21/06/2013 | Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
22/07/2013 | Consorci d'Educació de Barcelona | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
05/08/2013 | Departament de Salut | Resolució pendent d'acceptació |
05/08/2013 | Departament de Benestar Social i Família | Resolució pendent d'acceptació |
05/08/2013 | Departament d'Empresa i Ocupació | Resolució pendent d'acceptació |
05/08/2013 | Consorci d'Educació de Barcelona | Resolució pendent d'acceptació |
05/08/2013 | Departament d'Ensenyament | Resolució pendent d'acceptació |
20/09/2013 | Departament d'Ensenyament | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
20/09/2013 | Departament d'Empresa i Ocupació | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
20/09/2013 | Departament de Benestar Social i Família | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
20/09/2013 | Departament de Salut | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
20/09/2013 | Consorci d'Educació de Barcelona | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
27/09/2013 | Departament d'Ensenyament | Vulneració |
21/02/2014 | Departament de Salut | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
25/02/2014 | Departament d'Empresa i Ocupació | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
08/04/2014 | Departament de Salut | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
14/04/2014 | Departament de Salut | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
25/04/2014 | Departament d'Empresa i Ocupació | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
19/05/2014 | Departament de Benestar Social i Família | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
28/05/2014 | Departament de Salut | Irregularitat |
28/05/2014 | Departament de Benestar Social i Família | Irregularitat |
29/05/2014 | Departament de Salut | Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració |
29/05/2014 | Departament de Benestar Social i Família | Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració |
10/06/2014 | Departament d'Empresa i Ocupació | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
19/09/2014 | Departament d'Empresa i Ocupació | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
10/10/2014 | Departament d'Empresa i Ocupació | Irregularitat |
13/10/2014 | Departament d'Empresa i Ocupació | Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració |
23/12/2014 | Consorci d'Educació de Barcelona | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
16/01/2015 | Consorci d'Educació de Barcelona | Irregularitat |
19/01/2015 | Consorci d'Educació de Barcelona | Seguiment finalitzat |
15/09/2015 | Departament de Salut | Seguiment finalitzat |
15/09/2015 | Departament de Benestar Social i Família | Seguiment finalitzat |
15/09/2015 | Departament d'Empresa i Ocupació | Seguiment finalitzat |
15/09/2015 | Departament d'Ensenyament | Seguiment finalitzat |