La persona interessada, antiga treballadora de l'Ajuntament de Solsona, es queixa que ha rebut un ofici en què se l'informa que un regidor de l'oposició ha demanat accedir als informes que havia fet en exercici de les seves funcions i se li demana si hi té cap inconvenient i, si s'escau, que aporti les al·legacions que estimi convenients en defensa dels seus interessos. En aquest sentit, explica que tots els informes que va emetre quan treballava a l'Ajuntament són als arxius municipals, motiu pel qual entén que correspon a l'Administració estimar o no la sol·licitud d'accés a la informació presentada pel regidor, i que el fet que es condicioni l'accés al seu vistiplau no té cap fonament legal.
El dret d'accés a la informació pública és el dret subjectiu que es reconeix a les persones per sol·licitar i obtenir la informació pública i només pot ser denegat o restringit per les causes expressament establertes per les lleis.
Pel que fa als límits al dret d'accés, l'article 20 de la Llei 19/2014, de transparència, accés a la informació i bon govern, estableix que "les limitacions legals al dret d'accés a la informació pública han d'ésser aplicades d'acord amb llur finalitat, tenint en compte les circumstàncies de cada cas concret, s'han d'interpretar sempre restrictivament en benefici d'aquest dret i no es poden ampliar per analogia.
Per a aplicar límits al dret d'accés a la informació pública, l'Administració no disposa de potestat discrecional i ha d'indicar en cada cas els motius que ho justifiquen. En la motivació cal explicitar el límit que s'aplica i raonar degudament les causes que en fonamenten l'aplicació.
Els límits al dret d'accés a la informació pública s'han d'aplicar d'acord amb els principis d'igualtat i d'interdicció de l'arbitrarietat."
L'article 19.3 de la Llei estatal 19/2013, de transparència i accés a la informació, en què es fonamenten els oficis adreçats a la interessada, estableix que si la informació sol·licitada pot afectar drets o interessos de tercers, degudament identificats, se'ls ha de concedir un termini de quinze dies perquè puguin fer les al·legacions que estimin oportunes.
Ara bé, en el cas plantejat, la interessada va elaborar l'informe sol·licitat en exercici de les seves funcions a l'Ajuntament, raó per la qual el trasllat de l'informe que va elaborar no pot afectar els seus drets i interessos perquè el document conté informació comptable de l'Ajuntament, és a dir, informació pública.
Així doncs, el Síndic demana a l'Ajuntament que, sense més dilació, resolgui la sol·licitud d'accés a la informació pública del regidor, tenint en compte que, llevat que concorrin causes de denegació legalment establertes, la sol·licitud ha de ser estimada i s'ha de facilitar la informació a la persona sol·licitant.