Resolució
Q-04508/2011 Presumpta situació de desprotecció d'un menor estranger immigrant no acompanyat, amb certificat de naixement vàlidament expedit pel seu país que acredita la seva minoria d'edat legal.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Menors immigrants no acompanyats
Data d'inici 08/07/2011
Data de l'últim moviment 30/11/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Els promotors de la queixa denuncien la situació d'un menor que, malgrat tenir un passaport original de Ghana que acredita la seva minoria d'edat, ha estat expulsat del centre de menors on estava ingressat com a conseqüència d'unes proves radiològiques que van determinar que tenia divuit anys.

Contingut

En el marc de l'expedient número 5829/2009, el Síndic va emetre una resolució amb data 15 de juliol de 2011 sobre la manca de garanties en el procés de determinació d'edat, amb un seguit de suggeriments adreçats al Departament de Benestar Social i Família. Aquests suggeriments són extensius a l'expedient que ens ocupa, i són els següents:

1. El Síndic suggereix que aquests joves no es considerin indocumentats i demana que es tingui en compte l'edat que consta en la seva documentació legal, sempre que no estigui invalidada i sempre que no es pugui acreditar legalment una situació de majoria d'edat.

2. El Síndic suggereix, independentment de les actuacions endegades per via mèdica, que l'administració competent en la protecció de menors i altres organismes competents duguin a terme de manera sistemàtica actuacions per la via documental, a fi de verificar el grau de validesa i d'adequació de la tramitació de la documentació aportada (passaports, certificats de naixement, llibres de família, etc.).

3. El Síndic suggereix als organismes competents que, d'acord amb el principi favor minoris, es practiquin proves mèdiques de determinació de l'edat només en cas que no hi hagi dubte, per aparença física o per qualsevol altra condició, d'una situació de majoria d'edat, i que es reguli què es considera ?dubte raonable'.

4. El Síndic demana a l'administració competent en la protecció de menors i a la resta d'organismes competents que apliquin el principi de proporcionalitat a l'hora d'adoptar la decisió de practicar proves de determinació de l'edat als joves estrangers no acompanyats, especialment quan aquests puguin tenir per passaport una edat legal propera a la majoria d'edat.

5. El Síndic suggereix als organismes competents:
- Que, atès que aquestes proves comporten una intervenció corporal, es garanteixi el consentiment del jove, el qual s'ha d'informar sobre el procediment i les seves conseqüències.
- Que en cas d'una negativa a la pràctica de les proves, aquesta sigui considerada un indici d'una possible majoria d'edat, però que es valorin altres circumstàncies, sense que aquest indici sigui determinant.
- Que s'estableixin mecanismes adequats per escoltar l'opinió d'aquests joves i les mesures necessàries per formar les persones que treballen directament amb aquest col·lectiu perquè tinguin la capacitat d'escoltar-los i donar el valor corresponent a la seva història, trajectòria, circumstàncies i opinions.
- Que, en el marc dels convenis signats entre l'Administració de justícia i els col·legis d'advocats, s'estudiï la possibilitat de garantir l'assistència lletrada d'ofici als menors que són objecte d'un procés de determinació de l'edat.
- Que es donin garanties jurídiques als joves a qui s'ha determinat la majoria d'edat d'oposició al resultat de les proves i de sol·licitud de proves complementàries per a la revisió del resultat. Especialment, que es garanteixi la notificació a la persona interessada del resultat de les proves i el dret a formular-hi al·legacions.

6. El Síndic demana a l'administració responsable de l'Institut de Medicina Legal una valoració sobre els criteris tècnics que determinen la conveniència o no de practicar proves complementàries per millorar la fiabilitat de la predicció de l'edat per als joves a qui se'ls determina una edat propera al llindar de la majoria d'edat.

7. El Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família que sol·liciti a la Fiscalia informació completa dels diferents casos, abans de tancar l'expedient de protecció corresponent.

8. El Síndic suggereix que els informes mèdics respectin els criteris establerts en la Trobada de Fiscals Especialistes en Menors i Estrangeria, que va tenir lloc a Madrid en data 20 d'abril de 2010, i en el document ?Recomendaciones sobre métodos de estimación forense de la edad de los menores extranjeros no acompañados. Documento de Consenso de Buenas Prácticas entre los Institutos de Medicina Legal de España', i que, consegüentment, s'hi incorporin els marges d'error, entre altres aspectes, tant pel que fa als informes forenses com als informes elaborats pels serveis hospitalaris corresponents.

9. El Síndic recorda a l'administració competent en la protecció de menors que el decret de Fiscalia, malgrat que decreti una majoria d'edat, no eximeix aquesta administració de les seves competències d'atendre qualsevol persona sobre la qual hi hagi indicis de minoria d'edat, d'acord amb la legislació en matèria d'infància, i que la decisió de cessar les seves actuacions ha d'estar determinada per una valoració global de cada cas, especialment de la seva situació de risc social.

10. El Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família la possibilitat, prevista en la mateixa Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència, de desenvolupar mesures assistencials més enllà de la majoria d'edat, i demana a l'Administració que aquestes mesures siguin activades en els casos de joves estrangers immigrats no acompanyats, d'acord amb la seva situació de vulnerabilitat social.

11. El Síndic suggereix al Departament d'Interior que en cas que la policia localitzi un jove estranger no acompanyat que declari que és menor d'edat ho notifiqui a l'administració competent en la protecció de menors perquè se li pugui prestar atenció immediata. 

12. El Síndic demana al Departament de Benestar Social i Família que:
- La Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (en endavant DGAIA) es coordini amb la Fiscalia, a fi que pugui conèixer de manera immediata l'existència d'un jove que declara que és menor d'edat, abans que se li practiquin les proves de determinació de l'edat, amb l'objectiu de garantir-ne l'atenció immediata, mentre aquest procés es duu a terme, tal com preveu la normativa vigent;
- la DGAIA obri expedient administratiu a tots aquests joves, encara que les proves determinin una situació de majoria d'edat, a fi que pugui valorar el procés i assumir les funcions protectores, si escau.

13. El Síndic demana que: 
- La DGAIA especifiqui i reguli en què consisteix l'atenció immediata (mentre dura el procés de determinació de l'edat), des d'una perspectiva comprensiva dels drets dels infants, i que vetlli per garantir l'acompanyament adequat d'aquests joves en el procés de determinació de l'edat. 
- La DGAIA vetlli pel dret del presumpte menor sense referents familiars a ser informat degudament respecte dels drets i procediments que l'afecten. La manca d'intervenció de l'administració competent en la protecció de menors davant d'un cas de manca d'assistència lletrada, per exemple proporcionant informació als joves dels recursos existents, pot representar un dèficit en la seva atenció immediata, des del moment que no actua davant d'un procés de possible indefensió.

14. El Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família que declari amb caràcter d'urgència el desemparament preventiu dels joves estrangers immigrats no acompanyats, un cop s'hagi detectat una possible situació de desemparament, mentre està en espera de determinar-ne l'edat per decret de Fiscalia i que, en cas que se'n determini la minoria, tuteli el menor i en tramiti la documentació de manera immediata.

Tramitació

Data Administració Tràmit

19/07/2011 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Sol·licitud d'informació a l'Administració
19/07/2011 Ajuntament de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/10/2011 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/12/2011 Ajuntament de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/12/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/12/2011 Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/04/2012 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/11/2012 Ajuntament de Barcelona Resolució
05/11/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
06/11/2012 Ajuntament de Barcelona Seguiment finalitzat
30/11/2012 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

AO-05829/2009