Resolució
AO-04515/2011 Actuació d'ofici relativa al procés d'elaboració per part del Departament d'Ensenyament d'un nou decret d'admissió d'alumnat.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 08/07/2011
Data de l'últim moviment 16/09/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Pendent de rebre informació de l'administració

Plantejament

Atès que el Departament d'Ensenyament està elaborant un nou decret d'admissió d'alumnat i atès que el Síndic ha formulat nombroses resolucions que incideixen en aspectes normatius sobre el procediment d'admissió d'alumnat, s'ha decidit obrir una actuació d'ofici per valorar si es compleixen els suggeriments fets pel Síndic.

Contingut

En vista del que s'exposa a l'informe del Departament d'Ensenyament, el Síndic constata que l'Administració educativa encara està confeccionant l'esborrany del nou decret, per la qual cosa no pot informar encara del seu contingut. 

Per tant, el Síndic aprofita l'ocasió per trametre al Departament d'Ensenyament diverses consideracions al voltant de la regulació vigent actualment, el Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics:

1 Garanties específiques sobre l'escolarització equilibrada

1.1. Pel que fa a la regulació del deure de les administracions de fer ús d'instruments que garanteixin l'escolarització equilibrada, el Síndic demana l'Administració educativa que l'elaboració del nou decret d'admissió aprofiti els instruments que ja aporta el Decret d'admissió 75/2007 en la promoció de l'equitat en el procés d'admissió, i que, en tot cas, es plantegi com a repte optimitzar encara més aquests instruments disponibles per lluitar contra la segregació escolar.

Les mesures normatives específiques desplegades en el Decret d'admissió 75/2007 estan infrautilitzades en molts municipis. L'optimització dels instruments legals que es disposen passa, en primer lloc, per promoure'n l'aplicació a través de la mateixa normativa.

Des d'aquesta perspectiva, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que valori fins a quin punt l'elaboració del nou decret pot contribuir a millorar el desplegament d'aquestes mesures en determinats territoris, especialment reduint-ne el caràcter potestatiu i explicitant-ne el valor per combatre la segregació escolar. 

1.2. En relació amb l'optimització de la regulació de la reserva de plaça com a instrument clau per combatre la segregació escolar, el Síndic entén que aquest aprofitament de la reserva de places podria ser reforçat per mitjà d'una regulació més específica del dimensionament de la reserva de places, de les polítiques d'acompanyament entre centres, dels criteris que condicionen la diagnosi de necessitat educativa específica o dels procediments (i dels agents implicats) que han de garantir la detecció i el dictamen de les necessitats educatives específiques. 

Per això el Síndic demana a l'Administració educativa que optimitzi la regulació de la reserva de plaça com a instrument clau per combatre la segregació escolar.

1.3. Respecte al desplegament de l'article 48.1 de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que amb el nou decret desplegui l'article 48.1 d'aquesta llei, i també que ho faci d'una manera que aquest desplegament sigui realment efectiu per combatre la segregació escolar.

1.4. Sobre els nous instruments normatius per combatre la segregació escolar, el Síndic demana a l'Administració educativa que amb el nou decret explori i ampliï els instruments disponibles per combatre la segregació escolar, a fi de garantir una millor protecció del dret dels infants a l'educació en igualtat d'oportunitats. 

1.5. Quant al reforç de les funcions de les comissions de garanties d'admissió i de les oficines municipals d'escolarització en la gestió de la matrícula, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que garanteixi que la comissió de garanties d'admissió i l'oficina municipal d'escolarització proporcionin informació actualitzada sobre les vacants existents en cada moment, i que promogui les seves funcions de fomentar l'escolarització equilibrada d'alumnat per mitjà del nou decret.

Des d'aquesta perspectiva, li demana que qualsevol sol·licitud de matrícula no inclosa en la llista d'alumnat admès que cobreixi una plaça vacant pugui ser admesa per un centre sempre que, i només en aquest cas, prèviament aquest centre hagi informat la comissió de garanties d'admissió i l'oficina municipal d'escolarització de l'existència d'aquesta vacant (de manera que aquests dispositius podran disposar d'aquesta vacant prioritàriament per assignar alumnat pendent d'escolarització per fomentar l'escolarització equilibrada).  

2. Garanties en el procediment d'admissió i transparència

Pel que fa als dèficits en l'ordenació de l'admissió d'alumnat en funció de les preferències manifestades per les famílies, el Síndic entén que convé evidenciar que els casos de no consideració de les preferències expressades per les famílies en la preinscripció es deuen, en part, als dèficits de transparència del procés d'admissió a partir de la publicació de la relació d'alumnat admès, un cop es fa la matrícula en el període ordinari. 

L'existència de retards en la comunicació de les vacants sobrevingudes per part dels titulars d'alguns centres privats concertats a les comissions de garanties d'admissió o la manca de procediments de control per part de les famílies per conèixer l'alumnat que finalment es matricula al centre accentuen encara més aquests dèficits de transparència.

En aquest sentit, i de cara a complir el principi d'igualtat de condicions d'accés al sistema educatiu regulat per l'article 4 de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, el Síndic demana a l'Administració educativa que el nou decret d'admissió garanteixi que l'admissió d'alumnat als centres educatius es produeix respectant amb rigorosament l'ordenació de les diverses preferències manifestades per les famílies en el full de preinscripció, no només de la primera opció, encara que sigui després del període de matrícula, només amb els límits que estableixin les mesures que fomentin l'escolarització equilibrada d'alumnat. 

La incorporació de procediments informàtics en l'admissió d'alumnat ha de facilitar la transparència del procés i el tractament rigorós de les preferències manifestades per les famílies.

Alhora, i a fi de garantir la transparència del procés, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que per mitjà del nou decret d'admissió d'alumnat reguli l'obligatorietat de publicar la llista d'alumnat matriculat, com també succeeix amb l'alumnat admès, i que reguli també les modificacions que es produeixin fins a l'inici de curs escolar en la llista de matriculats.

3. Regulació dels criteris de prioritat i la seva acreditació

3.1. Amb relació als dèficits en l'al·legació de malalties digestives cròniques en el procés d'admissió d'alumnat, el Síndic de Greuges demana a l'Administració educativa que estudiï la conveniència de mantenir aquest criteri en la nova regulació del procés d'admissió que està en marxa. També demana que es delimitin clarament les patologies que han de ser objecte de discriminació positiva.

Sempre que la nova normativa mantingui aquest criteri, el Síndic demana que el nou decret prevegi aplicar més control de l'Administració sobre aquests processos de certificació, com, per exemple, amb l'obligació que el certificat mèdic estigui expedit pel metge de capçalera de la seguretat social.

3.2. Respecte de les desigualtats derivades de la introducció d'un nou criteri en cas d'empat en el procés d'admissió que discrimina positivament l'alumnat que hagi tingut progenitors o germans escolaritzats al centre per al qual es presenta la sol·licitud, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que amb el nou decret d'admissió suprimeixi aquest criteri complementari per resoldre situacions d'empat per a l'alumnat que hagi tingut el pare, la mare, els tutors o germans escolaritzats al centre per al qual es presenta la sol·licitud, incorporat en el procés de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres educatius per al curs 2011-2012.

3.3. Sobre el desplegament de la Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l' adolescència, en relació amb el dret preferent d'escolarització d'infants en situació de desemparament o acolliment, el Síndic de Greuges demana que l'Administració educativa inclogui el reconeixement del dret a la prioritat en l'accés dels infants en situació de desemparament que reconeix l'article 51 de la Llei 14/2010, i també els mecanismes per fer-lo efectiu, per mitjà del nou decret.

3.4. Quant a les fugides dels mecanismes de control per part de les administracions davant de falsos empadronaments a efectes del procés d'admissió d'alumnat, per evitar-les el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que incorpori en la normativa que regula el decret d'admissió mesures per garantir que l'alumnat que comet un frau en l'empadronament mitjançant moviments padronals just abans i just després del procés ordinari d'admissió no fa valer aquesta informació fraudulenta per aconseguir plaça a l'escola sol·licitada en la preinscripció, per davant d'altres alumnes amb millor opció.

4. Admissió als ensenyaments no obligatoris

4.1. Pel que fa als dèficits en la regulació de l'admissió a les escoles bressol sufragades amb fons públics a partir de l'inici de curs escolar, el Síndic demana a l'Administració educativa que incorpori l'obligació dels ajuntaments que han assumit les competències de regular l'admissió a les escoles bressol, també pel que fa a la matrícula fora de termini, un cop la llista d'espera ha perdut la vigència. Atès que molts ajuntaments es remeten al decret general d'admissió, convé valorar la possibilitat de regular la matrícula un cop s'inicia el curs.

4.2. Amb relació a les desigualtats d'accés als programes de qualificació professional inicial (en endavant PQPI) per part d'alumnat amb necessitats educatives específiques, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que aprofiti l'elaboració del nou decret per harmonitzar l'accés als PQPI dels menors estrangers sense la situació legal de residència regularitzada.

4.3. Respecte a les garanties d'accés de l'alumnat graduat amb necessitats educatives especials als PQPI, el Síndic demana a l'Administració educativa que, per mitjà del nou decret d'admissió, estableixi la possibilitat d'autoritzar excepcionalment l'alumnat amb necessitats educatives especials graduat en ESO que, per indicació de l'equip d'assessorament i orientació psicopedagògica o del mateix centre, no pot accedir als ensenyaments secundaris postobligatoris, a accedir als PQPI, encara que sigui a través de la reserva de places per a alumnat amb necessitats educatives específiques i adequar la normativa d'àmbit català amb aquest propòsit.

4.4. Sobre la informació de l'oferta de formació professional, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que el nou decret reguli el procediment d'informació sobre l'oferta inicial de places existents i també sobre l'oferta de places vacants amb posterioritat a la preinscripció de formació professional.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/07/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/10/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/11/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/11/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/02/2012 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/03/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/03/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
25/05/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/07/2012 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació a l'Administració
12/11/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/01/2013 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/03/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/04/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
03/05/2013 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
02/07/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
25/09/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
11/10/2013 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/11/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/09/2015 Departament d'Ensenyament Suspensió d'actuacions

Expedients Relacionats

Q-03206/2008