Resolució
Q-04523/2008 Manca de resposta de l'Ajuntament de la Vall de Boí a una sol·licitud d'informació dels criteris d'atorgament de subvencions

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu
Data d'inici 22/10/2008
Data de l'últim moviment 13/09/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Associació per al desenvolupament de la Ribagorça Romànica Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

El promotor es queixa de la manca de resposta a una petició d'informació relacionada amb els ajuts inclosos en el Pla pilot de desenvolupament de la Ribagorça romànica per a l'any 2008.

Contingut

En l'informe que l'Ajuntament va facilitar amb relació a aquest assumpte s'assenyala que no es va considerar procedent facilitar la informació demanada sobre l'atorgament d'ajuts corresponents a aquella convocatòria i que la informació a les persones interessades no havia d'anar més enllà de facilitar les bases de la convocatòria i identificar les línies d'actuació subvencionables. 

El Síndic no comparteix aquest criteri, per les raons següents: En primer lloc, cal tenir en compte que més enllà de la naturalesa jurídica de l’Associació per al Desenvolupament de la Ribagorça Romànica (en endavant ADRR), entitat pública, si aquesta associació té la condició d'entitat col·laboradora en la gestió de subvencions o bé és directament beneficiària d'una subvenció del Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural i Mar, que després ha de distribuir els ajuts a particulars, el cert és que aquest ajut que concedeix directament l'ADRR està subjecte a la legislació general de l'Estat en matèria de subvencions. Així ho estableix l'apartat 2 de les bases aplicables a aquella convocatòria, quan assenyala que, en tots els aspectes que no prevegin les bases reguladores, és d'aplicació la Llei 30/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. En aquest sentit, cal tenir en compte que l'article 18 d’aquesta llei estableix que cal fer públiques les subvencions concedides, amb identificació, entre altres dades, del beneficiari, la quantitat concedida i la finalitat o finalitats de la subvenció.

Més enllà de si serien aplicables o no a aquest supòsit les obligacions de publicació que estableix la Llei esmentada, el que no planteja dubtes és que calia facilitar a la persona interessada, com a mínim, les dades a les quals el precepte indicat estableix que cal donar publicitat: identitat dels beneficiaris, quantia de la subvenció i finalitat perseguida amb l'atorgament. Cal tenir en compte que la informació que demanava la promotora de la queixa coincideix, en termes generals, amb la que s'acaba d'indicar, llevat dels criteris de valoració, però aquests sí que figuren, juntament amb els barems de puntuació, a les bases de la convocatòria i, per tant, en aquest cas sí que era suficient una remissió a aquell document. 

Els límits a l'accés a aquesta informació no haurien de ser altres que els establerts al mateix article 18 de la Llei 30/2003 i, amb caràcter general, els que deriven de la legislació de protecció de dades personals i de protecció de la propietat intel·lectual i industrial, pel que fa al contingut específic dels projectes d'inversió presentats a la convocatòria.

D'altra banda, els límits indicats s'han de considerar individualment amb relació a cada subvenció atorgada i, dins d'aquesta, a aquelles dades concretes de les sol·licitades que estiguin afectades, però no a la resta. En qualsevol cas, no és viable, a criteri del Síndic negar a qui ha participat en la convocatòria la informació sol·licitada de forma global i a l'empara d'un pretès caràcter confidencial de la informació, que no s'adiu amb la regulació legal esmentada més amunt. 

D'acord amb les consideracions anteriors, el Síndic entén que s'havia d'haver facilitat a la promotora de la queixa la identitat dels beneficiaris, l'import de les subvencions i la identificació del projecte o la finalitat pretesa amb cada subvenció, amb remissió a les bases pel que fa als criteris d'adjudicació emprats. Al marge de les consideracions anteriors, el Síndic fa també una reflexió addicional pel que fa a les causes del rebuig del projecte de la promotora de la queixa, tot i que amb un abast més general. És cert que necessàriament havia de quedar exclòs un projecte que era materialment impossible d'executar dins el termini de l'any natural, si els fons que sufraguen aquells ajuts s'han de liquidar dins l'any natural. Cal tenir en compte, però, que aquest requisit, juntament amb el requisit que l'execució del projecte no pot haver-se iniciat abans de l'adjudicació, exclouen de l'àmbit dels ajuts tots els projectes que, per la seva entitat o complexitat, impliquin un termini d'execució superior a l'any.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/11/2008 Associació per al desenvolupament de la Ribagorça Romànica Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/12/2008 Associació per al desenvolupament de la Ribagorça Romànica Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/06/2009 Associació per al desenvolupament de la Ribagorça Romànica Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/03/2011 Associació per al desenvolupament de la Ribagorça Romànica Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/07/2011 Associació per al desenvolupament de la Ribagorça Romànica Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/09/2011 Associació per al desenvolupament de la Ribagorça Romànica Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 24/2009, del 23 de desembre, del Síndic de Greuges- DOGC.5536 (30/12/2009)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.285 (27/11/1992)
Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions- BOE.276 (18/11/2003)