Resolució
Q-04536/2012 Disconformitat amb el fet que l'Ajuntament de Breda no hagi previst un espai de participació per als diferents grups municipals en el butlletí "Àgora Express"

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Participació ciutadana, política i règim electoral
Data d'inici 20/06/2012
Data de l'últim moviment 24/07/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Breda L'interessat desisteix

Plantejament

El promotor de la queixa, portaveu d'un grup municipal de Breda, manifesta la seva disconformitat amb el fet que no s'ha previst un espai de participació per al seu grup en el butlletí ?Àgora Express? que publica l'Ajuntament.

Segons manifesta, el dia 21 de febrer de 2012 el seu grup va presentar una instància en què demanava que es complís allò que estableix l'article 170.2 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya. Tot i això, aquesta instància no va ser contestada dins de termini, per la qual cosa van presentar un recurs de reposició que va ser resolt mitjançant resolució de la Junta de Govern de 28 de maig de 2012, en què es denegava la seva petició per considerar que la publicació ?Àgora Express? té com a finalitat difondre de la manera més acurada possible les actuacions que l'Ajuntament de Breda duu a terme en el municipi.

En criteri del grup municipal promotor de la queixa, aquesta argumentació no justifica l'exclusió de la participació dels grups municipals de l'oposició en aquesta publicació. 

Demanen, doncs, que es garanteixi el seu dret a participar en qualsevol butlletí d'informació publicat per l'Ajuntament.

Contingut

L'Ajuntament de Breda assenyala que la publicació ?Àgora Express? es va crear l'any 2012 amb la finalitat de difondre les actuacions de l'Ajuntament per tal que la població rebi la informació del dia a dia sense haver d'esperar la publicació de l'?Àgora?.

L'?Àgora? es publica amb la participació de tots els membres del consistori i de la ciutadania, però l'?Àgora Express? s'ha entès com un canal de difusió del mateix tipus que el web municipal, els bans o les notes informatives i en la qual no hi ha cap mena de participació dels grups municipals ni col·laboració de la ciutadania, que s'entén que ja té lloc a l'?Àgora?. 

El Síndic, però, no comparteix la conclusió de l'Ajuntament segons la qual com que l'?Àgora Express? és una eina merament informativa del dia a dia de l'Ajuntament només poden tenir-hi cabuda les informacions establertes per l'equip de govern. 

En aquest sentit, el Síndic recorda que tant l'equip de govern com els grups municipals de l'oposició formen part de l'Ajuntament i, en conseqüència, tenen dret a participar en els òrgans i mitjans d'informació i difusió municipal, com ara la televisió local, les emissores de ràdio municipals i les publicacions informatives que es fan mitjançant butlletins en paper o a través dels mitjans electrònics, tal com consta a l'article 170.2 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya. 

Això, en aquest cas concret, vol dir que correspon a l'Administració municipal garantir, dins de la publicació informativa ?Àgora Express?, un espai d'informació a disposició dels altres membres del consistori. El Síndic suggereix a l'Ajuntament, doncs, que obri aquest espai de participació a tots els grups municipals també en aquesta publicació.

Finalment, el Síndic considera que la solució a les possibles controvèrsies que es generin en relació amb el criteri d'accés als mitjans de difusió i informació municipal és complir el que disposa l'article 170.2 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, quan determina que el Ple de l'ajuntament ha de garantir la participació dels regidors i dels grups municipals en els òrgans d'informació i difusió municipal i, en aquest sentit, ha d'aprovar un reglament que reguli les condicions d'accés i d'ús d'aquests mitjans pels regidors i els grups constituïts al si de la corporació.

Tenint en compte que l'Ajuntament de Breda no disposa actualment del Reglament a què fa referència la norma citada, el Síndic li recomana que reguli les condicions d'accés i d'ús als mitjans de difusió i informació municipal per part dels càrrecs electes constituïts al si de la corporació, mitjançant l'aprovació del reglament a què fa referència l'article 170.2 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/07/2012 Ajuntament de Breda Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/10/2012 Ajuntament de Breda Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/11/2012 Ajuntament de Breda Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/03/2013 Ajuntament de Breda Resolució pendent d'acceptació
15/05/2013 Ajuntament de Breda Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
20/06/2013 Ajuntament de Breda Resposta a la resolució pendent d'acceptació
02/07/2013 Ajuntament de Breda Vulneració
04/07/2013 Ajuntament de Breda Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
03/02/2014 Ajuntament de Breda Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
14/02/2014 Ajuntament de Breda Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
15/04/2014 Ajuntament de Breda Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
26/08/2014 Ajuntament de Breda Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
31/10/2014 Ajuntament de Breda Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
23/02/2015 Ajuntament de Breda Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
20/03/2015 Ajuntament de Breda Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
24/07/2015 Ajuntament de Breda Altres formes de finalitzar