El promotor de la queixa manifesta que actualment hi ha grans empreses que reben ajuts de l'Administració i que tenen un sostre d'edat per contractar nous treballadors de fins a trenta-cinc anys. Afirma que aquest fet impossibilita l'accés a certs llocs de treball a persones amb la mateixa formació o experiència laboral, però amb més edat.
D'una banda, pel que fa a la formació per a treballadors en atur, manifesta que tot i que els recursos de formació han disminuït, se segueix oferint formació sense unes garanties mínimes d'inserció. Afirma que una formació d'aquest tipus no millora necessàriament l'ocupabilitat, i proposa que tornin programes com Forma i contracta, però amb més empreses implicades i amb el suport de l'Administració.
D'altra banda, exposa que, a la pràctica, la tasca dels serveis d'inserció laboral és enregistrar aturats i donar-los una formació bàsica orientada a la inserció laboral. Afirma, però, que aquests serveis no capten empreses per disposar d'una borsa de treball, l'existència de la qual milloraria la inserció laboral. En aquets sentit, explica que troba més ofertes de treball per mitjà de portals especialitzats o empreses de treball temporal que al servei d'inserció laboral.
Finalment, el promotor destaca que les empreses de treball temporal i els grans portals web de cerca de feina haurien de complir el principi d'igualtat d'oportunitats en la cerca de treball. Afirma que no ho fan perquè es permet discriminar per l'edat de la persona.
Els darrers anys, el legislador ha posat a disposició de les empreses diverses modalitats de contractació que suposen avantatges de tipus econòmic quan es contracta persones que tenen dificultats per accedir al mercat de treball, com ara bonificacions en la despesa de Seguretat Social. No obstant això, cal valorar l'efectivitat d'aquestes mesures al llarg del temps i, especialment, a la llum de les darreres modificacions normatives que perllonguen la vida laboral amb l'elevació de l'edat de jubilació i polítiques d'envelliment actiu, per contribuir al creixement de l'economia.
Així doncs, es necessari fer una reflexió de la situació actual a la llum de les darreres reformes en matèria de Seguretat Social i pensions, reformes que suposen un enduriment de les condicions per accedir a la jubilació tant ordinària com anticipada, ja que es pot preveure que cada vegada serà més difícil complir aquestes condicions per als treballadors que han accedit (o accediran) amb un excés de retard al mercat laboral o bé que han estat expulsats del mateix abans d'hora.
Tot i que no correspon al Servei d'Ocupació de Catalunya crear l'ocupació que permeti fer efectiu el dret al treball que es recull en la Constitució i en l'Estatut d'autonomia de Catalunya, sí que li correspon vetllar de forma activa perquè no es produeixi discriminació a l'hora d'accedir a un lloc de treball i, d'altra banda, perquè les polítiques actives d'ocupació permetin desenvolupar les habilitats i els coneixements a les persones en situació d'atur per incrementar realment les seves oportunitats de trobar feina.
En vista d'aquestes consideracions, el Síndic fa els suggeriments següents al Departament d'Empresa i Ocupació:
1. Cal que les administracions públiques actuïn de forma proactiva per evitar l'existència d'ofertes de treball i processos de selecció en empreses privades que puguin ser discriminatoris sense que hi hagi cap raó que ho justifiqui.
2. Cal fer una reflexió sobre quin és el sistema més adient a l'hora de destinar recursos públics per fomentar la contractació de determinats col·lectius i, en aquest sentit, cal valorar si s'aconsegueix la finalitat pretesa.
3. La planificació de la formació i la formació obtinguda han de permetre que la persona en situació d'atur es pugui adequar a les noves exigències del mercat laboral, especialment quan les dificultats que té la persona per accedir a una feina no estiguin associades a la manca de qualificació, motivació o hàbits laborals.
4. L'Administració ha de fomentar el reciclatge professional mitjançant contractes laborals que permetin casar la formació amb l'experiència laboral.
5. L'Administració ha d'esmerçar esforços per reforçar la seva intermediació en les ofertes de treball existents en el sector privat. Una intervenció àgil i efectiva pot esdevenir molt útil a l'hora d'evitar comportaments discriminatoris.