Els promotors de la queixa, representants de dues associacions que treballen en matèria d'educació i en serveis d'atenció i assessorament, orientació i informació de la realitat LGTB (lesbianes, gais, transsexuals i bisexuals) a Catalunya, exposen la problemàtica d'assetjament escolar, discriminació i violència que afecta els adolescents LGTB a les escoles i instituts, i els efectes que el patiment d'aquesta situació produeix en nois i noies.
En aquest sentit, relaten que les situacions d'assetjament homofòbic i transfòbic afecten el seu rendiment escolar i els aboquen al fracàs, i que la persistència d'aquesta situació els genera un greu malestar i patiment que pot conduir al suïcidi.
Consideren que des de l'àmbit educatiu no es protegeix l'alumnat d'aquestes situacions i no s'actua de manera suficient; i afegeixen que en alguns casos l'assetjament prové fins i tot dels mateixos docents. En aquest sentit, aporten informació relativa a diversos estudis elaborats a l'estat espanyol, que inclouen dades obtingudes a Catalunya, en què es mostra la violència existent a les aules per causa de l'orientació sexual o la identitat de gènere dels alumnes.
En l'informe tramès pel Departament d'Ensenyament s'assenyala que no s'ha observat una major incidència de situacions d'assetjament o violència per motiu de l'orientació sexual o la identitat de gènere dels alumnes.
També s'informa que el Departament ofereix als centres educatius el Projecte de convivència i la seva aplicació informàtica, que conté instruments de diagnosi, propostes d'actuació i recursos per treballar amb l'alumnat dels centres entre altres temes la prevenció de la violència masclista o per raons d'orientació afectivosexual.
Tot i que el Síndic valora positivament aquestes iniciatives, recorda que diversos estudis arriben a la conclusió que els joves LGTB amb freqüència pateixen discriminació assetjament i violència, i que aquestes situacions sovint no es detecten malgrat que comporten un greu patiment per als nois i noies.
Per tant, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament que promogui actuacions específiques per abordar aquesta problemàtica i, en concret, que estableixi mecanismes protocolitzats de detecció i seguiment, programes de formació específica en assetjament homofòbic adreçats al professorat de secundària i programes d'intervenció i de sensibilització envers la problemàtica que pateixen els alumnes LGTB.