Resolució
Q-04563/2013 Queixa relativa a la problemàtica d'assetjament escolar, discriminació i violència que afecta els adolescents LGTB (lesbianes, gais, transsexuals i bisexuals) a les escoles i instituts

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Assetjament escolar
Data d'inici 13/06/2013
Data de l'últim moviment 02/09/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

Els promotors de la queixa, representants de dues associacions que treballen en matèria d'educació i en serveis d'atenció i assessorament, orientació i informació de la realitat LGTB (lesbianes, gais, transsexuals i bisexuals) a Catalunya, exposen la problemàtica d'assetjament escolar, discriminació i violència que afecta els adolescents LGTB a les escoles i instituts, i els efectes que el patiment d'aquesta situació produeix en nois i noies.

En aquest sentit, relaten que les situacions d'assetjament homofòbic i transfòbic afecten el seu rendiment escolar i els aboquen al fracàs, i que la persistència d'aquesta situació els genera un greu malestar i patiment que pot conduir al suïcidi.

Consideren que des de l'àmbit educatiu no es protegeix l'alumnat d'aquestes situacions i no s'actua de manera suficient; i afegeixen que en alguns casos l'assetjament prové fins i tot dels mateixos docents. En aquest sentit, aporten informació relativa a diversos estudis elaborats a l'estat espanyol, que inclouen dades obtingudes a Catalunya, en què es mostra la violència existent a les aules per causa de l'orientació sexual o la identitat de gènere dels alumnes.

Contingut

En l'informe tramès pel Departament d'Ensenyament s'assenyala que no s'ha observat una major incidència de situacions d'assetjament o violència per motiu de l'orientació sexual o la identitat de gènere dels alumnes.

També s'informa que el Departament ofereix als centres educatius el Projecte de convivència i la seva aplicació informàtica, que conté instruments de diagnosi, propostes d'actuació i recursos per treballar amb l'alumnat dels centres entre altres temes la prevenció de la violència masclista o per raons d'orientació afectivosexual.

Tot i que el Síndic valora positivament aquestes iniciatives, recorda que diversos estudis arriben a la conclusió que els joves LGTB amb freqüència pateixen discriminació assetjament i violència, i que aquestes situacions sovint no es detecten malgrat que comporten un greu patiment per als nois i noies.

Per tant, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament que promogui actuacions específiques per abordar aquesta problemàtica i, en concret, que estableixi mecanismes protocolitzats de detecció i seguiment, programes de formació específica en assetjament homofòbic adreçats al professorat de secundària i programes d'intervenció i de sensibilització envers la problemàtica que pateixen els alumnes LGTB.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/06/2013 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/08/2013 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/09/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/01/2014 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
07/03/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
27/05/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
18/12/2014 Departament d'Ensenyament Irregularitat
19/12/2014 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
16/02/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
02/09/2015 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat