Resolució
Q-04564/2009 Manca d'actuació de l'Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia davant les reclamacions per molèsties per un local nocturn d'ambientació musical.

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Contaminació
Data d'inici 30/09/2009
Data de l'últim moviment 14/04/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora manifesta la seva preocupació davant la manca d'actuació de l'Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia amb relació a la problemàtica ocasionada per un local nocturn d'ambientació musical.

La persona interessada exposa que aquesta situació va ser denunciada per correu electrònic a l'Ajuntament el dia 1 de març de 2009, tot indicant que des de la posada en marxa del local cada cap de setmana havia de trucar a la Policia Local, no només pel soroll de la música sinó també pel soroll de la gent que surt de l'establiment. 

L'única resposta municipal rebuda ha estat un correu electrònic de l'Oficina d'Atenció al Ciutadà, de 2 de març de 2009, en què se li diu que la seva queixa ha quedat registrada i que serà trasllada al servei corresponent.

Des d'aleshores, la problemàtica denunciada s'ha mantingut i no ha rebut cap més resposta i/o comunicació de la qual se'n desprengui que l'Ajuntament estigui fent algun tipus d'actuació.

Contingut

L'Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia comunica que: l'activitat objecte de la queixa no és un bar musical, sinó un bar; l'activitat de bar està subjecta al règim de comunicació, tal com disposa l'Ordenança municipal reguladora d'intervenció integral de l'administració ambiental (annex III); l'acció de comprovació municipal ha estat desfavorable, i a hores d'ara està pendent que el titular sol·liciti una nova visita de comprovació; l'estudi acústic es va dur a terme el 16 de gener de 2008, des de les 18 hores a les 20 hores, amb unes condicions de funcionament simulades; les denúncies rebudes pel funcionament de l'establiment han motivat que l'Ajuntament requereixi al titular que respecti els horaris d'obertura i tancament i eviti els sorolls a la via pública dels clients que surten del local; al marge de les intervencions puntuals de la Policia Local per atendre les trucades telefòniques que es reben en horari nocturn, no consta que els serveis tècnics municipals hagin fet cap inspecció tendent a verificar la incidència acústica de l'activitat i el possible ús d'aparells de música no autoritzats.

Davant d'aquesta informació, el Síndic fa les consideracions següents:

1. Pel que fa al règim d'intervenció municipal:

L'escrit tramès dóna peu a confusió, ja que assenyala que l'activitat està sotmesa a llicència ambiental de tipus b i, a més, hi ha un informe emès per la ponència tècnica municipal -que informa favorablement la llicència ambiental sol·licitada- quan de conformitat amb l'Ordenança municipal l'activitat de bar està subjecta a l'annex III, règim de comunicació.

Pel que fa al règim de comunicació de les activitats de restauració del codi 12.35. b), cal que el sol·licitant aporti una certificació tècnica que haurà de contenir el que disposa l'article 24 de l'Ordenança sobre acreditacions. D'una banda, l'acreditació que les instal·lacions s'ajusten al projecte haurà de ser expedida pel director de l'execució del projecte; i d'altra banda, el compliment dels requeriments ambientals l''ha d'expedir una entitat de control col·laboradora de l'Administració. Segons l'article 26 de l'Ordenança, la junta de govern local pot fer una actuació de comprovació de la certificació tècnica.

La documentació facilitada dóna compte d'un informe de la ponència tècnica municipal que estableix un règim de control inicial, tot assenyalant que cal tenir l'acta de comprovació favorable per habilitar l'exercici de l'activitat. En canvi: no sembla que hi hagi cap certificació tècnica, ni del director del projecte, ni de l'entitat de control; no sembla que l'acta de comprovació, malgrat ser desfavorable, hagi dut a ordenar la suspensió del funcionament de l'activitat amb advertiment de precinte en cas contrari; i l'estudi acústic de 9 d'abril de 2008 no ha estat avalat per una entitat ambiental de control degudament acreditada.

En vista d'aquesta discordança entre el que estableix l'Ordenança municipal i el procés que, a la pràctica, ha seguit l'Ajuntament en el règim d'intervenció ambiental, el Síndic suggereix que s'aclareixi aquesta qüestió i es faci arribar la còpia de les certificacions tècniques conforme l'article 25 de l'Ordenança i les decisions subsegüents, en vista de la disconformitat de l'acta de comprovació.

2. Pel que fa a l'activitat de bar i molèsties per sorolls:

De conformitat amb el Decret 239/1999, les activitats de restauració, com ara un bar, no s'han de confondre amb les activitats musicals, com ara un bar musical (servei de bar amb ambientació musical per mitjans mecànics).

No consta que els serveis tècnics municipals hagin fet cap inspecció per verificar si l'establiment disposa d'aparells de música -que com a bar no podrien ser-hi- i/o per verificar si les instal·lacions o els focus emissors de soroll que s'hagin fet constar a la memòria tècnica i a la certificació coincideixen amb els que realment són a dins l'establiment. De fet, en el full de telefonemes es detecta que hi ha aparells de música, en tant que a la trucada a la Policia Local de 24 de gener de 2009 es fa constar que quan la patrulla es va persona al lloc va comunicar al propietari el motiu de la queixa i aquest va abaixar el volum de la música. Ni aquest fet, ni el tancament de l'establiment més enllà de l'horari autoritzat (segons es fa constar en la intervenció de la patrulla de 5 de gener de 2009) no va generar cap acta de denúncia.

Per aquest motiu, el Síndic recorda que l'Ajuntament té una potestat d'inspecció que cal exercir per verificar si les fonts de soroll descrites a la memòria coincideixen amb les que realment hi ha a l'interior de l'establiment. En vista del resultat, i en el cas de constatar que hi ha aparells de música, en tant que l'establiment és un bar i com a tal no pot estar habilitat per oferir ambientació musical, el Síndic suggereix que se n'ordeni la retirada amb advertiment de precinte en cas contrari. Tot això ha de ser sens perjudici de la decisió que s'hagi adoptat en relació amb el punt anterior, sobre el règim d'intervenció municipal.

3. Pel que fa a les molèsties ocasionades per la gent al carrer:

En l'escrit municipal s'assenyala que s'ha requerit al titular de l'activitat que eviti els sorolls a la via pública dels clients que surten del local.

Al marge que l'article 13 de l'Ordenança de civisme estableix que les persones titulars han d'adoptar mesures per evitar actes molestos de la clientela a l'entrada i la sortida del local i, si no poden evitar-ho, han d'avisar els cossos o les forces de seguretat, l'article 15 disposa que per acord de la junta de govern local aquesta pot prohibir el consum de begudes alcohòliques en determinades zones i espais públics quan es deteriori la convivència i la tranquil·litat de l'entorn. L'article 24 recorda el deure de respectar el descans dels veïns en l'ús dels espais comunals i de la via pública. Finalment, l'article 31 emfatitza la promoció de la mediació i de la resolució de conflictes com a eina bàsica en matèria de civisme, fet que connecta amb la Llei 11/2009, de 6 de juliol, quan l'article 8.4 estableix que les administracions han d'oferir actuacions i serveis de mediació entre consumidors d'oci, titulars d'establiments i les persones que hi viuen a prop a fi de resoldre per aquesta via situacions de conflicte veïnal i d'evitar riscos per a la convivència.

L'Ordre IRP/181/2007, de 30 de maig, en matèria d'horaris d'establiments recreatius recull la possibilitat que l'Ajuntament acordi reduccions d'horari de tancament per a locals concrets que per la seva situació ocasionen molèsties al veïnatge d'habitatges, especialment si no reuneixen les condicions adequades d'insonorització.

Per aquest motiu, i en tant que hi ha indicis d'una problemàtica associada a la conducta de la clientela del local al carrer, el Síndic entén que caldria fer un control de forma intermitent sense haver d'esperar les trucades o denúncies de la persona interessada. En el cas de constatar incompliments de l'Ordenança de civisme, s'haurà d'aixecar una acta que doni lloc a un procediment sancionador contra els incompliments detectats. Així, també suggereix que es valori l'adopció d'aquestes mesures -restricció d'horaris, prohibició de consum de begudes alcohòliques i mediació- per poder fer front a la situació reiteradament denunciada.

4. Altres:

Alhora, el Síndic recorda a l'Ajuntament que pot demanar el suport de la Direcció General de Qualitat Ambiental del Departament de Medi Ambient i Habitatge en el cas que, havent verificat que l'establiment de bar no disposa d'aparells de música o els ha retirat, consideri convenient dur a terme un mesurament sonomètric des de l'habitatge de la persona afectada.

D'altra banda, i en tant que no consta que el Ple de l'Ajuntament hagi acordat l'assumpció de les competències d'inspecció i sanció de les activitats recreatives (article 11 i 13 de la Llei 11/2009, de 6 de juliol) -i al marge de la problemàtica acústica que, aquesta sí, és de competència exclusivament municipal per la via de la Llei 16/2002, de 28 de juny- el Síndic recorda que el consistori pot demanar la intervenció de la Direcció General del Joc i l'Espectacle, amb el suport de les unitats regionals de policia administrativa dels Mossos d'Esquadra.

Tramitació

Data Administració Tràmit

10/12/2009 Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/04/2010 Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/05/2010 Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/06/2010 Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/07/2010 Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
24/03/2011 Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/04/2011 Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 16/2002, de 28 de juny, de protección contra la contaminació acústica- DOGC.3675 (11/07/2002)
Decret 239/1999, de 31 d'agost, pel qual s'aprova el catàleg dels espectacles, les activitats recreatives i els establiments públics sotmesos a la Llei 10/1990, de 15 de juny- DOGC.2972 (10/09/1999)
Ordre IRP/181/2007, de 30 de maig, per la qual es determinen els horaris màxims de determinats establiments públics destinats a espectacles públics i/o activitats recreatives, sotmesos a la Llei 10/1990, de 15 de juny- DOGC.4899 (07/06/2007)
Llei 11/2009, del 6 de juliol, de regulació administrativa dels espectacles públics i les activitats recreatives- DOGC.5419 (13/07/2009)