La persona interessada explica que el mes de maig de 2008, l'Ajuntament del Papiol va inaugurar un parc amb zones de joc per a infants al centre del poble, i que aquest equipament no compleix amb les condicions mínimes d'accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques per tal que sigui aplicable per a persones amb disminució física o amb problemes de mobilitat, o a persones que es desplacin amb cotxets de nens petits. També ha tramès una sèrie de fotografies del nou parc que demostren aquesta reclamació.
En data 14 d'abril de 2009, l'Ajuntament del Papiol, com a resposta a la sol·licitud del Síndic, va explicar que la construcció d'aquest parc es va fer en el marc del Projecte constructiu d'estabilització, consolidació i millora de l'espai públic de la zona del parc dels Pins del Papiol. Va especificar, igualment, que l'objecte del Projecte no era fer un parc de jocs infantils, sinó estabilitzar el talús que separa l'avinguda Generalitat i el carrer Tarragona, per evitar lliscaments del terreny. Respecte del talús s'assenyalava que té unes pendents d'entre el 30% (8 metres d'amplada) i el 45% (15,85 metres d'amplada) per la qual cosa no era possible fer-lo accessible ni complir amb la normativa d'accessibilitat.
A partir d'aquesta informació, en data 28 de setembre de 2009, el Síndic va traslladar unes primeres consideracions en relació amb aquesta resposta i va demanar informació addicional sobre l'assumpte.
Així, aquesta institució va assenyalar que, si bé una primera aproximació a aquest plantejament permetia entendre les dificultats tècniques plantejades respecte de les condicions del terreny de cara a aconseguir una obra completament accessible, a l'informe es feia referència a alguns aspectes sobre els quals resultava rellevant aprofundir per resoldre la queixa.
Per tant, el Síndic plantejava que, un cop revisada la regulació general d'accessibilitat, no havia trobat cap normativa en què s'especifiquessin les "tres tipologies de carrer o espai que existeixen en el municipi: accessibles [...], no accessibles [...] i sense possibilitats [...]" a què el consistori feia referència en l'informe, ni el marc jurídic que, en aplicació d'aquesta tipologia, eximeix les administracions de l'aplicació de la normativa d'accessibilitat en els espais públics de nova construcció.
A més a més, el Síndic també demanava informació addicional sobre l'instrument legal, l'informe tècnic o qualsevol altre document d'acord amb el qual es va recolzar la decisió d'aprovar i tirar endavant un projecte constructiu d'estabilització, consolidació i millora de l'espai públic de la zona del parc dels Pins del Papiol -al centre del qual, entre altres, hi ha una àrea de jocs infantils- i es va obviar la construcció d'un itinerari d'accés que complís els requisits establerts per la normativa d'accessibilitat de Catalunya. Així mateix, va preguntar sobre la normativa en què s'especifica la tipologia de carrers esmentada en l'informe.
En dates 11 de juny i 25 de novembre de 2010, el Síndic ha reiterat aquesta petició d'informació, però no s'ha rebut cap resposta de l'Ajuntament. Això demostra la manca de voluntat de l'Administració local a col·laborar-hi.
Sens perjudici d'això, el Síndic ha formulat diverses reflexions amb relació al marc legal referent a l'accessibilitat i la supressió de barreres arquitectòniques a Catalunya, i recorda el deure que tenen totes les administracions de complir la normativa vigent:
Finalment, el Síndic recorda que d'acord amb les competències atorgades a l'article 61.4 de la Llei 24/2009, de 23 de desembre, del Síndic de Greuges, es reserva la possibilitat d'informar el Parlament de Catalunya sobre la manca de col·laboració de l'Ajuntament del Papiol en aquest assumpte. Indica també que valorarà l'oportunitat fer pública aquesta manca de col·laboració.
L'Ajuntament ha tramès una resposta en què assenyala que assumeix el compromís de dur a terme un estudi detallat de les possibilitats d'accessibilitat al parc dels Pins en el moment en què disposi dels recursos econòmics per fer-ho. També informa que atesa la previsible complexitat de les possibles solucions i de l'aplicació de la proposta més adient, no és possible fixar un termini per dur a terme aquesta actuació.
En visa d'aquesta informació, el Síndic considera que el Consistori ha acceptat, parcialment, els seus suggeriments.
Tot i això, el Síndic ha remarcat a l'Ajuntament del Papiol que, del contingut d'aquesta resposta i de la que va trametre el mes d'abril de 2009, se'n desprèn que l'Ajuntament és coneixedor que el parc dels Pins no disposa d'itineraris accessibles d'acord amb la normativa d'accessibilitat vigent a Catalunya des de l'any 1995. Així doncs, ha recordat a l'Ajuntament que en aquest cas l'administració ha actuat desconeixent els mandats de la normativa vigent, en la mesura en que el projecte del parc dels Pins va ser aprovat i es va dur a terme sense verificar el compliment de les condicions d'accessibilitat de l'obra, és a dir, que no es van atendre els requisits fixats al Decret 135/1995, de 24 de març, pel qual s'estableix el Codi d'Accessibilitat de Catalunya.
Dit això, el Síndic dóna per finalitzada la seva intervenció en aquest assumpte.