Resolució
Q-04589/2010 Disconformitat amb la facturació de l'Ajuntament de Viladrau d'un consum mínim i no del consum real pel servei de subministrament d'aigua potable.

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 30/09/2010
Data de l'últim moviment 27/09/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Viladrau Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor mostra el seu desacord amb la facturació de l'Ajuntament de Viladrau d'un consum mínim pel servei de subministrament d'aigua potable amb independència del consum real.

Contingut

L'Ajuntament de Viladrau ha tramès un informe amb relació al consum mínim facturat i la seva justificació davant la necessitat de garantir l'equilibri econòmic i financer en l'explotació del servei. 

Davant d'aquesta informació, el Síndic manifesta que sovintegen les queixes presentades davant la institució en què els ciutadans plantegen el seu desacord amb aquest sistema tarifari, ja que tenen la percepció que paguen una aigua que no consumeixen i que aquest sistema n'afavoreix el malbaratament.

Tot i que el marc jurídic que defineix la Directiva marc de l'aigua planteja la repercussió de la totalitat de les despeses que genera el cicle de l'aigua en l'usuari final, cal analitzar quina és la forma més justa pels consumidors i com s'ha de repercutir aquest cost als usuaris. 

Les administracions titulars del servei han optat per dos sistemes de tarifació fonamentalment: d'una banda, establir una quota fixa que té per finalitat distribuir entre els usuaris aquest cost de forma separada al volum d'aigua consumida i, d'altra banda, fixar un consum mínim que inclogui en un únic concepte tarifari els costos fixos del servei i l'aigua consumida fins a un volum determinat i, separadament, la resta del consum si supera el mínim establert.

Aquests dos sistemes es complementen amb un tipus tarifari progressiu (generalment, per trams de consum) que incrementa el cost de l'aigua consumida a mesura que augmenta el volum total com a mesura per incentivar l'estalvi.  

L'opció entre un sistema o l'altre l'ha d'adoptar l'Ajuntament titular del servei, sens perjudici que el preu de l'aigua està sotmès al règim de preus autoritzats i és la Comissió de Preus de Catalunya qui n'aprova les tarifes.

Tot i que aquests dos sistemes són legítims, el Síndic entén que l'establiment d'un consum mínim que incorpori la repercussió de les despeses fixes pot afavorir el malbaratament d'aigua per a les persones que no arriben a consumir el mínim fixat. 

L'establiment d'una quota fixa comporta que la informació que figura a la factura sigui més entenedora, fet que permet al consumidor obtenir una informació més clara dels conceptes de la factura i diferenciar quin és l'import que es repercuteix individualment a cada usuari per tenir accés al servei i el preu de l'aigua realment consumida. 

Per aquest motiu, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Viladrau que valori la conveniència d'iniciar un procés de substitució de l'estructura tarifària al municipi (actualment basada en l'establiment d'un consum mínim) cap a un sistema de quota fixa única, tot mantenint les tarifes progressives sobre el consum real per afavorir l'estalvi en el consum d'aigua.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/12/2010 Ajuntament de Viladrau Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/12/2010 Ajuntament de Viladrau Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/09/2011 Ajuntament de Viladrau Resolució