El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el procediment de reconeixement de la situació de dependència i del dret als serveis i a les prestacions vinculades iniciat a nom de la seva sogra.
Exposa que en data 17 d'abril de 2008 es va sol·licitar el reconeixement de la situació de dependència de la persona interessada i que en data 20 de novembre de 2008 es va dictar resolució per la qual se li va reconèixer un grau III nivell 2 de dependència.
En data 22 de desembre de 08 la persona interessada va morir sense que s'hagués fet el programa individual d'atenció (en endavant PIA) ni s'hagués dictat la resolució PIA.
La qüestió de fons que ha motivat aquesta queixa es correspon amb la problemàtica general dels procediments de reconeixement de la situació de dependència i del dret a les prestacions i als serveis vinculats en què durant la tramitació del procediment es produeix la defunció de la persona sol·licitant. I, en aquest cas, segons la informació de què es disposa, el procediment no s'ha resolt.
Aquesta qüestió va ser tractada amb anterioritat pel Síndic amb motiu de les nombroses queixes que des de l'any 2008 s'han rebut sobre aquesta problemàtica i que plantejaven un problema comú: la demora i la manca de resolució dels procediments en què no s'havia elaborat el PIA i, com a conseqüència d'això, la manca d'accés d'aquestes persones -i dels seus causahavents- als drets que els podrien haver correspost en atenció a la situació de dependència.
Tal com ja s'ha anat reiterant en els diferents expedients de queixa que s'han tramitat, el Síndic considera que el tractament d'aquests supòsits s'ha de fer tenint en compte, d'una banda, la configuració del dret subjectiu que crea la Llei 39/2006, de 13 de desembre; i, de l'altra, el deure de resolució expressa de tots els procediments. Així mateix, és necessari prendre en consideració que en molts casos la gestió dels procediments, i el retard en la tramitació, ha estat la causa que no s'hagi pogut elaborar el PIA, per la qual cosa no és admissible traslladar als particulars les conseqüències de la inactivitat o de l'activitat insuficient de l'Administració.
En conseqüència, pel que fa a la queixa formulada pel promotor, atès que no consta que s'hagi resolt l'expedient, el Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família el deure legal de resoldre els procediments en els terminis legalment establerts.