Resolució
Q-04610/2014 Disconformitat amb la manca de transparència en la regulació i en el procés de gestió de la borsa d'interins de serveis penitenciaris

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 16/06/2014
Data de l'últim moviment 12/06/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Justícia Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Contingut

El Síndic ha rebut diversos escrits de queixa de treballadors que havien estat interins dels serveis penitenciaris, els quals coincideixen a exposar el seu malestar per la manca de transparència en la regulació de la borsa d'interins de serveis penitenciaris i en el procés de gestió d'aquesta borsa d'interins. Per fonamentar aquests dos punts, la major part dels escrits centren la seva atenció en el fet que:

- Es desconeix el contingut de la normativa reguladora de la borsa d'interins de serveis penitenciaris, atès que no està publicada enlloc.

- No és possible consultar la situació que hom té a la borsa. 

- Per conèixer la posició a la borsa cal contactar amb la Direcció General de Serveis Penitenciaris o amb les organitzacions sindicals; tot i això, la informació que es facilita no es pot contrastar amb els moviments realitzats a la borsa de treball.

Darrerament, la manca de transparència denunciada s'ha agreujat quan, segons indiquen les persones interessades, s'ha contractat personal interí sense antiguitat, que ha passat per davant d'interins cessats amb antiguitat acreditada.

Un cop estudiada tota la documentació de què es disposa, el Síndic fa les consideracions següents:

En primer lloc, posa de manifest que l'acord de regulació de la borsa d'interins de serveis penitenciaris, assolit entre el Departament de Justícia i les organitzacions sindicals el 12 de juliol de 2006, va patir una modificació arran del procés selectiu JU026, per acord de 26 de maig de 2011. Aquest acord de regulació no està publicat a la pàgina web del Departament, malgrat tractar-se d'una informació del sector públic d'interès per als ciutadans que, com a tal, hauria de ser difosa per mitjans electrònics, d'acord amb l'article 10 de la Llei 29/2010, de 3 d'agost, de l'ús dels mitjans electrònics al sector públic de Catalunya.

En segon lloc, recorda que cal aconseguir la màxima transparència en el procés de gestió de la borsa, de manera que el coneixement de la posició no es traslladi únicament a les organitzacions sindicals o individualment a les persones interessades que ho demanin per escrit. Quan calgui ocupar una vacant, es cridarà el personal inclòs a la borsa per ordre d'antiguitat, tenint en compte en cas d'empat el de més edat. L'acord estableix que cada trimestre l'Administració ha d'actualitzar l'ordre de la llista de persones que formen part de la borsa. 

Per tant, la transparència, l'eficàcia i la qualitat de la gestió d'aquesta regulació ha de permetre a les persones que formen part de la borsa que puguin disposar d'un espai personalitzat que els permeti visualitzar les dades actualitzades de la llista confeccionada, mitjançant la consulta en línia, amb la identificació prèvia que es determini, de conformitat amb l'article 13 de la Llei 29/2010, de 3 d'agost, de l'ús dels mitjans electrònics al sector públic de Catalunya.

La transparència i la publicitat de la gestió esdevé, al seu torn, en un antídot i una garantia davant la imprecisió o l'arbitrarietat que es pugui produir en el procés d'ordenació de la llista. 

I en tercer lloc, l'article 4 de la Llei 29/2010 estableix que les entitats del sector públic han de treballar en comú, compartir estratègies, generar solucions organitzatives i tecnològiques comunes i garantir la interoperabilitat de llurs sistemes d'informació.

Aquesta col·laboració comporta el foment de la reutilització d'aplicacions i la transferència de tecnologies, de conformitat amb el que disposa l'article 7 de la Llei.

De fet, la pàgina web del mateix Departament de Justícia incorpora un mecanisme que permet consultar en línia la situació actual de la borsa, mitjançant el DNI i la data de naixement de les persones interessades. 

Per tant, el Síndic entén que no és acceptable al·legar les circumstàncies pressupostàries actuals per excusar la manca d'implementació de cap aplicació que faciliti l'accés a la informació de la borsa de treball dels interins de serveis penitenciaris.

Per totes aquestes raons, el Síndic ha recomanat al Departament de Justícia:

1. Que faci públic en el seu web la regulació de la borsa d'interins de serveis penitenciaris mitjançant la publicació de l'acord de 12 de juliol de 2006 i les modificacions posteriors.

2. Que incorpori en el seu web les aplicacions oportunes perquè els integrants de la borsa puguin accedir, mitjançant la consulta en línia i amb la identificació prèvia que es determini, a les dades actualitzades de la llista confeccionada.

Posteriorment, la Direcció General de Serveis Penitenciaris ha informat sobre la posada en marxa de les aplicacions oportunes a la pàgina web del Departament perquè els integrants de la borsa d'interins de serveis penitenciaris puguin consultar la seva situació a les llistes. El Síndic, doncs, considera que les seves recomanacions han estat acceptades.

Tramitació

Data Administració Tràmit

11/06/2015 Departament de Justícia Irregularitat
11/06/2015 Direcció General de Serveis Penitenciaris Irregularitat
12/06/2015 Departament de Justícia Seguiment finalitzat