Resolució
AO-04618/2011 Actuació d'ofici relativa a la manca de reglamentació dels aspectes organitzatius i funcionals que han de regir el procediment d'atorgament d'ajuts per al pagament de les despeses dels desplaçaments des del domicili dels pacients fins als centres assistencials corresponents.

Matèries
Polítiques socials
Salut
Prestacions sanitàries
Data d'inici 14/07/2011
Data de l'últim moviment 28/05/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El Síndic ha rebut diverses queixes sobre la disconformitat amb la lentitud o la denegació del pagament de les despeses dels desplaçaments des del domicili de pacients fins als centres assistencials on han de rebre la prestació o el servei.

La gestió i l'autorització de les sol·licituds de finançament de transport no sanitari de pacients als serveis assistencials i la gestió del pagament d'aquest transport són competència del Servei Català de la Salut, per mitjà de les regions sanitàries, però fins ara no hi ha hagut cap normativa d'aplicació.

Contingut

L'any 2007 el Síndic va recomanar al Departament de Salut que regulés un procediment per al reintegrament de les despeses de desplaçaments esmentades, per mitjà d'un procediment de rescabalament per desplaçaments. 

Així, atès el caràcter discrecional dels rescabalaments per desplaçament, el Síndic va formular diversos suggeriments i recomanacions al Departament de Salut, i li va recordar els deures legals d'informar els afectats de les prestacions i dels serveis del Sistema Nacional de Salut.

També va recomanar al Departament de Salut que es definís reglamentàriament el concepte, la naturalesa jurídica i l'abast de l'ajut per al pagament de les despeses dels desplaçaments, i també els supòsits, les condicions i els criteris d'accés, a fi de garantir l'equitat en la concessió de l'ajut i la corresponent seguretat jurídica.

Pel que fa a l'establiment del marc normatiu, el Síndic va recomanar que es recollissin els aspectes organitzatius i funcionals que han de regir el procediment d'aquests tipus d'ajut, i el Departament va indicar que s'estava redactant un projecte d'instrucció del Servei Català de la Salut que permetria regular aquest aspecte.

El Síndic va reiterar en diverses ocasions que, en el termini més breu possible, es dictés la instrucció corresponent i se li'n trametés una còpia.

Enguany, en l'informe presentat al Parlament, el Síndic reitera la situació de les denegacions de rescabalament de les despeses per a desplaçaments.

Tot i que es va acceptar la recomanació del Síndic de l'any 2007 i se li va indicar que s'estava redactant una instrucció per regular aquesta qüestió, encara no s'ha definit reglamentàriament el marc normatiu d'aquest ajut, de manera que no s'ha complert aquesta recomanació.

Per això, el Síndic sol·licita ser informat sobre quin és el posicionament del Departament de Salut en aquest afer i quins tràmits s'estan duent a terme per definir el marc normatiu de la regulació esmentada.

Tramitació

Data Administració Tràmit

11/10/2011 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació
22/02/2012 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
08/01/2013 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació
15/05/2013 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació
03/12/2013 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
12/03/2014 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació
27/05/2014 Departament de Salut Irregularitat
28/05/2014 Departament de Salut Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

Q-02197/2012
Q-01922/2014