Resolució
Q-04674/2015 Queixa relativa a l'atenció a una alumna de Navàs amb necessitats educatives especials

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 06/07/2015
Data de l'últim moviment 24/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

La promotora de la queixa exposa que arran d'una crisi d'ansietat que va tenir la seva filla després de les vacances de Nadal, només podia assistir al centre educatiu tres dies a la setmana durant dues hores (dilluns, dimarts i dijous de 9 a 11 hores), atès que eren les hores en les què hi havia el vetllador al centre. De cara al curs 2015/2016 sol·licita que la seva filla pugui assistir al centre totes les hores lectives i no les hores en què ho feia fins ara, motiu pel qual demana que s'ampliïn les hores de vetllador o que se li concedeixi un canvi de centre educatiu. 

Després d'estudiar aquest assumpte, el Síndic conclou que la dotació d'hores de vetllador al centre és inferior a les hores valorades per l'equip d'assessorament psicopedagògic (en endavant EAP) i pel mateix centre educatiu, i aquesta dotació s'explica fonamentalment per la disponibilitat de recursos, no prioritàriament per les necessitats educatives de l'alumnat. 

Segons el principi d'educació inclusiva que ordena el nostre sistema educatiu, qualsevol alumne amb necessitats educatives especials té dret a rebre una atenció educativa adequada, amb suports suplementaris per part de l'Administració, si escauen, d'acord amb aquestes necessitats educatives especials.

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament: 

1. Que adapti la dotació d'hores de vetllador en el conjunt del sistema educatiu a les necessitats de suport existents, amb una bossa d'hores no finita sinó condicionada a aquestes necessitats.

2. Que garanteixi que la dotació d'hores de vetllador per a cada alumne s'estableix segons els criteris previstos en la resolució del Departament d'Ensenyament que desenvolupa el procediment que cal seguir i els protocols que han d'utilitzar els EAP per a l'elaboració de dictàmens d'escolarització de l'alumnat amb necessitats educatives especials, i segons l'avaluació de les seves necessitats educatives especials i de les seves necessitats particulars de suport (si cal, tenint present els recursos de què ja disposa cada centre, però garantint que el suport finalment assignat és suficient per proporcionar una atenció adequada a aquestes necessitats).

3. Que garanteixi a l'escola on assisteix aquesta alumna l'assignació d'hores de suport complementari necessàries per atendre adequadament l'alumnat amb necessitats educatives especials que s'hi escolaritza, d'acord amb la valoració de necessitats feta per l'EAP, en coordinació amb la direcció del centre. 

4. Que l'EAP valori l'atenció de les necessitats educatives especials d'aquesta alumna en funció dels recursos de què disposa el centre, per verificar que les 25 hores de suport a l'aula (18 de vetllador i 7 d'altres professionals) garanteixen un atenció adequada de l'alumna.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/07/2015 Serveis Territorials d'Ensenyament a la Catalunya Central Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/09/2015 Serveis Territorials d'Ensenyament a la Catalunya Central Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/11/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/12/2015 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació