Resolució
Q-04680/2012 Disconformitat amb la manca de detecció per part d'una escola de Sabadell de la dislèxia que pateix una alumna

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Drets i deures dels alumnes
Data d'inici 26/06/2012
Data de l'últim moviment 23/01/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de detecció per part d'una escola de Sabadell de la dislèxia que pateix la seva filla petita

Exposa que fa un any i mig va adonar-se que la seva filla llegia molt malament, i es va posar en contacte amb l'escola. Atès que va observar que ni la tutora ni la directora s'interessaven per aquest assumpte, més enllà de la consideració de la falta d'interès per aprendre per part de l'alumna, el promotor es va adreçar a una professional psicòleg i logopeda, la qual després d'una primera visita, va recomanar fer les proves pertinents perquè tenia sospites d'una dislèxia. El promotor va mantenir una entrevista amb la psicòloga de l'escola, però l'alumna no va ser derivada al centre de salut mental infantil i juvenil. En intentar portar-li ell, el van informar que havia de ser l'equip d'assessorament psicopedagògic (en endavant EAP) qui derivés l'alumna.

Desprès de molts intents d'accedir a l'EAP, la responsable va accedir a visitar-la. La filla del promotor li va dir que durant l'entrevista amb la psicòleg de l'EAP, aquesta va intentar dissuadir-la de fer-li proves, adduint que no n'hi havia motius.

El promotor de la queixa denuncia la manca de professionalitat i de sensibilitat de la professional de l'EAP i la intimidació que va exercir sobre la seva filla.

Contingut

Un cop estudiat l'informe de la Inspecció educativa sobre aquest assumpte, el Síndic fa les consideracions següents:

En primer lloc, pel que fa a l'actuació de l'escola, sembla que aquest centre justifica les dificultats de lectura de l'alumna amb la seva manca de motivació i d'esforç, i valora negativament el fet d'augmentar el marge de tolerància a les faltes d'ortografia perquè podria perjudicar el seu progrés acadèmic.

S'atribueix al pare i a l'alumna la pretensió d'obtenir una major tolerància en les puntuacions dels exàmens escolars i en la selectivitat, perquè insisteixen que es facin les proves de dislèxia a l'alumna i se segueixi explorant l'origen de les seves dificultats.

El Síndic posa de manifest que el centre no fa adaptacions als alumnes amb bon rendiment, fet que podria haver influït en el retard en la detecció de les dificultats de lectura de l'alumna i en l'exploració de l'EAP. Tot i això, el Síndic recorda que tots els alumnes tenen dret que se'ls tinguin en compte les necessitats educatives especials, també els que tenen bon rendiment escolar.

En segon lloc, pel que fa a la normativa aplicable, el Síndic recorda que l'article 6 de la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant estableix el dret de tots els infants al màxim desenvolupament, i el deure de l'Estat d'assegurar aquest desenvolupament. Aquest dret també el recullen les lleis estatals i catalanes d'educació.

Fetes aquestes consideracions, el Síndic recomana al Departament d'Ensenyament:

- que treballi amb aquesta escola de Sabadell la necessitat de detecció de dificultats també en el cas dels alumnes amb bons rendiments acadèmics.

- que treballi amb l'escola el dret dels alumnes a les adaptacions curriculars segons les seves necessitats, independentment d'altres consideracions.

- que doni instruccions als diferents serveis educatius sobre el dret dels alumnes a ser valorats en les seves necessitats especials sense prejutjar motivacions d'interès en un determinat diagnòstic.

- que faci el seguiment d'aquestes recomanacions.

Tramitació

Data Administració Tràmit

16/10/2012 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
18/01/2013 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/01/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/02/2013 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/06/2013 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
22/08/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
17/12/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
22/01/2014 Departament d'Ensenyament Irregularitat
22/01/2014 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Irregularitat
23/01/2014 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat