Resolució
Q-04697/2010 Manca de resolució del Departament de Benestar Social i Família d'una sol·licitud de revisió del reconeixement de la situació de dependència.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 05/10/2010
Data de l'últim moviment 26/06/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació no irregular de l'administració
Consorci de Serveis Socials de Barcelona Pendent de rebre informació de l'administració
Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada està en desacord amb la resolució de l'acord PIA, ja que li deneguen qualsevol ajut públic. Es queixa dels motius de desestimació de l'ajut perquè considera que, tot i l'elevada pensió, hauria de tenir dret a un ajut econòmic tenint en compte que el grau de dependència del seu marit és el més elevat. S'ha adreçat als serveis socials del seu municipi, però li reiteren que no li correspon cap ajut.

Contingut

La qüestió de fons que ha motivat aquesta queixa es correspon amb la problemàtica general dels procediments de reconeixement de la situació de dependència i del dret a les prestacions i als serveis vinculats en què durant la tramitació del procediment es produeix la defunció de la persona sol·licitant. I, en aquest cas, segons la informació de què es disposa, el procediment no s'ha resolt, i des de la data en què es va presentar la sol·licitud fins a la mort de la persona sol·licitant han transcorregut setze mesos.

En relació amb aquest assumpte, l'anterior Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) va informar que s'aplicarien els criteris recollits a les Instruccions 10/2009, segons les quals només es reconeixeria el dret a percebre les prestacions econòmiques derivades de la situació de dependència en els casos en què la defunció de la persona es produís després de la resolució d'aprovació del PIA. Alhora, el DASC indicava que estava a l'espera que l'Administració de l'Estat adoptés una decisió sobre aquesta qüestió i que, mentre això no es fes, s'aplicarien les previsions de les instruccions esmentades.

Després d'estudiar aquesta informació, en data 26 de maig de 2010, el Síndic va fer arribar al DASC diverses consideracions sobre aquest assumpte, i li va suggerir que adoptés les mesures adequades perquè:

- s'impulsessin i es resolguessin sense més demora tots els procediments de reconeixement de la situació de dependència i del dret d'accés a les prestacions i serveis vinculats en què s'hagués produït la mort de la persona afectada;

- el reconeixement de la situació de dependència produís efectes, amb les conseqüències que corresponguessin, sempre que s'hagués acreditat la situació de dependència de la persona sol·licitant;

- la mort de la persona no impliqués necessàriament l'acabament del procediment, sinó que sempre que fos possible es continués per determinar l'existència o no d'una situació de dependència, i el reconeixement posterior dels drets que corresponguin;

- es reconeguessin als causahavents de les persones dependents, un cop fets els tràmits pertinents, els drets econòmics derivats de la situació de dependència.

No obstant això, el DASC va reiterar els criteris exposats anteriorment, així com la decisió de mantenir-los mentre no s'adoptés una decisió comuna en l'àmbit de l'Estat, i, per tant, no va acceptar aquestes recomanacions.

El pla d'actuació del Departament de Benestar Social i Família exposat el 15 de febrer de 2011 davant la Comissió de Benestar, Família i Immigració del Parlament de Catalunya planteja entre les actuacions prioritàries la resolució de procediments en què s'ha produït la defunció de la persona sol·licitant i, segons les informacions publicades, es preveu el reconeixement de prestacions en determinats casos.

Tenint en compte això, i també les situacions d'aquest tipus que es plantegen en les queixes rebudes al Síndic i els drets de les persones afectades, aquesta institució va iniciar una actuació d'ofici (A/O 00860/2011), mitjançant la qual va demanar informació per conèixer el posicionament del Departament sobre aquesta qüestió. Tanmateix, encara no s'ha rebut aquesta informació.

Tot esperant aquesta informació, el Síndic reitera el cas de la persona interessada, ja que no costa que s'hagi resolt l'expedient. Així mateix, el Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família el deure legal de resoldre els procediments en els terminis legalment establerts, i considera que s'haurien de resoldre d'acord amb les consideracions traslladades al DASC el 26 de maig de 2010.

D'acord amb això, el Síndic dóna per finalitzades les actuacions en aquesta queixa.

Tramitació

Data Administració Tràmit

24/11/2010 Consorci de Serveis Socials de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
24/11/2010 Àrea d'Acció Social i Ciutadania Sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/03/2011 Consorci de Serveis Socials de Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/06/2011 Consorci de Serveis Socials de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/11/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/11/2011 Ajuntament de Barcelona Resolució
14/02/2012 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/03/2012 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/06/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució