El promotor de la queixa exposa que en dates 24 i 26 d'abril de 2013 va presentar dues sol·licituds d'intervenció de l'Ajuntament perquè resolgués el problema dels vehicles abandonats a les rodalies del Jutjat de Puigcerdà i a disposició de les autoritats policials i judicials pertinents. Tot i això, no ha rebut resposta. Exposa que viu davant del jutjat i que aquesta situació comporta moltes molèsties d'incivisme al veïnat.
Un cop estudiada la documentació tramesa pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya i la resta d'informació que forma part de l'expedient, el Síndic ha conclòs el següent:
- La gestió i custòdia dels vehicles intervinguts per ordre judicial és un tema complex atès que hi ha implicades diferents institucions i administracions.
- Tot i les actuacions que han dut a terme cadascuna de les administracions i institucions afectades en aquest assumpte per intentar solucionar aquesta problemàtica i el temps transcorregut, encara no s'ha trobat una solució.
- No hi ha una normativa específica ni procediments d'actuació que regulin i donin resposta als problemes que generen els vehicles intervinguts judicialment.
- La manca de lloc per dipositar els vehicles aparentment abandonats és un impediment essencial per evitar les molèsties ocasionades als veïns.
- A Puigcerdà no hi ha cap dipòsit que pugui assumir el dipòsit dels vehicles intervinguts judicialment.
- Cal un indret nou on poder estacionar aquests vehicles i evitar les molèsties ocasionades als veïns.
En conseqüència, el Síndic ha suggerit al Departament de Justícia, en primer lloc, que els Serveis Territorials de Justícia de Girona es posin en contacte amb l'Ajuntament de Puigcerdà per intentar trobar un indret on poder estacionar els vehicles intervinguts judicialment i evitar les molèsties als veïns; en segon lloc, que s'elabori un procediment de treball que reguli el procés de custòdia i l'estacionament dels vehicles intervinguts que passen a disposició judicial; i en tercer lloc, que en l'elaboració del procediment de treball hi participi l'Àrea Bàsica Policial Cerdanya, els diferents jutges de Puigcerdà, l'Ajuntament de Puigcerdà i qualsevol altre òrgan jurisdiccional que el Departament de Justícia consideri oportú.
En resposta a aquests suggeriments, el Síndic ha rebut un informe elaborat per la Secretaria de Relacions amb l'Administració de Justícia en què es fa constar que el juliol de 2014, com a resultat de les diferents reunions de treball que el Departament de Justícia havia impulsat amb les diferents institucions implicades en aquest assumpte, es van arribar a consensuar uns "Criteris de col·laboració i coordinació interinstitucional per a la gestió eficient dels efectes judicials, consistents en vehicles, embarcacions i altres objectes intervinguts de caràcter similar". També s'assenyala quins són els objectius d'aquests criteris i es posa èmfasi en el fet que d'ençà de l'acord esmentat els esforços s'han centrat en el partit judicial de Figueres, ja que en aquesta demarcació hi ha un gran volum de vehicles intervinguts. Finalment, s'indica que la directora dels Serveis Territorials del Departament de Justícia a Girona té previst, per al dia 19 de juny de 2015, desplaçar-se a Puigcerdà per mantenir reunions amb la jutgessa, la secretària judicial, l'alcalde i els responsables de l'Àrea Bàsica Policial Cerdanya.
En vista d'aquesta informació, el Síndic dóna per finalitzades, de moment, les seves actuacions en aquest assumpte.