Resolució
Q-04756/2010 Disconformitat amb l'Ajuntament de Montmeló per la prohibició d'alimentar una colònia de gats en aquest municipi.

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Molèsties o maltractaments d'animals
Data d'inici 07/10/2010
Data de l'últim moviment 17/03/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Montmeló Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva preocupació pel fet d'haver estat informada de manera informal per la Policia Local de Montmeló que no pot seguir alimentant els gats del seu carrer.

En data 16 de setembre de 2010, la persona interessada va adreçar un escrit a l'Ajuntament de Montmeló mitjançant el qual sol·licitava poder seguir fent la seva tasca que, segons indica, ha estat desenvolupant durant sis anys.

Al Síndic li consta que l'autorització que se li va atorgar per a la gestió de les colònies de gats tenia validesa fins al desembre de 2010.

Contingut

L'Ajuntament de Montmeló ha tramès l'informe elaborat per la responsable de l'Àrea de Salut Pública relatiu a la queixa de la promotora. Aquest informe dóna compte, en síntesi, del següent:

- Que una comunitat de veïns va denunciar les molèsties ocasionades pel fet que la promotora col·loqués un punt de menjar per als gats a prop del pàrquing de la comunitat;

- Que des de l'inici de l'establiment de les colònies controlades de gats en el municipi l'any 2006, l'Ajuntament havia permès a la promotora gestionar i alimentar una colònia de gats ubicada en una finca.  

- Que l'Ajuntament no havia emès cap carnet identificatiu per a la promotora, i que el 21 de junt de 2010, atesos els conflictes detectats, va decidir que calia acreditar-la amb un carnet que l'autoritzava a alimentar la colònia de gats en aquella zona, amb una validesa fins al desembre de 2010; 

- Que la Policia Local va advertir la persona interessada que no disposava d'autorització per ubicar un punt de menjar en el lloc en què ho feia.

A partir de la informació facilitada, el Síndic entén que es pot afirmar el següent:

- L'Ordenança municipal sobre la tinença d'animals domèstics de Montmeló estableix a l'article 30 que l'únic cas en què es permet l'alimentació d'animals a la via pública és en les colònies controlades de gats. Per aquest motiu, l'Ajuntament ha d'establir els llocs concrets del municipi en què aquestes animals poden estar i ha de reconèixer els alimentadors, als quals ha de donar instruccions sobre la forma d'alimentar els animals.

- L'Ajuntament va permetre l'alimentació d'animals a la promotora sense un reconeixement formal fins que, arran de les denúncies rebudes per la comunitat veïnal i atès el contingut de l'article 30 de l'Ordenança, va creure oportú emetre un carnet d'autorització per a la gestió de la colònia en qüestió, amb validesa fins al desembre de 2010.

- Arran de les denúncies veïnals i les reunions mantingudes amb les alimentadores, la promotora va reconèixer que hi havia un punt d'ubicació de menjar al davant d'una finca concreta i va manifestar que volia seguir alimentant els gats que s'hi acostessin.

- La Policia Local, assabentada de la problemàtica, va advertir la promotora que no podia seguir amb la ubicació del punt de menjar en aquell lloc. 

- Entre la documentació aportada no hi ha cap acta de denúncia, ni s'ha adjuntat cap informe emès per la Policia Local que acrediti haver presenciat la col·locació de menjar per part de la promotora en el punt no autoritzat. Tampoc no consta que s'hagi tramitat cap procediment per deixar sense efecte l'autorització atorgada a la promotora per a la gestió de la colònia de gats.

Si aquests fets es confirmen, el Síndic entén que, per deixar sense efecte l'acreditació atorgada a la promotora per a la gestió de la colònia abans de la finalització del termini de validesa, l'Ajuntament hagués hagut d'instruir un expedient de retirada o revocació en compliment de les obligacions derivades del dret a una bona administració, recollit a l'article 22 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. En aquest expedient, l'Ajuntament hauria d'haver fet constar les dades, els elements de judici i la ponderació realitzada per fonamentar la decisió de revocar/retirar l'autorització. 

Així, atès que la validesa de l'acreditació finia el desembre de 2010, no té sentit dur a terme cap procediment per deixar-la sense efecte. Tanmateix, el Síndic ha considerat oportú fer un recordatori de deures legals a fi que no s'obviï la instrucció d'un procediment en el cas que l'Ajuntament es tornés a trobar en unes circumstàncies similars i hagués de revocar o retirar qualsevol altra autorització discrecional.

Amb aquestes consideracions, el Síndic finalitza l'expedient de referència.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/01/2011 Ajuntament de Montmeló Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/03/2011 Ajuntament de Montmeló Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/03/2011 Ajuntament de Montmeló Resolució