La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb les quotes de la llar d'infants municipal de Llorenç del Penedès que s'apliquen a les famílies no empadronades al municipi
per al curs 2013-2014.
Exposa que el curs 2012-2013 la quota era de 155 euros per a tots els infants i disposaven d'un servei gratuït de menjador amb carmanyola, però s'ha informat que, per al proper curs, la quota bàsica serà de 185 euros per als infants no empadronats a Llorenç del Penedès i de 170 euros per als infants empadronats, i que el servei gratuït de menjador amb carmanyola es mantindrà sense cost per als infants empadronats i, per contra, tindrà un cost de 2 euros al dia per als no empadronats. El mateix passa amb les tarifes de despeses de material, dinar i berenar amb càtering, que per als alumnes empadronats son més baixes.
En l'informe de l'Ajuntament de Llorenç del Penedès s'assenyala que l'aplicació de diferents quotes entre els alumnes del centre es justifica perquè la llar d'infants té un dèficit molt important, que es paga amb els impostos que paguen els veïns empadronats a Llorenç.
Per la seva banda, el Síndic assenyala que establir tarifes diferents per als usuaris del servei de llar d'infants en funció de si estan empadronats o no al municipi és contrari al dret a la igualtat de tracte.
Així, els tribunals han assenyalat que l'establiment de bonificacions o tarifes
diferenciades en funció de l'empadronament comporta una diferència de tracte que no està fonamentada ?en un criteri objectiu i raonable, d'acord amb judicis de valor generalment acceptats?.
Certament, l'establiment de tarifes diferents per a un mateix servei resulta admissible, però aquesta distinció s'ha d'emparar en circumstàncies objectives i raonables, que siguin jurídicament assumibles i que no comportin cap tracte discriminatori.
En el cas de discriminacions tarifàries basades en l'empadronament dels usuaris, els tribunals han considerat que no es donen les circumstàncies objectives i raonables que poden justificar la diferència de tracte.
Pel que fa a la quota diferenciada per als infants usuaris del servei de menjador, tant si fan ús del servei de cuina com si es porten el menjar de casa, tampoc no es justifica aquesta diferència de tracte, ja que els infants fan ús del mateix servei amb independència de l'empadronament dels seus progenitors.
D'altra banda, cal recordar que la normativa que regula l'admissió als centres docents ja preveu la prioritat de l'alumnat resident al municipi, que hi pot accedir de forma preferent. Les famílies no residents, si bé no han contribuït per mitjà de la fiscalitat a pagar part del cost que sufraga l'ajuntament, ocupen places a la llar d'infants que potser quedarien vacants i, per tant, també contribueixen a sufragar part del servei.
Per tot això, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Llorenç del Penedès que suprimeixi les diferències en la quota de la llar d'infants municipal i altres serveis escolars complementaris de la llar d'infants com el menjador establertes en funció de l'empadronament al municipi.