Resolució
Q-04771/2010 Demora en la llista d'espera per a una visita amb un metge especialista al centre d'atenció primària II de Sant Feliu de Llobregat.

Matèries
Polítiques socials
Salut
Gestió dels recursos sanitaris
Data d'inici 07/10/2010
Data de l'últim moviment 12/12/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la demora en la llista d'espera per fer una visita al seu fill amb un metge especialista (dermatòleg) al centre d'atenció primària II de Sant Feliu de Llobregat.

Contingut

La problemàtica de les llistes d'espera constitueix un dels dèficits que més reiteradament posen de manifest els ciutadans en les seves queixes quan es dirigeixen al Síndic. En aquestes queixes, els ciutadans manifesten que no veuen reconegut el dret a l'assistència sanitària de manera suficientment àgil, com ha estat el cas del promotor.

Els darrers anys, el Síndic ha suggerit constantment al Departament de Salut la millora de la gestió de les llistes d'espera i, en aquest sentit, ha recomanat en diverses ocasions a l'Administració sanitària que s'adoptin mesures extraordinàries per corregir les disfuncions que aquestes llistes causen als ciutadans i per tal de garantir el dret d'aquests a una atenció integral i a una protecció efectiva de la salut, que es resolguin les diverses situacions amb equitat territorial i que s'implantin sistemes d'actualització per a l'actuació preferent de les llistes més llargues i de determinades patologies per evitar el que podria significar una presumpta denegació injustificada d'assistència.

Malgrat això, les demores en l'accés a les consultes externes, a les proves diagnòstiques i a les intervencions quirúrgiques no urgents són encara una realitat i resulta evident que seria desitjable que el temps d'espera fos menor.

És per això que el Síndic s'ha tornat a dirigir al Departament de Salut per recordar-li novament la importància d'introduir mesures correctores que permetin garantir el dret a l'assistència sanitària d'una manera suficientment àgil, i li ha exposat que en aquest cas concret, el fill del promotor va haver de romandre cinc mesos en llista d'espera per ser visitat, amb els problemes que això li va causar en la seva rutina diària, ja que no podia assistir a l'activitat de piscina programada per l'escola. 

Amb aquest recordatori, el Síndic dóna per finalitzades aquestes actuacions, tot i que seguirà desenvolupant les actuacions que calguin en relació amb la protecció del dret a la salut i, de manera específica, amb la problemàtica de les llistes d'espera del sistema sanitari.

Tramitació

Data Administració Tràmit

21/12/2010 Departament de Salut Resposta a la comunicació a l'Administració de la queixa
24/12/2010 Institut Català de la Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/03/2011 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
26/07/2011 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/10/2011 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/12/2011 Departament de Salut Resolució