Resolució
Q-04786/2014 Disconformitat amb l'atenció educativa que s'ha prestat a un alumne que pateix trastorn per dèficit d'atenció amb hiperactivitat

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Necessitats educatives especials
Data d'inici 19/06/2014
Data de l'últim moviment 13/04/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'atenció educativa que s'ha prestat al seu fill, alumne de quart de primària d'una escola de Tarragona que pateix trastorn per dèficit d'atenció amb hiperactivitat (TDAH).

Exposa que l'infant segueix tractament mèdic i psicològic i que actualment també assisteix a un centre de pedagogia terapèutica especialitzat en TDAH, tal com se li va aconsellar des de l'escola. La directora d'aquest el centre especialitzat va oferir formació als docents que intervenien en l'educació del seu fill de forma gratuïta, atès que els problemes que presentava l'alumne eren cada vegada més greus i calia donar suport a la tutora, però sembla que aquesta ajuda no es va acceptar. Per contra, des de l'escola es va optar per treure l'infant de l'aula i portar-lo a classes de primària, ESO o bé a la sala de professors. També se'l va deixar sense excursions i patis, i fins i tot se'l feia entrar i sortir de l'escola per una porta diferent a la resta de companys.

Contingut

En relació amb aquest cas, el Departament d'Ensenyament ha informat que el centre ha aplicat mesures molt concretes de treball a l'aula, que han estat pautades, en tot moment, per la professional de l'EAP. La direcció del centre, la tutora, la professional de l'EAP i la mateixa inspecció han fet un seguiment exhaustiu de l'alumne, mitjançant reunions periòdiques de coordinació i valoració entre diferents professionals, i també amb la mare, i mitjançant actuacions d'observació a l'aula i de treball amb l'alumne. L'alumne ha estat a l'aula sempre amb els altres companys, excepte quan hi ha hagut situacions de perill per a la seva integritat física i/o la dels altres companys de l'aula. A partir del novembre de 2013 es va decidir incrementar les hores de vetllador assignades a l'alumne. Després de queixes per part d'algunes famílies del grup classe, però, es va adoptar la decisió de reconduir i pautar encara més les accions en relació amb l'alumne, i d'avisar la família quan es produeixi una conducta molt complexa i difícil de gestionar.

Posteriorment, però, s'ha informat que l'alumne ha demanat un canvi de centre educatiu per al curs 2014/2015. Per tant, al marge de les actuacions que ha dut a terme el centre i de si han estat adequades o suficients, aquest canvi de centre per part de l'alumne denota, a criteri del Síndic, un cert fracàs de la intervenció educativa desenvolupada, bé per la complexitat del cas, bé per altres factors relacionats amb l'atenció educativa prestada. Sigui quina sigui la causa, però, el Síndic considera que el centre ha de poder garantir una millor resposta en el futur, en cas de trobar-se amb alumnat amb trastorns d'aprenentatge.

Cal tenir en compte que la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, estableix en l'article 82 que el projecte educatiu de cada centre ha d'incloure els elements metodològics i organitzatius necessaris per atendre adequadament els alumnes amb trastorns d'aprenentatge o de comunicació que puguin afectar l'aprenentatge i la capacitat de relació, de comunicació o de comportament.

D'acord amb aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament una còpia del projecte educatiu de centre, en què constin els elements metodològics i organitzatius necessaris per atendre adequadament els alumnes amb trastorns d'aprenentatge, i li suggereix que, en cas que el projecte educatiu de centre no incorpori aquests elements, insti el centre a incloure'ls.

Així mateix, el Síndic també demana al Departament d'Ensenyament que, un cop formalitzat el canvi de centre per part de l'alumne, la Inspecció educativa analitzi amb deteniment, conjuntament amb els diferents professionals que han intervingut en l'atenció educativa de l'alumne, la intervenció desenvolupada, a fi d'incorporar les millores que corresponguin en l'atenció futura d'altres alumnes amb trastorns d'aprenentatge.

Tramitació

Data Administració Tràmit

29/07/2014 Serveis Territorials d'Ensenyament a Tarragona Sol·licitud d'informació a l'Administració
15/09/2014 Serveis Territorials d'Ensenyament a Tarragona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/11/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2014 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
16/02/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
18/03/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
10/04/2015 Departament d'Ensenyament No irregularitat
13/04/2015 Serveis Territorials d'Ensenyament a Tarragona No irregularitat