Resolució
Q-04798/2012 Retard en el cobrament de la prestació econòmica per a persones menors d'edat en situació de risc

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Altres
Data d'inici 02/07/2012
Data de l'últim moviment 31/12/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa, mare quatre infants, manifesta la seva disconformitat amb el retard en el pagament dels ajuts econòmics sol·licitats arran del desinternament dels seus fills.

Exposa que el 22 de desembre de 2011 els seus fills van ser desinternats del centre residencial d'acció educativa Maria Assumpta de Badalona, on residien des de feia tres anys, i que va ser informada per l'equip d'atenció a la infància i l'adolescència que s'havien sol·licitat uns ajuts econòmics, però després de sis mesos d'espera no els ha rebut.

Contingut

En l'informe tramès per la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (en endavant DGAIA) es fa constar que si bé la signatura del Compromís socioeducatiu dóna dret a la prestació econòmica per a persones menors d'edat en situació de risc, s'ha de sol·licitar expressament mitjançant l'imprès corresponent.

En vista d'aquesta informació, el Síndic fa les consideracions i els suggeriments següents:

En primer lloc, la Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència, estableix en l'article 104 que cal donar ajut a la família un cop valorada la situació de risc, ajut que inclou actuacions de contingut tècnic, econòmic o material dirigides a millorar l'entorn familiar i a fer possible la permanència de l'infant.

En segon lloc, aquesta prestació va ser creada com un dret subjectiu per atendre les despeses de manteniment dels menors d'edat en situació de risc, i va dirigida a les persones que exerceixen la guarda de l'infant que hagi estat valorat en situació de risc. En cas de desinternament, és la mateixa DGAIA qui delega la guarda a la mare, i qui ha de vetllar perquè la pugui exercir adequadament, facilitant-li les eines per fer-ho.

En aquest cas, el Síndic considera que la mare, com a guardadora, ha estat privada durant sis mesos d'un mitjà essencial per atendre els seus fills: la prestació econòmica que va aparellada al desinternament dels infants.

En tercer lloc, el Síndic observa que el termini per resoldre i notificar les sol·licituds és de tres mesos des de la presentació, segons estableixen l'article 114 i següents de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. Tanmateix, atesa la naturalesa i la finalitat d'aquesta prestació, el Síndic entén que la sol·licitud de la prestació caldria presentar-la en el moment adequat per assegurar que en el moment del desinternament d'un infant i del seu retorn a casa, la persona que n'exercirà la guarda pot disposar de la prestació.

En aquest cas, els tres mesos s'han convertit en sis, i s'ha agreujat una situació que, amb caràcter general, és incoherent: s'entreguen uns infants a un familiar guardador i no se li donen els mitjans econòmics per atendre'ls.

Per evitar aquesta situació, cal buscar la manera que es pugui presentar la sol·licitud de prestació econòmica amb temps suficient perquè pugui estar resolta en el moment del retorn a casa. 

D'acord amb això, i per tal d'evitar situacions com la que planteja aquesta queixa, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família: que s'abonin les prestacions econòmiques a la promotora de la queixa per al manteniment dels seus quatre fills tant aviat com sigui possible; que s'estudiï quines son les modificacions necessàries en l'actual procediment de resolució de la sol·licitud de la prestació econòmica per a persones menors d'edat en situació de risc, per fer possible que la mare, el pare o el familiar que rebi els infants a casa en retorn d'un recurs de la DGAIA pugui disposar de la prestació corresponent en el mateix moment del desinternament del centre o del cessament de l'acolliment, i que s'apliquin les modificacions resultants de l'estudi.

Tramitació

Data Administració Tràmit

11/07/2012 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Sol·licitud d'informació a l'Administració
05/09/2012 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/09/2012 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/10/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/01/2013 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/02/2013 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/02/2013 Departament de Benestar Social i Família Resolució
31/12/2013 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència- DOGC.5641 (02/06/2010)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)