Resolució
Q-04840/2010 Disconformitat d'un alumne amb trastorn per dèficit d'atenció per no haver disposat de temps suplementari en les avaluacions realitzades en un centre d'ensenyament.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Estudis universitaris i recerca
Data d'inici 13/10/2010
Data de l'últim moviment 21/09/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Un alumne que va cursar batxillerat en un centre de Terrassa mostra el seu desacord amb el fet de no haver disposat de temps suplementari en les avaluacions realitzades en aquesta escola per causa del trastorn per dèficit d'atenció (en endavant TDA) que pateix.

La persona interessada exposa que en diferents ocasions va demanar al centre disposar d'un tractament específic per causa d'aquest trastorn, sol·licitud que no va ser atesa. Només va percebre un cert canvi a partir de l'últim trimestre del segon curs de batxillerat, després d'una entrevista del seu progenitor amb el tutor

El promotor afegeix que va aprovar el batxillerat a la convocatòria de juny, i al setembre, quan anava a presentar-se a la selectivitat, va tenir coneixement que podia disposar d'un temps suplementari per examinar-se, però es queixa que en canvi a l'escola mai no se li va facilitar aquest temps suplementari per fer-ho, com acredita el mateix centre per mitjà d'un escrit.

L'alumne considera que l'escola no ha actuat correctament en el seu cas, i que aquest error l'ha perjudicat, ja que no ha obtingut una qualificació suficient per accedir als estudis universitaris que pretenia. Per aquest motiu es va adreçar a la Inspecció educativa per tal que es revisessin les seves qualificacions, però aquesta sol·licitud va ser desestimada perquè el termini de revisió de les qualificacions havia finalitzat.

Contingut

El Departament d'Ensenyament assenyala que al llarg de tota l'escolarització de l'alumne l'escola no havia detectat cap dèficit d'atenció i tampoc no consta cap informe específic o cap dictamen que certifiqués algun tipus de dèficit. 

Així i tot, exposa que sí que s'havien observat al llarg de l'escolaritat de l'alumne certes dificultats en els aprenentatges que, en general, es concretaven en una manca d'atenció i en dificultats per entendre les diferents explicacions.

D'altra banda, informa que el centre mai no havia detectat una manca de temps d'aquest alumne per fer els exàmens. 

Afegeix que la valoració de la Inspecció educativa era que la direcció de batxillerat del centre mai no va tenir informació fiable en relació amb el possible dèficit d'atenció de l'alumne que determinés la modificació del temps en la realització d'exàmens, ni tampoc elements suficients per pensar que l'alumne tingués cap dèficit d'atenció. Es valorava que aquest alumne manifestava dificultats en els aprenentatges per manca de dedicació i dificultats en la comprensió. 

Finalment, es feia constar que tots els professionals que havien atès l'alumne havien dedicat molt temps i paciència perquè l'alumne progressés d'acord amb les seves capacitats i els seus coneixements.

Tot i això, en el seu escrit de queixa la persona interessada exposa que durant les etapes de primària, secundària i batxillerat l'escola tenia coneixement de la seva dificultat, i afirma que en la darrera etapa era tractat "igual que els seus companys", tot i haver demanat un tractament específic.

D'altra banda, en l'escrit emès pel centre l'octubre de 2010, es feia constar que "aquest alumne està diagnosticat externament de TDAH i s'ha tingut sempre present aquesta circumstància pel que fa al seu seguiment i avaluació".

Un cop analitzada tota la informació, el Síndic no observa indicis d'irregularitat en el fet que no es revisessin les qualificacions atorgades a l'alumne, d'una banda perquè la reclamació va ser presentada fora de termini, i d'altra banda perquè no hi va haver una sol·licitud específica respecte a aquesta qüestió al seu moment.

Tot i això, també considera que la situació plantejada, en què es qüestiona si el centre va adoptar totes les mesures al seu abast, en especial en relació amb les activitats d'avaluació, posa de manifest la necessitat, tot i la dedicació del centre, que no es discuteix, de revisar la intervenció duta a terme en aquest cas i de valorar, si escau, si és necessari introduir millores en els criteris d'atenció a la diversitat de l'alumnat al centre, en especial de l'alumnat amb dificultats d'aprenentatge, que inclogui tant les activitats d'aprenentatge com les d'avaluació.

En aquest sentit, el Síndic recorda que l'Ordre EDU/554/2008, de 19 de desembre, per la qual es determinen el procediment i els documents i requisits formals del procés d'avaluació i diversos aspectes organitzatius del batxillerat i la seva adaptació a les particularitats del batxillerat a distància i del batxillerat nocturn, estableix en l'article 3.3 que "els centres educatius han de fer les adaptacions curriculars, de materials d'aprenentatge i de temporització, si cal, tant de les activitats l'aprenentatge com d'avaluació, incloent-hi els criteris d'avaluació, i facilitar les ajudes tècniques necessàries perquè l'alumnat amb trastorns d'aprenentatge i l'alumnat amb discapacitats puguin cursar el batxillerat amb les mateixes possibilitats d'èxit que la resta de l'alumnat".

Amb aquest recordatori, es finalitza la intervenció del Síndic en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

29/10/2010 Direcció General d'Atenció a la Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/03/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/06/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració posterior a la primera
23/06/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/09/2011 Departament d'Ensenyament Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Ordre EDU/554/2008, de 19 de desembre, per la qual es determinen el procediment i els documents i requisits formals del procés d?avaluació i diversos aspectes organitzatius del batxillerat i la seva adaptació a les particularitats del batxillerat a distància i del batxillerat nocturn- DOGC.5287 (30/12/2008)