Resolució
Q-04844/2013 Manca de resolució d'una sol·licitud de renda mínima d'inserció

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 21/06/2013
Data de l'últim moviment 12/08/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resolució de la sol·licitud de renda mínima d'inserció que va va presentar en data 25 d'abril de 2013. 

Davant la manca de resposta, en data 12 de juny de 2013 la professional de referència en aquest cas va emetre un informe de modificació segons el qual la família començava a acumular un deute d'hipoteca important com a conseqüència del qual es podria iniciar un procés de desnonament.

Contingut

El Síndic recorda que la prestació de la renda mínima d'inserció té com a finalitat atendre les necessitats de famílies en situació de vulnerabilitat i amb manca de recursos econòmics, i per tant és evident que les conseqüències de la demora en iniciar la prestació poden ser greus, com ho és en aquest cas que la persona interessada no pugui fer front al pagament de la hipoteca del seu pis o no pugui atendre les seves necessitats bàsiques i les de la seva família, amb les conseqüències que el perllongament d'aquesta situació pot provocar en ells i en particular en els seus tres fills menors d'edat. 

A banda, cal recordar que la normativa sobre la prestació de renda mínima d'inserció recull que en cap cas el termini de la presa de l'acord definitiu no pot superar els quatre mesos des de la presentació del projecte, i sembla que en aquest cas aquest termini ja s'ha complert sense que s'hagi emès la resolució. 

A més, d'acord amb la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, les administracions públiques tenen el deure de resoldre expressament, i dins del termini establert, tots els procediments administratius. També es fa referència a aquest deure en les recomanacions que es recullen en el Codi de bones pràctiques administratives aprovat per aquesta institució.

És per tot això que el Síndic recorda el deure de les administracions públiques d'actuar d'acord amb els principis de celeritat i eficàcia, i de resoldre expressament tots els procediments, dins del termini màxim establert.

I, pel que fa a aquest cas concret, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que doni les ordres oportunes perquè es valori l'expedient de la promotora sense més dilació i s'adoptin les mesures adients perquè se li faci el pagament com més aviat millor.

Tramitació

Data Administració Tràmit

24/10/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
09/12/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
06/02/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
11/08/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Irregularitat
12/08/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Seguiment finalitzat