Resolució
Q-04865/2014 Disconformitat amb el cost de les tauletes en un institut de Vilanova i Geltrú

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Organització i planificació del sistema escolar
Data d'inici 23/06/2014
Data de l'últim moviment 18/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Contingut

La persona interessada es queixa del cost i del seguiment de la implantació de les tauletes en un institut de Vilanova i la Geltrú.

Amb relació a la possible vulneració dels principis d'equitat i inclusió educativa, l'article 5 de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, estableix com a ensenyaments obligatoris, gratuïts i universals l'educació secundària obligatòria. 

L'article 6.4 també preveu que el Departament d'Ensenyament adopti les mesures necessàries per introduir progressivament un sistema d'ajuts general, i en les diverses modalitats, per als llibres de text i altre material escolar en l'ensenyament obligatori per a l'alumnat dels centres públics, per assegurar la gratuïtat que l'administració educativa ha de fer efectiva amb els recursos públics necessaris. 

L'article 21.2.a) d'aquesta mateixa llei preveu que els alumnes tinguin dret a accedir a l'educació en condicions d'equitat i gaudir d'igualtat d'oportunitats.

És dins d'aquest marc normatiu, que obliga l'Administració a garantir l'equitat, la inclusió educativa i la gratuïtat en els estudis obligatoris a tot l'alumnat a Catalunya, que l'Administració, en la seva funció de garant i promotora de la qualitat en l'ensenyament a Catalunya, ha d'afavorir iniciatives de desenvolupament de projectes d'innovació pedagògica i curricular que tinguin l'objectiu d'estimular la capacitat d'aprenentatge, les habilitats i potencialitats personals, l'èxit escolar de tots els alumnes, la millora de l'activitat educativa i el desenvolupament del projecte educatiu dels centres presten el Servei d'Educació a Catalunya i ha d'afavorir especialment la recerca i els projectes d'innovació amb relació a l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació per a l'aprenentatge i el coneixement i amb relació a la formació dels alumnes en el plurilingüisme, dins l'àmbit d'autonomia dels centres educatius, com seria el projecte en qüestió (article 84 de la Llei). 

D'acord amb la informació disponible amb relació a aquest projecte, el Síndic considera que hi ha determinats aspectes a l'hora d'implantar-lo que poden haver suposat una vulneració d'aquests principis:

-La possibilitat que els alumnes puguin emprar dispositius o seguir emprant llibres de text, per raons econòmiques o ideològiques de les famílies, no sembla que respecti el principi d'equitat i d'inclusió educativa.

-La diferència de cost en l'adquisició de l'aparell de treball si la família que l'adquireix és membre de l'AMPA o no vulnera el dret a la lliure associació dels pares i mares, que no es pot veure coartada amb l'oferiment de beneficis econòmics que condicionarien l'igual accés i dret al gaudi de l'educació obligatòria i gratuïta entre els alumnes.

-El fet que la gestió d'ajudes per a famílies que presenten problemes econòmics l'hagi dut a terme l'AMPA a través de subvencions adreçades a determinades famílies que constava que ja rebien ajuts per llibres de text o que rebien llibres del centre, i la possible manca d'informació facilitada a la resta de famílies sobre les ajudes disponibles per part de la direcció del centre no sembla que indiquin que l'Administració ha estat la garant que l'accessibilitat al projecte d'innovació tecnològica hagi estat universal.

-No consta que es cobreixi a través del sistema públic d'ajuts a material el cost addicional que suposa l'adquisició d'un ?ipad? d'acord amb criteris reals i objectius de capacitat econòmica adaptats al cost superior d'aquest aparell amb relació als llibres de text ordinaris. El Síndic entén si l'Administració afavoreix iniciatives de projectes d'innovació pedagògica ha d'assegurar amb els recursos necessaris addicionals escaients que garanteixin els principis d'equitat i de gratuïtat a l'hora d'accedir-hi. 

-No sembla que s'hagi pres en consideració la possible dificultat d'algunes famílies per accedir a la xarxa des de casa seva perquè no disposen dels mitjans per assumir el cost de telèfon i wi-fi, la qual cosa genera possibles desigualtats entre els alumnes a l'hora d'acomplir les tasques encomanades i de fer un seguiment dels estudis amb el nou sistema.

Per aquestes raons, el Síndic entén que, d'acord amb els estudis i les experiències prèvies de processos semblants impulsats pel Departament d'Ensenyament, s'han de facilitar determinades eines perquè aquests projectes respectin els principis rectors del sistema educatiu que defineix la Llei d'educació a Catalunya.

Amb relació a les dificultats d'implantació del projecte i la necessitat de supervisió, seguiment i avaluació per garantir-ne el funcionament correcte, el Síndic considera que l'Administració, dins de la seva funció d'afavorir iniciatives de desenvolupament de projectes d'innovació pedagògica i curricular que tinguin l'objectiu d'estimular la capacitat d'aprenentatge, les habilitats i potencialitats personals, l'èxit escolar de tots els alumnes, la millora de l'activitat educativa i el desenvolupament del projecte educatiu dels centres presten el Servei d'Educació a Catalunya, ha de fer un seguiment d'aquests projectes per detectar possibles dificultats i establir mecanismes de revisió i solució d'aquestes, sigui mitjançant la formació del professorat o el reforç dels mitjans del centre, i també pautes i orientacions.

D'acord amb les consideracions, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament:

1. Que es garanteixi l'accessibilitat universal dels aparells tecnològics necessaris per cursar els estudis obligatoris en el marc d'un projecte d'innovació tecnològica implantat a l'institut objecte de queixa, tot evitant la manca d'equitat i de gratuïtat en els estudis obligatoris.

2. Que, pel que fa a la implantació de projectes semblants en altres centres educatius en etapa obligatòria a Catalunya, es proporcionin unes pautes d'orientació i de regulació clares als centres sobre el procés d'implantació dels projectes innovadors que suposin una inversió econòmica addicional per part de les famílies en tecnologia.

3. Que es posin a disposició dels alumnes que cursen estudis en aquests centres i que requereixen ajuts per a un material especialment costós mitjans per fer-hi front, a través d'una convocatòria especial d'ajuts, que garanteixi l'accessibilitat a aquestes eines a tots els alumnes i, si escau, l'accés a wi-fi des del mateix aparell o als domicilis dels alumnes per poder fer-ne ús en l'espai d'estudi habitual.

4. Que es faci un seguiment per detectar i resoldre possibles problemes tècnics que poden entorpir el seguiment lectiu dels alumnes. 

5. Que s'estableixin pautes de regulació de l'ús d'aquestes tecnologies en les normes de convivència dels centres i en els casos com aquest, en què la presència d'aquests aparells és permanent, s'inclogui especialment l'ús d'aquests aparells com a contingut curricular.

Tramitació

Data Administració Tràmit

16/07/2014 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Sol·licitud d'informació a l'Administració
01/09/2014 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/02/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/03/2015 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
11/05/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
30/07/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
17/11/2015 Departament d'Ensenyament Irregularitat
17/11/2015 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Irregularitat
18/11/2015 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat