Resolució
Q-04868/2014 Disconformitat amb el fet que l'Ajuntament de Peralada hagi establert tarifes diferents per a alguns serveis municipals en funció de si els usuaris estan empadronats al municipi o no

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 23/06/2014
Data de l'últim moviment 30/07/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Peralada Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'actuació de l'Ajuntament de Peralada a l'hora de determinar els preus de diferents serveis municipals en funció de si els usuaris estan empadronats al municipi o no. 

Concretament, es queixa que per accedir a determinats serveis que ofereix l'Ajuntament, com ara la llar d'infants municipal, el casal d'estiu, la piscina municipal o el pavelló municipal, el preu és superior per a les persones no empadronades al municipi, fins i tot en els casos en què, tot i no estar empadronat, l'usuari té una vinculació amb el municipi, per què hi té alguna propietat o negoci, com és el seu cas.

Contingut

L'Ajuntament de Peralada justifica la diferència en els preus o tarifes en funció de si els usuaris estan o no empadronats al municipi atenent amb el fet que la gestió dels serveis és deficitària, ja que els imports que paguen els usuaris per poder fer-ne ús ni tant sols cobreixen el cost de prestació del servei. Per aquesta raó l'Ajuntament va considerar adient subvencionar i/o bonificar les tarifes que paguen els residents a Peralada, i va demanar als usuaris no empadronats al municipi que paguessin una quota que cobrís, com a mínim, els costos de prestació del servei, sobretot tenint en compte que un gran nombre d'usuaris d'aquests serveis provenen d'altres municipis.

En el cas dels preus dels serveis de llar d'infants i de pavelló poliesportiu, que l'Ajuntament de Peralada ha regulat mitjançant taxes, cal tenir en compte que de l'article 24 de la Llei d'hisendes locals en deriven dos límits: D'una banda, que la quota tributària de la taxa no sigui superior al cost de prestació del servei i, de l'altra, que a l'hora de determinar la quantia de les taxes únicament es podran tenir en compte criteris de capacitat econòmica dels subjectes passius, de la qual cosa es conclou que l'única causa admesa per la normativa, en matèria de taxes, per modular la quota tributària és la de la capacitat econòmica dels contribuents que han de satisfer aquestes taxes, sense que puguin tenir-se en compte altres criteris com el de l'empadronament al municipi, que és contrari als principis d'igualtat i de progressivitat que han d'inspirar el nostre sistema tributari.

Pel que fa al servei de casal d'estiu, que l'Ajuntament de Peralada ha regulat mitjançant l'establiment d'un preu públic, cal tenir en compte que de l'article 44 de la Llei d'hisendes locals deriva també un límit de mínims, segons el qual el preu públic ha de cobrir com a mínim el cost de prestació del servei. Es permet una modulació de la quantia en funció de criteris socials, benèfics, culturals o d'interès públic degudament justificats, entre els quals tampoc no té cabuda el criteri de l'empadronament, que comporta una desnaturalització del concepte de preu públic, atès que el desconnecta de l'entitat i la naturalesa del servei prestat i es produeix un trencament del principi bàsic de la seva exacció i quantificació: la contraprestació patrimonial per la recepció d'un servei públic. 

En conseqüència, cal entendre que en el cas dels preus públics el criteri de l'empadronament com a element de determinació de la quantia tampoc té empara en l'ordenament jurídic, ja que ens trobaríem, altra vegada, davant d'una vulneració del principi d'igualtat i progressivitat, regulat en els articles 14 i 31 de la Constitució. 

Finalment, pel que fa al servei de piscina municipal, que l'Ajuntament presta de forma indirecta mitjançant contracte de gestió de servei públic, cal constatar que la determinació de les condicions econòmiques del contracte corresponen a l'Ajuntament, i que de l'anàlisi del plec de clàusules administratives es deriva que la retribució que cobra el contractista per la prestació del servei ha estat igualment establerta per l'Ajuntament basant-se en un criteri de preus màxims, amb relació als quals s'ha establert una distinció entre usuaris residents al municipi i usuaris no residents, que cal considerar igualment contrària al principi d'igualtat (article 14 de la Constitució).

D'acord amb tot això, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Peralada que:

1. Revisi i modifiqui l'Ordenança general dels preus públics del municipi a fi de suprimir el criteri de la residència/empadronament com a element de determinació de les quotes del casal d'estiu.

2. Revisi i modifiqui les ordenances fiscals reguladores de les taxes per la prestació del servei municipal de llar d'infants i per la prestació de serveis esportius (pavelló poliesportiu), amb la finalitat de suprimir el criteri de la residència/empadronament al municipi com a criteri de determinació de la quota tributària de les taxes, ja sigui en la fixació de les tarifes/quotes, ja sigui en l'aplicació de beneficis fiscals. 

3. Iniciï les actuacions oportunes per instar la modificació del contracte de gestió de servei públic d'acord amb el qual l'Ajuntament de Peralada presta, de forma indirecta, el servei de piscina municipal, per suprimir el criteri de la residència/empadronament al municipi com a criteri de determinació dels preus de les entrades i dels abonaments al servei de piscina municipal.

Tramitació

Data Administració Tràmit

01/07/2014 Ajuntament de Peralada Sol·licitud d'informació a l'Administració
31/07/2014 Ajuntament de Peralada Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/12/2014 Ajuntament de Peralada Resolució pendent d'acceptació
23/01/2015 Ajuntament de Peralada Resposta a la resolució pendent d'acceptació
28/01/2015 Ajuntament de Peralada Irregularitat
02/07/2015 Ajuntament de Peralada Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
17/07/2015 Ajuntament de Peralada Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
30/07/2015 Ajuntament de Peralada Seguiment finalitzat