Resolució
Q-04869/2012 Disconformitat amb l'actuació d'un centre escolar davant d'una situació de presumpte assetjament escolar

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Assetjament escolar
Data d'inici 03/07/2012
Data de l'últim moviment 26/10/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Pendent d'acceptació per l'administració

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'actuació de l'escola en què estudia la seva filla, que no ha adoptat cap mesura per aturar i reconduir la situació de presumpte assetjament escolar que pateix l'alumna per part d'alguns dels seus companys. Segons exposa, el centre addueix que els incidents que denuncia el promotor tenen lloc fora de l'horari lectiu.

Contingut

Quant a les mesures preses per part del director del centre i la Inspecció educativa, l'informe del Departament d'Ensenyament indica que s'han dut a terme diferents actuacions respecte dels missatges d'Internet, l'agressió, el procés d'aprenentatge de l'alumna, la incoació de l'expedient disciplinari i les sancions als alumnes.

Pel que fa als missatges d'Internet, l'informe indica que es va parlar amb tots els alumnes implicats en les converses i missatges d'Internet que el promotor va presentar al centre el 18 d'abril i es va parlar amb les famílies, i que alguns pares varen manifestar que els insults eren recíprocs. Així mateix, es van programar i fer tutories individuals i de grup, les quals van ser útils perquè els companys de l'alumna es manifestessin i poguessin mostrar penediment. L'informe afegeix que també es va organitzar una xerrada dels Mossos d'Esquadra sobre la seguretat a lnternet.

En relació amb aquestes mesures, tenint en compte l'existència de comentaris despectius en cadena vers la filla del promotor, el Síndic posa de manifest que sorprèn que a l'informe del Departament es faci referència a la posició d'algunes famílies d'alumnes implicats, que addueixen que els insults eren recíprocs pel fet que l'alumna alguna vegada s'hagués defensat de la mateixa manera. 

A banda d'això, respecte de la programació i planificació de la xerrada dels Mossos d'Esquadra sobre Internet, cal tenir en compte que aquesta xerrada era una activitat programada des de principi de curs i que, per tant, en aquest cas no es tracta d'una mesura presa per l'escola per reconduir la situació objecte de queixa.

En referència a l'agressió del 30 de maig, la resposta rebuda exposa que el tutor va fer comparèixer els alumnes implicats, els quals van respondre que jugaven a donar-se empentes els uns als altres i que la filla del promotor va caure com a conseqüència d'una d'aquestes empentes. El tutor i la direcció de primària van parlar amb l'alumna per tal de conèixer la seva versió dels fets i van demanar informació als mestres que vigilaven el pati. 

Sobre aquest punt, el Síndic considera que la mera catalogació de l'incident del dia 30 de maig de 2012 com un joc no adequat consistent a donar-se empentes els uns als altres i fruit del qual l'alumna va caure obvia relacionar-lo amb el tipus de missatges rebuts per aquesta alumna, sobre els quals l'escola ja tenia coneixement. També s'obvia la versió dels fets de l'alumna, que assegura que ella no jugava a aquell joc. Cal recordar que hi ha informes que acrediten que, després d'aquesta caiguda, l'alumna va haver de rebre assistència i tractament mèdic. 

El Síndic considera que, més enllà del component d'intencionalitat que diferencia el joc de l'agressió, després de la comunicació de la família de l'estat de l'alumna a la direcció del centre no ha quedat demostrat que s'adoptessin les mesures de vigilància i observació adequades i s'emprés tota la diligència deguda per reconduir les relacions entre aquest grup d'iguals. 

Per tot això, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament que revisi l'actuació d'aquesta escola a fi de demostrar si el dia de l'agressió hi havia la vigilància adequada al pati i si es van prendre mesures suficients per treballar a fons i reconduir les relacions entre aquest grup d'iguals.

El Síndic també suggereix al Departament que es revisin els procediments d'observació, valoració i intervenció d'aquesta escola davant de situacions de presumpte assetjament entre iguals, si aquest centre disposa d'un pla de convivència i si les normes de funcionament intern del centre regulen suficientment quina ha de ser l'actuació i la intervenció del centre davant d'aquests casos, en interès superior dels alumnes d'aquest centre.

Tramitació

Data Administració Tràmit

10/07/2012 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/09/2012 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/12/2012 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració posterior a la primera
05/12/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/01/2013 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/03/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/10/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació