Resolució
Q-04891/2015 Desacord amb el fet que la seva filla hagi de repetir curs

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Drets i deures dels alumnes
Data d'inici 14/07/2015
Data de l'últim moviment 11/01/2016
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

Les persones interessades exposen que la seva filla ha cursat durant el curs 2014/2015 primer de primària, i que des del mes de novembre, un mes més tard de l'inici de l'etapa de primària, se'ls va informar de la conveniència que la nena repetís curs. 

Les persones interessades manifesten que la seva filla ha assistit durant el curs 2014/2015 a l'aula d'educació especial. Segons la documentació aportada, l'EAP va fer una valoració de proporcionar a l'alumna una atenció més individualitzada i de reforçar les matèries en què presenta més dificultats. El mes de juny, un cop acabat el primer curs de primària, suposadament es va presentar a la família el pla individualitzat. 

En aquest sentit, el Síndic recorda que l'ordenament jurídic estableix la possibilitat de repetir curs quan no s'assoleixen els objectius previstos, però també atorga a aquesta mesura un caràcter extraordinari, quan les mesures de reforç i d'atenció a la diversitat desenvolupades no són suficients per garantir l'adequat procés d'aprenentatge de l'alumnat.

Cal tenir present que el Decret 142/2007, de 26 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació primària, amb caràcter general, situa la repetició de curs a final de cada cicle, com a possibilitat quan es constata que no s'acompleixen els objectius previstos, sempre que les mesures de reforç i d'atenció a la diversitat establertes no permetin seguir el curs següent.

L'Ordre EDU/296/2008, de 13 de juny, per la qual es determinen el procediment i els documents i requisits formals del procés d'avaluació en l'educació primària, preveu que a l'hora de valorar l'assoliment dels objectius programats, en el marc de les mesures d'atenció a la diversitat, aquests s'han d'adaptar a les característiques de l'alumnat.

Amb caràcter general, el Síndic recorda que promoure la repetició de curs a alumnat a primer curs de primària, sense haver consolidat els resultats de les mesures de reforç i d'atenció a la diversitat proposades, es pot tractar d'una mesura desproporcionada.

Cal valorar si el pla individualitzat s'ha definit i s'ha aplicat prèviament a adoptar la decisió de la repetició, i si l'avaluació de l'esmentada alumna s'ha dut a terme amb l'adaptació dels objectius a les característiques d'aquest alumnat.

Finalment, aquest mateix ordenament estableix que correspon a la Inspecció d'Educació ?supervisar el procediment d'avaluació de cada centre, vetllar per la seva adequada integració en el procés educatiu de l'alumnat i la seva correcció formal, així com per les mesures adoptades d'atenció a la diversitat, i proposar les mesures que contribueixin a millorar-lo? (art. 17).

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament:

1. Que la Inspecció d'Educació revisi l'avaluació feta amb l'alumna esmentada per garantir que la repetició a meitat del cicle inicial de primària s'integra adequadament en el seu procés educatiu i que la decisió de fer repetir curs s'ha adoptat després d'haver valorat que les possibles mesures de suport i d'atenció a la diversitat que es desenvolupin al segon curs de primària no seran suficients per garantir el seguiment del curs, i després d'haver valorat l'assoliment dels objectius programats (adaptats a les característiques de l'alumna), l'opinió de la família i les repercussions que aquesta mesura té per al seu procés global d'aprenentatge. 

2. Que, en cas que la mesura de repetició de curs es consideri adequada, la Inspecció d'Educació motivi per quin motiu no és possible desenvolupar mesures de suport i atenció a la diversitat dirigides a aquesta alumna per garantir el seguiment adequat del segon curs de primària.

3. Que s'aporti còpia al Síndic del pla individualitzat d'aquesta alumna i s'informi de la data en què es va aprovar, i si ja s'havia adoptat la decisió d'aplicar la mesura de repetició de curs.

4. Que s'informi el Síndic del nombre d'alumnes amb proposta de repetició de curs als diferents nivells de primària a l'escola en qüestió.

5. Que s'aporti còpia al Síndic dels criteris d'avaluació establerts en el projecte educatiu que s'aplicaran en l'avaluació dels aprenentatges, i per a la promoció de l'alumnat, tal com estableix l'article 2.5 de l'Ordre EDU/296/2008, de 13 de juny.

Tramitació

Data Administració Tràmit

31/07/2015 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
15/09/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
11/01/2016 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació