Resolució
Q-04920/2009 Lentitud de l'Administració educativa en la concessió dels ajuts de menjador escolar als alumnes de Castellar del Vallès.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Organització i planificació del sistema escolar
Data d'inici 19/10/2009
Data de l'últim moviment 11/11/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Castellar del Vallès Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Consell Comarcal del Vallès Occidental Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

Una federació d'associacions de mares i pares i d'alumnes (en endavant AMPA) de Castellar del Vallès mostra la seva disconformitat sobre diversos assumptes, particularment sobre: la planificació de l'oferta de places escolars al municipi de Castellar del Vallès; la provisió de personal docent als centres, i la gestió de les beques de menjador escolar. 

Pel que fa a la planificació de l'oferta de places escolars, aquesta federació exposa que les aules dels centres escolars estan massificades, amb ampliacions de ràtio en la majoria de centres escolars, tant a primària com a secundària. Lamenta que no s'hagi donat resposta a temps a la necessitat de nous centres escolars al municipi, i també que la construcció del tercer institut d'estudis secundaris estigui experimentant un retard important.

Pel que fa a la provisió de personal docent, lamenta que presumptament les substitucions de professorat es facin amb retard, especialment quan les baixes es produeixen abans de les vacances i s'espera a cobrir-les en finalitzar les vacances. Segons sembla, això hauria provocat que, per exemple, la baixa d'un professor comunicada el 25 de març de 2009 s'hagués cobert el 16 d'abril de 2009. Segons sembla, els alumnes van estar dues setmanes de classe (a més de la setmana de vacances) sense professor. 

Finalment, i pel que fa específicament a la gestió de les beques escolars, la federació lamenta que la transferència de les beques a les famílies beneficiàries es faci amb el curs escolar ja avançat, la qual cosa obliga les mateixes AMPA a finançar el menjador a les famílies amb dificultats econòmiques.

Contingut

Les dades d'escolarització aportades per l'Administració local posen de manifest que hi ha pràcticament un equilibri entre oferta i demanda a l'educació infantil de segon cicle i a l'educació primària, equilibri que pot derivar en un dèficit puntual de places en funció del comportament de la matrícula viva i també de la grandària de determinats grups d'alumnes, que ha obligat a fer ampliacions de ràtios i grups en diversos cursos i centres. Respecte a aquest assumpte, no es percep cap irregularitat.

Amb relació a la presumpta tardança en la concessió dels ajuts de menjador escolar als alumnes de Castellar del Vallès, el Síndic informa el consistori i el Consell Comarcal del Vallès Occidental que recentment, en data 6 de maig de 2010, va lliurar al Parlament de Catalunya l'informe extraordinari "La provisió i l'accés als serveis de transport i menjador escolars", que es proposa analitzar els problemes plantejats a aquesta institució relacionats amb aquest àmbit de la política educativa i formular recomanacions amb la voluntat de contribuir a la resolució dels greuges i de les desigualtats existents. 

En aquest sentit, el Síndic informa que recomana al Departament d'Educació que modifiqui els decrets que regulen la provisió d'aquests serveis i incorpori criteris de distància geogràfica i de renda per determinar la provisió obligatòria i gratuïta dels serveis de transport i menjador escolars, a més del criteri d'escolarització en un altre municipi diferent del de residència, d'obligada aplicació d'acord amb el que preveu la normativa actual de caràcter estatal.

Tot i que la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, no va més enllà en el reconeixement d'aquest dret, l'anàlisi comparada a escala autonòmica posa de manifest que hi ha comunitats autònomes que han promogut normatives que incorporen altres supòsits en la provisió gratuïta i obligatòria d'aquests serveis. En aquest sentit, el Síndic demana que s'actualitzi l'ordenament jurídic vigent a Catalunya.

Aquest informe també sol·licita un esforç pressupostari més gran per part del Departament d'Educació en ajuts de menjador escolar per raons socioeconòmiques. Les dades posen de manifest que hi ha un gran nombre d'infants que es troben en una situació de pobresa relativa que no són perceptors d'aquests ajuts per manca de disponibilitat pressupostària. 

Entre altres aspectes, l'informe esmentat també suggereix al Departament d'Educació que desenvolupi les mesures financeres necessàries a fi de garantir la puntualitat en els pagaments que fa als consells comarcals pels conceptes de transport i menjador escolars. Les queixes rebudes al Síndic constaten retards en la transferència de recursos financers per part del Departament d'Educació als consells comarcals que, al seu torn, han provocat problemes, per exemple, amb la gestió del servei per part de consells comarcals (transport) i de centres i AMPA (menjador), i amb la relació amb les empreses proveïdores.

Recentment, el Departament d'Educació ha fet saber al Síndic que està introduint canvis en la gestió del finançament dels consells comarcals amb el propòsit d'avançar els pagaments. Aquests canvis consisteixen bàsicament a no gestionar un acord de govern plurianual, ja que endarreria les tramitacions, i a fer pagaments del 10% mensual a partir de gener (quan abans es feien en blocs del 30% trimestral). A criteri de l'Administració educativa, aquestes mesures contribuiran a agilitar els pagaments a les administracions comarcals. Per això, el Síndic demana la valoració del Consell Comarcal del Vallès Occidental per conèixer si, d'acord amb la seva experiència, aquestes mesures serviran per corregir els dèficits existents. 

A més, demana també informació sobre el posicionament del Consell Comarcal del Vallès Occidental davant de les conclusions i recomanacions contingudes en l'informe esmentat.

Dit això, en l'informe de resposta el Consell Comarcal exposa com a possible solució, i d'acord amb l'experiència acumulada, que les AMPA i les escoles acordin la gestió dels ajuts de menjador per a alumnes amb necessitats socioeconòmiques amb l'Ajuntament de Castellar del Vallès, tal com fan els dotze municipis de la comarca que treballen directament amb el Consell Comarcal.

Si es tracta d'una solució, el Síndic suggereix que es facin les gestions necessàries a fi de valorar, conjuntament amb l'Ajuntament de Castellar del Vallès, la implantació d'aquesta mesura. Per això, el Síndic s'ha adreçat també a l'Administració local per conèixer el seu posicionament.

Posteriorment, el Síndic demana informació sobre la presumpta mala planificació escolar al municipi de Castellar del Vallès al Departament d'Educació. D'acord amb les informacions trameses per l'Administració educativa, es constata, en primer lloc, que el canvi d'oferta de grups a primer d'educació secundària obligatòria (en endavant ESO) es deu al fet que el centre concertat La Immaculada, que fins ara només tenia autorització d'infantil i primària, ha estat autoritzat per iniciar l'ESO, de manera que els centres públics passen dels vuit als set grups actuals, i els concertats, d'un grup als dos grups actuals.

El Departament d'Educació també indica que de cara al curs 2014-2015, quan serà necessària una major dotació de grups de primer d'ESO, s'està estudiant la possibilitat de convertir un centre públic de primària de dues línies en un institut-escola que integri primària i secundària obligatòria.

Finalment, el Departament d'Educació també exposa que intenta repartir les ampliacions de ràtio de manera equitativa entre tots els centres públics i concertats del municipi, i que l'existència d'un grup amb trenta alumnes es deu a l'existència d'una unitat de suport d'educació especial (en endavant USEE), amb una dotació simultània a l'aula d'un mestre i un educador.

Precisament, sobre aquest fet i sobre la gestió de les ampliacions de ràtio en general, el Síndic indica al Departament d'Educació que en l'informe de 6 d'abril de 2010 emès per l'Administració educativa, en què s'exposen les dades de matriculació, es posa de manifest que hi ha nombrosos grups amb ampliacions de ràtio fetes, alguns amb més de vint-i-set alumnes. A tall d'exemple, dels noranta-sis grups d'educació infantil de segon cicle i de primària als centres sufragats amb fons públics de Castellar del Vallès durant el curs 2009/2010, més del 28% tenia com a mínim una ampliació de ràtio feta. Això significa que més d'un de cada quatre grups presenten ampliacions de ràtio.  

El Síndic és conscient que aquest escenari s'emmarca en un context de gestió de recursos limitats. Això no obstant, recorda que el nombre màxim d'alumnes per grup a primària ve establert en vint-i-cinc amb caràcter general, i que l'augment d'aquest nombre (fixat en 10%) constitueix una mesura de caràcter excepcional, que hauria de ser aplicada en les circumstàncies específiques que preveu la norma. 

En aquest sentit, cal tenir present que la xifra de vint-i-vuit alumnes depassa el 10% establert com a màxim. Durant el curs 2009/2010, com a mínim, hi havia dos grups que tenien aquesta quantitat d'alumnat. Sobre el grup de P4 amb trenta alumnes, a més, s'entén que l'existència d'una USEE al centre i d'un educador de suport que garanteix l'atenció de l'alumnat amb necessitats educatives especials matriculat no justifica aquesta matrícula per sobre de la ràtio.

De fet, el Decret 75/2007, de 27 de març, recull aquesta mesura per "atendre les necessitats immediates d'escolarització de l'alumnat de nova incorporació al sistema educatiu, que es puguin presentar a l'inici o al llarg del curs escolar", supòsit que no es dóna, per exemple, en aquest cas, ja que es tracta d'un grup consolidat que sembla mantenir-se estable en una xifra per sobre de la ràtio permesa per motius diferents als de la nova incorporació d'alumnat al sistema educatiu.

Des d'aquesta perspectiva, el Síndic suggereix que el Departament d'Educació hauria d'evitar aquest tipus de solució, i ponderar especialment els casos de grups amb més heterogeneïtat que poden fer més difícil la seva atenció. En aquest sentit, un cop adoptada aquest mesura, el Síndic suggereix que es vetlli per la qualitat de l'atenció educativa que reben els infants, tot prenent en consideració les possibles necessitats formulades des dels centres afectats, per si cal obrir un nou grup o adoptar altres mesures de reforç.

Tramitació

Data Administració Tràmit

02/11/2009 Ajuntament de Castellar del Vallès Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/11/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/11/2009 Consell Comarcal del Vallès Occidental Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/12/2009 Ajuntament de Castellar del Vallès Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/12/2009 Ajuntament de Castellar del Vallès Resolució
15/02/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/04/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/05/2010 Consell Comarcal del Vallès Occidental Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/05/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/05/2010 Consell Comarcal del Vallès Occidental Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/05/2010 Ajuntament de Castellar del Vallès Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/09/2010 Consell Comarcal del Vallès Occidental Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/10/2010 Consell Comarcal del Vallès Occidental Resolució
11/11/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/11/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/07/2011 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/07/2011 Ajuntament de Castellar del Vallès Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/09/2011 Ajuntament de Castellar del Vallès Resolució
27/10/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/11/2011 Departament d'Ensenyament Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics- DOGC.4852 (29/03/2007)
Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació- BOE.106 (04/05/2006)