Resolució
Q-04932/2009 Manca de resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania a una sol·licitud de revisió del grau de disminució i dels ajuts i les prestacions vinculats.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 19/10/2009
Data de l'últim moviment 24/03/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa informa que va presentar al Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) una sol·licitud del procediment de reconeixement de grau de disminució el 30 d'abril i que encara no ha rebut cap resposta.

Contingut

En vista del que exposa el DASC, el Síndic incideix en les consideracions fetes amb anterioritat sobre la problemàtica dels retards en aquests procediments. En l'escrit s'exposa que l'increment dels equips de valoració, amb els convenis signats amb entitats públiques per dur a terme avaluacions, ha permès reduir les llistes d'espera en algunes zones, però que encara es fan necessàries altres mesures, i que en aquest sentit s'està estudiant una possible redistribució de tasques entre els equips.

Sens perjudici d'això, resulta evident que les demores que es produeixen són excessives, que contravenen el principi de celeritat que ha de regir la tramitació de tots els procediments administratius i que perjudiquen de manera important els drets de les persones afectades.

Així, per exemple, en el cas estudiat en aquesta queixa es produeix un retard de més d'un any, i encara no hi ha prevista una data de valoració.

Davant d'això, el Síndic recorda el deure de les administracions públiques, segons disposa la legislació vigent, de complir amb els terminis màxims de resolució previstos en cada cas, i que aquest és un principi bàsic del procediment administratiu i d'una bona administració. 

S'estableix també que l'administració responsable de la tramitació ha d'adoptar les mesures oportunes per remoure els obstacles que impedeixin o retardin l'exercici ple dels drets de les persones interessades i per eliminar qualsevol anomalia en la tramitació dels procediments. 

Així mateix, cal tenir en compte que l'actuació administrativa s'ha d'adequar a principis d'eficàcia i celeritat, i per això, sempre amb les degudes garanties, cal agilitar tant com sigui possible la instrucció dels procediments, i resoldre'ls en el termini més breu possible; però en tot cas dins del màxim establert reglamentàriament. 

El Síndic recorda també que l'incompliment d'aquests terminis pot comportar l'exigència de responsabilitat per part dels particulars pels perjudicis que se'ls pugui ocasionar com a conseqüència d'aquest incompliment o, amb caràcter més general, del funcionament, normal o anormal, del servei públic.

De conformitat amb això, el Síndic recorda el deure de l'Administració de dictar resolució expressa en tots els procediments administratius, i de fer-ho dins dels terminis màxims establerts. I consegüentment, amb relació a aquest cas concret que motiva aquesta queixa, suggereix que s'adoptin les mesures adients per tal d'agilitar la tramitació de la sol·licitud, de manera que es resolgui el procediment en el termini més breu possible.

D'acord amb això, demana que se li comuniqui la data i el contingut de la resolució que s'adopti en aquest procediment.

Tramitació

Data Administració Tràmit

02/11/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
24/11/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/02/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució
24/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

LlEI 23/2002, de 18 de novembre, d'adequació de procediments administratius en relació amb el règim de silenci administratiu i el termini de resolució i notificació, i de primera modificació dels articles 81, 82 i 83 de la Llei 13/1989, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya. - DOGC.3778 (10/12/2002)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)