Resolució
Q-04933/2010 Denegació de l'Ajuntament de Canyelles d'una sol·licitud d'empadronament.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu
Data d'inici 18/10/2010
Data de l'últim moviment 29/06/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Canyelles Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor es queixa de la denegació de l'Ajuntament de Canyelles de la seva sol·licitud d'empadronament.

Segons exposa el promotor de la queixa, des de fa més d'un any intenta empadronar-se al municipi i amb aquesta finalitat ha presentat una còpia de diversa documentació acreditativa de la seva residència.

Tot i així, per acord de la Junta de Govern Local de data 22 de juliol de 2009 es va denegar la seva sol·licitud, atès que al bungalou on resideix li manca la cèdula d'habitabilitat. 

En dates 30 de gener i 8 de març de 2010, la persona interessada ha rebut dos nous escrits de l'Ajuntament de Canyelles que deneguen les seves sol·licituds d'empadronament pel mateix motiu.

Contingut

Respecte a l'exigència de la cèdula d'habitabilitat, l'Ajuntament assenyala que el fonament legal es troba a l'article 26 de la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge, en què s'exigeix que per ocupar un habitatge cal haver obtingut prèviament la cèdula.

Pel que fa a la documentació ordinària que es demana per tramitar l'empadronament, es fa constar, entre altres requisits, que en els casos en què l'habitatge no sigui propietat del sol·licitant s'hi afegeixi una autorització signada del titular de l'habitatge i una fotocòpia del seu DNI, passaport o document personal identificatiu.

En vista d'aquesta informació, el Síndic fa les consideracions següents:

Aquesta institució, recentment, ha fet arribar a les associacions que apleguen diferents administracions locals de Catalunya, i també a diferents administracions supramunicipals que tenen entre les seves tasques les de donar suport jurídic als ajuntaments, un document sobre els requisits per a l'empadronament recollits en ordenances municipals que es consideren contraris a l'ordenament vigent.

Aquest document és fruit del resultat dels estudis de les diferents queixes que el Síndic ha tramitat amb relació als problemes entorn de les sol·licituds d'empadronament cursades en diferents municipis, en què s'exigien requisits mancats de suport legal.

El Síndic, doncs, demana que, pel que fa a les exigències relatives a la cèdula d'habitabilitat i l'autorització del propietari de l'habitatge, se centri l'atenció en els arguments que avalen les conclusions a què ha arribat aquesta institució:

1. La presentació de la cèdula d'habitabilitat no ha de ser un requisit per inscriure's al padró.

2. El marc normatiu vigent en matèria de règim local impedeix avalar qualsevol actuació municipal que exigeixi una documentació complementària per tramitar la inscripció al padró, com ara la llicència de primera ocupació o els certificats finals d'obra i d'habitabilitat.

3. El títol possessori no és un requisit per a la inscripció al padró sinó només la via ordinària per acreditar la residència. A més, l'apartat 3 de la resolució de 21 de juliol de 1997, per la qual s'estableixen les instruccions tècniques sobre actualització del padró municipal d'habitants disposa, amb relació a la comprovació de les dades, el següent:

"Quan un ciutadà sol·liciti l'alta en un habitatge en el qual ja constin empadronades altres persones, en lloc de sol·licitar-li que aporti el document que justifiqui l'ocupació de l'habitatge se li ha d'exigir l'autorització per escrit d'una persona major d'edat que figuri empadronada en aquell habitatge."

Així, el Síndic recorda que el padró municipal és el registre administratiu on consten els veïns d'un municipi. Per això, la inclusió d'una persona en el padró és conseqüència de l'exercici de la llibertat de residència reconegut a l'article 19 de la Constitució espanyola i és determinant, tant pel que fa a la seva capacitat administrativa, com també en l'esfera dels seus drets privats. Per tant, es genera un veritable estatut jurídic administratiu del qual el ciutadà no pot ser privat, sinó en els casos i en la forma establerts per la Llei.

Per les raons exposades, el Síndic recomana a l'Ajuntament de Canyelles que revisi els requisits que es demanen per tramitar la inscripció en el padró dels veïns del municipi. Al mateix temps, li suggereix que per garantir-ne la publicitat i la transparència reculli en un apartat del web els documents que s'exigeixen per fer aquesta tramitació.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/11/2010 Ajuntament de Canyelles Sol·licitud d'informació a l'Administració
26/01/2011 Ajuntament de Canyelles Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/04/2011 Ajuntament de Canyelles Reiteració posterior a la primera
16/06/2011 Ajuntament de Canyelles Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
06/10/2011 Ajuntament de Canyelles Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/12/2011 Ajuntament de Canyelles Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/01/2012 Ajuntament de Canyelles Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/01/2012 Ajuntament de Canyelles Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/04/2012 Ajuntament de Canyelles Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/05/2012 Ajuntament de Canyelles Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/06/2012 Ajuntament de Canyelles Resolució
29/06/2012 Ajuntament de Canyelles Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

AO-00041/2010
Q-00757/2010
Q-04790/2011
Q-01842/2011
Q-04455/2011