Resolució
Q-04947/2015 Queixa relativa a l'actuació d'una escola de Granollers davant les queixes pel tracte d'un professor

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Assetjament escolar
Data d'inici 16/07/2015
Data de l'últim moviment 13/01/2016
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

La promotora de la queixa exposa que el darrer curs escolar el seu fill ha patit assetjament físic i verbal a l'escola per part del seu tutor. Segons diu, el 27 d'abril de 2015 aquest professor va agredir físicament l'alumne davant de la resta de companys de classe. Arran d'aquests fets, va presentar un escrit de queixa a l'escola i el director del centre la va informar que s'havia exigit al tutor un tracte respectuós cap a tot l'alumnat. Tot i això, la promotora va considerar aquesta resposta insuficient, motiu pel qual va posar els fets en coneixement de l'inspector de zona, però encara no ha rebut resposta. També refereix que aquesta conducta del professor s'ha repetit amb altres alumnes i que té constància que ja ha estat amonestat arran de la queixa d'una altra persona. 

Un cop analitzada la informació tramesa pel Departament d'Ensenyament i la que han facilitat les famílies dels alumnes afectats, el Síndic fa les consideracions següents:

En primer lloc, pel que fa a la determinació dels fets i les actuacions de comprovació de la Inspecció, el Departament d'Ensenyament assenyala únicament que la direcció del centre va fer una investigació interna i va concloure que no s'havia produït cap agressió. Això no obstant, en el seu escrit de queixa les persones interessades coincideixen a descriure el que qualifiquen de maltractaments verbals i físics sostinguts en el temps, amb insults i un tracte despectiu que atemoreix els alumnes. 

Tot i això, no s'informa si la Inspecció va comprovar els fets ni si l'escola o l'Administració educativa han escoltat els alumnes del grup per conèixer l'abast de l'actuació del docent, ni el mestre que va presenciar com a mínim un dels episodis. Aquestes actuacions de comprovació resulten imprescindibles i haurien d'haver estat promogudes per la Inspecció, si és que el centre no va dur-les a terme.

En segon lloc, en relació amb l'actuació de l'escola, de la informació rebuda se'n desprèn que el centre va actuar un cop la Inspecció educativa va tenir coneixement dels fets, però no abans. Tot i això, les famílies havien detectat un malestar creixent dels alumnes d'aquest grup durant el segon trimestre del curs i es van posar en contacte amb la direcció del centre immediatament.

Les actuacions denunciades per les famílies en relació amb el tracte d'aquest docent vulneren els drets dels alumnes, i davant d'aquestes informacions l'escola hauria d'haver actuat de manera immediata per aturar aquest tracte. En aquest sentit, cal recordar que qualsevol persona que en exercici de la seva professió tingui coneixement de l'existència de maltractaments a infants té el deure de comunicar-ho a l'autoritat competent. A més, segons la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, la direcció del centre té l'encàrrec addicional de vetllar per l'interès superior de l'infant.

Per tot això, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament, d'una banda, que la Inspecció educativa mantingui un seguiment proper d'aquest docent a fi de garantir un tracte pedagògic respectuós i adequat als alumnes; i de l'altra, que doni instruccions a la direcció del centre per tal que en general vetlli per un tracte respectuós als alumnes, que prioritzi l'interès dels infants, i perquè comuniqui a la Inspecció qualsevol nou incident que es pugui produir en relació amb aquest docent.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/07/2015 Serveis Territorials d'Ensenyament al Maresme-Vallès Oriental Sol·licitud d'informació a l'Administració
01/09/2015 Serveis Territorials d'Ensenyament al Maresme-Vallès Oriental Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/10/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/12/2015 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
13/01/2016 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació

Expedients Relacionats

Q-03519/2015