Resolució
AO-04950/2011 Actuació d'ofici iniciada per estudiar la possible incidència en els drets dels ciutadans dels dos acords adoptats per l'Ajuntament de Vilafranca del Penedès: la suspensió cautelar de les inscripcions immediates en el padró municipal d'habitants i la suspensió cautelar de l'alta de noves parelles de fet en el registre municipal d'unions civils

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu
Data d'inici 28/07/2011
Data de l'últim moviment 17/02/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Vilafranca del Penedès Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

A partir de les informacions aparegudes als mitjans de comunicació, el Síndic ha tingut coneixement que l'Ajuntament de Vilafranca del Penedès, per fer front a les pràctiques de fraus i falsificacions detectades, ha adoptat dos acords que poden tenir incidència en els drets dels ciutadans:

L'un perquè suspèn l'empadronament immediat dels ciutadans, de manera que aquests no poden acreditar la inscripció padronal fins que no hagi transcorregut un mes des de la presentació de la sol·licitud.

I l'altre perquè suspèn de forma cautelar el servei del registre municipal d'unions estables de parella, la inscripció en el qual constituïa un mecanisme de prova per acreditar la unió estable que no hagués estat formalitzada en escriptura pública;

Per aquest motiu, el Síndic ha decidit obrir una actuació d'ofici a fi de conèixer de forma detallada quines són les raons que han empès el consistori a adoptar aquestes decisions i quin ha estat llur fonament jurídic.

Contingut

L'Ajuntament de Vilafranca del Penedès exposa que al llarg dels mesos de març i abril de 2011 es van detectar possibles irregularitats en les declaracions de les sol·licituds d'inscripció en el Registre d'unions civils que, paral·lelament, s'inscrivien també en el padró municipal d'habitants. 

Aquesta situació va motivar la posada en marxa d'un control i va iniciar un procés de depuració de les inscripcions en el padró efectuades entre l'1 de gener i el 27 de juny de 2011 als habitatges en què constava que s'havien empadronat més de tres persones sense ser familiars directes dels que ja hi residien. També es fa constar que, en general, no hi ha cap pis amb més de vuit persones empadronades (limitació fixada per un acord de la Junta de Govern Local

En vista de tota la informació de què es disposa, el Síndic, d'una banda, no detecta cap irregularitat en l'actuació municipal pel que fa a la suspensió cautelar de l'alta de noves parelles en el registre municipal, tenint en compte el seu caràcter voluntari; i d'altra banda, entén que l'actuació municipal relativa a la suspensió de la inscripció immediata en el padró municipal fins que no finalitzin les comprovacions de les dades s'hauria de gestionar d'una manera més garantista per al ciutadà.

I és que en aquest segon cas no es pot obviar que l'exercici d'alguns dels drets del col·lectiu d'immigrants està condicionat a l'empadronament, com ara els drets en l'àmbit de la salut. Per tant, si bé és cert que l'Ajuntament té atribuïdes les facultats de comprovar la veracitat de les dades consignades pels veïns, probablement la via més garantista seria la de formalitzar la inscripció immediata sens perjudici que, després de verificar que les dades consignades no s'ajusten a la realitat, es tramiti d'ofici la baixa per inscripció indeguda. 

Per aquest motiu, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que, en cas que segueixi mantenint el criteri de la inscripció diferida en un mes amb efectes retroactius, el revisi a fi de practicar la inscripció immediata sens perjudici de tramitar-ne la baixa d'ofici.

Finalment, el Síndic indica a l'Ajuntament que en un dels apartats de l'informe municipal es fa constar que per acord de la Junta de Govern Local no es poden inscriure més de vuit persones en un pis. Amb relació a aquest punt, el Síndic ha tingut ocasió d'estudiar diverses ordenances municipals que regulen els requisits per a l'empadronament i ha arribat a la conclusió que alguns d'aquests requisits són contraris a l'ordenament vigent. Per això, demana al consistori que revisi aquest acord de la Junta de Govern.

Tramitació

Data Administració Tràmit

01/08/2011 Ajuntament de Vilafranca del Penedès Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/10/2011 Ajuntament de Vilafranca del Penedès Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/10/2011 Ajuntament de Vilafranca del Penedès Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/02/2012 Ajuntament de Vilafranca del Penedès Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 259/2003, de 21 d'octubre, sobre requisits mínims d'habitabilitat en els edificis d'habitatges i de la cèdula d'habitabilitat- DOGC.3999 (30/10/2003)
Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge- DOGC.5044 (09/01/2008)
Decret 55/2009, de 7 d'abril, sobre les condicions d'habitabilitat dels habitatges i la cèdula d'habitabilitat- DOGC.5357 (09/04/2009)
Llei 25/2010, del 29 de juliol, del llibre segon del Codi civil de Catalunya, relatiu a la persona i la família- DOGC.5686 (05/08/2010)
Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya- DOGC.3887 (20/05/2003)
Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local- BOE.80 (03/04/1985)
Reial decret 1690/1986, d'11 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de població i demarcació territorial- BOE.194 (14/08/1986)